Jag hade inga problem med att dricka ordentligt när jag tog diklofenak, tog dem i samband med maten. Men likt förbannat åkte jag på magkatarr av dem och kan inte äta antiinflammatoriskt överhuvudtaget längre
Ett tips jag fick på apoteket var att äta glass eller youghurt till. Då räcker det med att svälja tabletten med en stor klunk vatten. Nu var inte det så lyckat för mig, är laktosintolerant, men någon annan kanske har nytta av det?
Enterotabletter är överdragna med ett skikt som löses upp först när tabletterna har passerat magsäcken, eftersom de kan verka irriterande på magsäcken. De löses m.a.o. upp i tarmen.
Du behöver inte hinka i dig litervis med vatten för att svälja ner dem. Svälj ned dem med filmjölk, nyponsoppa eller något liknande, eller ta dem i samband med en måltid.
O# Inte för att jag vill skrämma upp dig David. Men jag fick kraftigt ökad ångest av Diklofenak. Men den biverkningen gällde mig, och som du vet är biverkningar individuellt. Ville bara säga det.
Hoppas du hittar en värktablett som funkar för dig.
Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.