Annons:
Etikettpersonliga-berättelser
Läst 2850 ggr
poena
2009-11-16 19:45

Förtroende.

Jag har haft jätte svårt att öppna mig för min psykolog, det har aldrig riktigt klickat mellan oss, för ett par månader sedan bad jag att få byta till någon annan, men fick då till svar att det bara var hon som var inriktad kring min problematik (depression & självskadebeteende). 
Till saken nu då.

Var på besök i fredags. Samlade mod och öppnade mig, lättade på trycket inom mig och vad blir resultatet? När jag går därifrån har hon ringt till min sambo som jag har en ganska spänd relation med just nu, och till honom säger hon att jag är på väg hem för att ta en överdos och att hon ringer polisen om han inte åker hem från jobbet för att kolla till mig.

HALLÅ? Han kommer hem, förbannad och frågar vafan som händer, och så kommer hela visan om hur trött och less han är på mig och min sjukdom, det får inte mig att må bättre direkt.

Nu har jag ingen lust att träffa min psykolog igen när hon drar igång värsta grejen för egentligen ingenting. Ja, det är komplicerat att skriva ner här, men jag ville bara öppna få ur mig lite besvikelse från kroppen.

Annons:
[aspie]
2009-11-16 20:02
#1

Men OJ, har hon verkligen rätt i att få ringa din sambo och avslöja personliga saker så där? Undrar om du inte kan anmäla henne.

Hoppas någon annan här kan hjälpa dig med ett bättre svar.

Kram till dig

vyria
2009-11-16 20:45
#2

Men vad är det för människa???

Det där kan ju bara inte vara tillåtet.

Stor Kram Vyria

Cochon
2009-11-16 21:18
#3

Håller med dem ovan, det kan inte vara rätt?
Usch, vad tråkigt, finns det verkligen ingen anna psykolog på något annat håll?
Hoppas det blir bättre

KRAM

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Aviendha
2009-11-16 23:11
#4

Sekretess heter det väl så fint? Jag skulle blivit bindgalen om min psykolog gick bakom min rygg sådär. Hade det vart sådan fara för ditt liv så hade hon ju kunnat "tagit" dig med LPT eller så ist.

StickyKitten
2009-11-17 01:45
#5

Försök byta igen! Hon har ju brutit tystnadsplikten med råge och verkligen förstört ett förtroende! Om hon verkligen var oroad borde hon väl sett till att du hamnade i professionella händer, inte din sambos.

Dock tycker jag inte att han ska skälla på dig för detta Obestämd

kerstinjo
2009-11-17 11:17
#6

Så här får det inte gå till, hon har brutit mot sekretsslagen så det skriker om det och begått ett grovt tjänstefel.

Be omdelbart att få byta psykolog och hänvisa till vad hon har gjort.

F.ö. håller jag med #5, inte ska din pojkvän skälla på dig för detta. Är det inte meningen att han ska stötta dig? Men kanske hans ilska bottnade i att han blev rädd, då kan man bete sig "felaktigt".

 Kerstin 

 

Annons:
poena
2009-11-17 13:31
#7

Tack för svaren alla, känns bra att det inte bara var jag som tyckte att hon gick över gränsen rejält. Nu ska jag försöka samla kraft till att få byta psykolog, samtidigt undrar jag vad hon egentligen skrivit i journalen om det som hände i fredags, efter alla mina vändor på psyk så har jag inte speciella höga tankar om personalen, men jag kanske bara har träffat andra hands sorteringen vad vet jag.

Ang. min sambo så blev han orolig och rädd att jag gjort en intox.

kerstinjo
2009-11-17 13:41
#8

Du kan begära en utskrift på de journalanteckningar hon gjorde i fredags.

 Kerstin 

 

vyria
2009-11-17 19:18
#9

Kan man inte anmäla sånt där?

evrekaw
2009-11-17 20:39
#10

Jag skulle anmäla henne och därigenom också lättare och snabbare få byta till en annan…

Hoppas verkligen att du får en ny! Kan förstå om din sambo betedde sig dumt - han måste ju ha blivit vettskrämd! Tror nog min man skulle betett sig likadant bara för att han skulle ha blivit chockad, rädd och allting i en enda röra… Du får förlåta honom…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

isa
2009-11-18 14:05
#11

Men herregud! Sådär får hon verkligen inte göra. Hon har som sagt både brutit mot sekretesslagen och gjort tjänstefel.

Upp till toppen
Annons: