Annons:
Etikettneuropsykiatri
Läst 5319 ggr
indaa
2009-11-17 15:16

aspergers syndrom

Igår var jag hos läkaren då, nu efter ett års utredning har dom ställt en diagnos på mej.. typ..

Aspergers syndrom/Autism-liknande tillstånd.

Det kom inte precis som någon överraskning faktiskt.. Men skönt att ha de på papper, nu kan jag få stöd och hjälp med massa olika saker.

Nån mer här som har de.. ? :o

Annons:
[aspie]
2009-11-17 15:27
#1

Jag väntar på att utredas för det samma. Min dotter fick diagnosen Aspergers och ADHD för 2-3 år sen och jag kände igen mig då jag läste om hennes diagnoser så på den vägen är det.

Kika gärna in på http://bokstavsfolk.ifokus.se/

Där är vi många med samma diagnoser och där är du hjärtligt välkommen

Du är givetvis hjärtligt välkommen här oxå Flört

indaa
2009-11-17 15:31
#2

Okej, det är ju vanligare om de går i släkten typ.. Men för mej gör de inte de, dom sa att det var riktigt svårt att placera mig inom någon diagnos. Men att jag har tillräckligt för att placeras inom aspergers..

Tackar tackar. :D Ska kolla in där..

[aspie]
2009-11-17 15:48
#3

#2 ja det är ju ganska stor ärftlighetsfaktor ca 90% när det gäller Aspegers faktiskt.

Det kan ju finnas de med AS i din släkt utan att ni vet om det. Många går ju utan diagnos hela livet och lider i tysthet

Cochon
2009-11-17 18:53
#4

Får man fråga vad Aspergers är? Alltså symtomen.

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

indaa
2009-11-17 19:13
#5

Personer med Aspergers syndrom har ofta en eller flera av dessa svårigheter:

  • Förmåga att förstå hur andra tänker och att leva sig in i andra människors situation.
  • Förmåga till ömsesidig dialog, att förstå "det outtalade" och att "läsa mellan raderna" när någon talar till dem.
  • Svårt med planering och organisering av tillvaron (behov av rutiner).
  • Begränsade eller enformiga intressen.
  • Fixeringar och låsningar i beteendet.
  • Konkret tänkande, uppfattar saker bokstavligt.
  • Problem med tidsuppfattning.

finns att läsa om här http://sv.wikipedia.org/wiki/Aspergers_syndrom

:p

[aspie]
2009-11-17 19:14
#6

#4

Oj oj, jag ger dig en länk där du kan läsa själv.

http://user.tninet.se/~fxg297r/nep_aspergers_syndrom.htm

Annons:
indaa
2009-11-17 19:18
#7

De finns väl så mkt olika från person till person..

Cochon
2009-11-17 19:59
#8

Tack :)
Om man inte frågar får men inget svar ;)

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

[aspie]
2009-11-17 20:08
#9

Ja alla med Aspergers syndrom är olika så allt man läser stämmer inte till 100%

miklo
2009-11-25 15:41
#10

Exakt. Vissa har svårare "grad" än andra, och det är mkt individuellt. Jag har en kompis som man omöjligt skulle märka ha Aspergers sydrom, om man inte känner honom MYCKET bra. Jag har även en bekant med så svår grad av detta syndrom, att han inte klarar sitt liv utan daglig hjälp! Det som "sammanflätar" de med Aspergers syndrom är att de i olika grad har svårigheter i det "sociala spelet", empatistörning och att de tar upp information bokstavligt, vilket medför svårigheter att förstå ironi m.m.

Tixy
2009-12-03 22:46
#11

*Flänger runt och viftar med armarna*
Lilla jag har också asperger! Skrattande

Fick diagnosen för 2½ år sedan, är det väl. Går i aspergerklass på gymnasiet, och alla jag umgås med vet om min diagnos för att underlätta för mig så mycket som möjligt. Och diagnosen har gett mig svaren på hela uppväxtens problem.

Sputte
2009-12-04 16:05
#12

Det mesta som #5 nämner passar in på mig, har även gjort det där stora testet med massor med frågor, och jag fick resultatet "Kan ha drag både av asperger och neurotypisk" eller något liknande, men ändå känns det inte som det är något man skulle ha.

Mysko mysko

Någon som har en kommentar om det? *nyfiken på det hela*

indaa
2009-12-04 17:01
#13

Det bästa är om du testar hos en läkare/psykolog.. är svårt att bedömma på internet, eftersom de liksom mest har me hur personen är att göra.. :)

Annons:
sayuri
2009-12-04 17:23
#14

#11 Då gör jag som du och *Flänger runt och viftar med armarna* för jag har också asbergers Flört

På mig stämmer nästan alla punkter som #5 säger.

Sputte
2009-12-05 04:40
#15

#13
Sant :)

Kostar det egentligen at göra något sådant? Kan inte tänka mig att det är gratis, eller..?

Tixy
2009-12-06 22:03
#16

#14 Du bah härmas?! Förvånad Hihi, det är lugnt.

HannaM
2009-12-06 22:35
#17

#15 Göra vad? En utredning? Är man under arton ska det vara gratis, är man äldre är det som vanliga läkarbesök och går på frikortet. Förutsatt att man utreds via landstinget då, väljer man att gå privat och betala själv så kan det kosta en hel del.

Upp till toppen
Annons: