06. Behandling/Medicin

Hur lång tid?

2009-11-07 16:22 #0 av: Emelie-E

I måndags höjde jag min dos med fluoxetin ytterligare. Äter nu 40 mg och efter det har allt bara rasat. Ångesten bor i mig hela tiden och längtan efter att vilja skada mig själv är jättestark.
Mardrömmarna är tillbaka, de få timmar jag kan sova vill säga. Annars är det åt skogen med sömnen.

Hur lång tid ska man låta det gå innan man kan sänka dosen igen? Har ingen ny tid med min läkare, så vet inte när jag kan få träffa honom igen..

Anmäl
2009-11-07 18:37 #1 av: Bergspuman

Men ... vad var anledningen till att du skulle HÖJA dosen?

Och hur mkt har du höjt med?

Det är ju vanligt att få ökad ångest när man trappar upp medicin...

Dessutom är det vanligt att få sömnstörningar i början.

Ring din läkare på måndag och kolla upp detta. 

Anmäl
2009-11-07 18:48 #2 av: Emelie-E

Efter första höjningen så kände jag mig bättre. Så han ville testa att höja ytterligare lite för att se om det kunde bli ännu bättre.. Men så här mådde jag inte när jag höjde första gången.

Höjer med 10 mg åt gången.

Sen vet jag att det är vanligt att få ökad ångest och så vidare i början, men det blev inte så här sist.

Anmäl
2009-11-07 18:52 #3 av: Bergspuman

Kanske är dosen för hög.

Varje individ har sin gräns för hur stor koncentration av substansen man klarar av.

Kanske skulle det räcka med att höja med 5 mg?

Men i vilket fall som helst bör du ha tag på din läkare, åtminstone över telefonen.

 

Anmäl
2009-11-07 19:35 #4 av: evrekaw

Det där med dosering är så oerhört individuellt... Det är inte ens säkert att man reagerar lika på ett och samma preparat från den ena till den andra gången...

Jag tycker du ska försöka få kontakt med din läkare. Om han är svår att få tag på kan du alltid be om att få lämna ett meddelande så att han kan ringa upp dig.

Anmäl
2009-11-07 21:34 #5 av: Emelie-E

Min syster ska hjälpa mig med att ringa läkaren. För det är inget jag klarar själv.

Vill inte ha det så här. Går med ständig ångest och massa hemska tankar :/

Anmäl
2009-11-07 22:04 #6 av: Bergspuman

Bra, då får du förhoppningsvis OK till att sänka ner dosen igen!

Anmäl
2009-11-08 01:49 #7 av: Aviendha

Ajdå. Hoppas du kan få hjälp med det hela. Men som ewrekraw sade så kan man reagera olika på doshöjningar av samma preparat med.

Anmäl
2009-11-16 20:32 #8 av: Emelie-E

Tiden har gått, från de värsta ångestanfall jag någonsin fått så sitter jag här nu och mår hundra gånger bättre!

Känner mig glad i stort sätt hela tiden. Låter inte en massa små skit ta ner mig utan det är jag som trampar ner dem.

Min syster  har varit snäll och kontaktat soc åt mig, så nu ska jag även få hjälp därifrån.

Jag har fått kontakt med så många olika underbara människor. Både nya och gamla. Jag vågar be mina nära om hjälp, och jag får inget nej tillbaka. Det som jag alltid var så rädd för förut.

Jag är på väg upp nu, jag hoppas bara jag kan stanna kvar här =)

Anmäl
2009-11-16 21:48 #9 av: Cochon

Vad kul, posetivt ska det vara! :)

KRAM

Anmäl
2009-11-18 14:13 #10 av: isa

#8 Det var roligt att höra! Vad skönt att det har vänt, och att du mår mycket bättre nu!

kram isa

Anmäl
2009-11-18 14:37 #11 av: Bergspuman

Vad glädjande, skönt för dig! Och vad bra att du vågar be om hjälp. Det är ett stort steg, hoppas du kommer fortsätta våga be om hjälp framöver om det kommer fler perioder när det är tungt. Det är guld värt!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.