Annons:
Etiketterdepressionångest
Läst 3093 ggr
JenRode
2009-12-04 12:58

Bara för att man är ung

Hej! Jag är en tjej på 17 år, och jag har varit deppressiv i många år, men de senaste tre åren har varit åt helvette rent ut sagt. Jag har försökt att hitta någon vuxen att prata med, men vart jag än vänder mig så för jag en känsla av att alla tycker att jag är "för ung" för att må så dåligt. Det börjar jag faktiskt tycka är lite irriterande, 17 är itne gammalt det vet jag, men man kan väl må lika dåligt som någon anna för de?? Eller ska man behöva ta självmord bara för att visa att man menar allvar?

Annons:
kerstinjo
2009-12-04 14:11
#1

Otroligt sorgligt att det inte finns någon vuxen som vill lyssna på dig.

Du är absolut inte för ung för att må dåligt, även om det är sorgligt att du som 17-åring mår dåligt. Men jag tror att vuxna ibland blir skrämda över att prata om så allvarliga saker.

Har du inte en mamma som vill lyssna på dig?

Annars råder jag dig till att ta kontakt med skolkuratorn, kan inte hon hjälpa dig så har hon möjlighet att slussa dig vidare till en psykolog.

Du kan också, via din vårdcentral, beställa tid hos en psykolog.

Det finns hjälp att få, så dra dig inte för att ta kontakt.

 Kerstin 

 

JenRode
2009-12-08 11:05
#2

ok.. nej ingen mamma, absolut inte. Jag har försökt att prata med henne men hon vägrar att lyssna och säger bara att jag inbillar mig.. :/

Har också dålig erfarenheter av skolkuratorn och gillar inte henne i våran skola men jag kan ju be henne skicka mig vidare som du skrev..

Tack!

Salladshataren
2009-12-08 11:35
#3

Om du inte gillar kuratorn på skolan så kan du vända dig till annan kurator. Finns bl.a på ungdomsmottagningen och vårdcentralen.

 

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

fridaas
2009-12-08 17:58
#4

#2 Tråkigt att du inte kan prata med din mamma, men du är absolut inte ensam, jag kunde inte heller prata med min mamma förens för 2månaders sen och då hade jag gått och mått dåligt sen många år tillbaka =/

Precis som Salladshatar skriver kan du vända dig till ungdomsmottagningen och vårdcentralen, på ungdomsmottagningen var de jättesnälla mot mig.

Hoppas verkligen att det löser sig! Ingen förtjänar att må dåligt!

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Aviendha
2009-12-08 23:25
#5

Det finns hjälp, även om det ibland är svårt att tro när man kan behöva kämpa för den. Men ge inte upp, du har rätt till den och visst tusan kan man må dåligt i vilken ålder som hellst.

Kram

Jetaime
2009-12-09 08:27
#6

Det är inte lätt när folk lyssnar på en.. När jag väl har försökt verkligen prata med mina föräldrar så har dom bara sagt "det tror jag inte ett skit på" eller "så är det inte alls det" eller nått liknande. Jag pratar nästan inte med mina föräldrar längre om någonting längre, det är isåfall saker som mat, eller tv-program.

Men jag gick till kuratorn på skolan och bad henne ringa och prata med min mamma, för det är liksom hon som måste göra nått eftersom jag också är under 18. Det finns säkert något jag kunde gjort själv också, men det är inte lätt att ta tag i saker när man inte mår bra. (även blivit skickad vidare av kuratorn tidigare till psykolog, som dessvärre slutar nu).

Men det finns alltid någon du kan prata med även om det inte känns så nu.

Annons:
Zaphix
2009-12-09 14:04
#7

När jag var yngre gick jag till en kurator på ungdomsmottagningen och fick terapi. Tyckte allt fungerade jättebra där, men blev skickad vidare senare då jag både behövde medicin och blev lite för gammal.

Men ring ungdomsmottagningen, det är för såna som dig de är till för bland annat. Och kan de inte ta emot dig så berättar de vart du ska vänta dig.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

JenRode
2009-12-18 11:02
#8

och tack alla så hemskt mycket!! <3

3v3r
2009-12-21 23:25
#9

jag vet precis vad du menar man måste göra nått riktigt stort för att dom ska lyssna,  men när dom väl lyssnar överdriver dom allt och ger en bara en massa medeciner….

JenRode
2009-12-29 20:54
#10

Precis, och det är oxå det jag är rädd för. Att är det inget så är det allt typ.. :/

Upp till toppen
Annons: