Annons:
Etikettbehandling
Läst 19255 ggr
David
11/10/09, 9:49 AM

Enterotabletter?

Vad är det för skillnad mellan vanliga tabletter och enterotabletter?

Fick värkmedicin för ryggen och jösses, måste svälja dessa tabletter med minst 1½ glas vatten.

Därav min fråga, vad skiljer dessa ifrån en vanlig tablett?

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
Allamej
11/10/09, 12:10 PM
#1

Det innebär att dom släpper läkemedlet i två omgångar. Dels när du tar dom och igen senare med tidsfördröjning

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Chestnut
11/10/09, 2:45 PM
#2

Gissar på att du fick diklofenak? Anledningen till att de måste tas med mycket vatten är att de inte är snälla mot magen..

Med vänliga hälsningar
Chess

David
11/10/09, 2:56 PM
#3

#2. Du har så rätt så. Tre gånger per dag ska jag ta den här, börjar känna mig som en flodhäst eller något annat vattenlevande djur! Skrattande

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Chestnut
11/10/09, 3:48 PM
#4

#3 Hihi Skrattande 

Jag hade inga problem med att dricka ordentligt när jag tog diklofenak, tog dem i samband med maten. Men likt förbannat åkte jag på magkatarr av dem och kan inte äta antiinflammatoriskt överhuvudtaget längre Skrikandes 

Ett tips jag fick på apoteket var att äta glass eller youghurt till. Då räcker det med att svälja tabletten med en stor klunk vatten. Nu var inte det så lyckat för mig, är laktosintolerant, men någon annan kanske har nytta av det? Glad

Med vänliga hälsningar
Chess

kerstinjo
11/10/09, 4:27 PM
#5

Enterotabletter är överdragna med ett skikt som löses upp först när tabletterna har passerat magsäcken, eftersom de kan verka irriterande på magsäcken. De löses m.a.o. upp i tarmen.

Du behöver inte hinka i dig litervis med vatten för att svälja ner dem. Svälj ned dem med filmjölk, nyponsoppa eller något liknande, eller ta dem i samband med en måltid.

 Kerstin 

 

David
11/10/09, 5:50 PM
#6

Måste säga att jag gillar inte de här tabletterna. Mår illa som satan och känner mig helt, avtrubbad (?).

Återgår nog till de receptfria Voltaren jag har… (är ju samma aktiva ämne)

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
kerstinjo
11/10/09, 6:00 PM
#7

Har du testat att skippa vattnet och svälja ner dem med fil, nyponsoppa eller nå't liknande, som är skonsamt mot magen?

 Kerstin 

 

David
11/10/09, 6:07 PM
#8

Hmm, tycker inte om varken fil eller nyponsoppa! (är i tycker-inte-om-åldern nu).

Nä, men de här tabletterna verkar vara hemska. En igår kväll, en i morse, en vid lunch, men nu ger jag upp.

Borde väl fungera att ersätta en sådan här tablett på 50 mg med två 25 mg Voltaren? Ska ju ändå snart iväg till läkaren (på fredag).

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

kerstinjo
11/10/09, 6:32 PM
#9

#8 Som jag var i blä-julmuståldern?

Byt du ut dem mot två Voltaren.

 Kerstin 

 

David
11/10/09, 7:18 PM
#10

#9. Precis. Glad

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

isa
11/11/09, 4:46 PM
#11

O# Inte för att jag vill skrämma upp dig David. Men jag fick kraftigt ökad ångest av Diklofenak. Men den biverkningen gällde mig, och som du vet är biverkningar individuellt. Ville bara säga det.

Hoppas du hittar en värktablett som funkar för dig.

kram isa

kerstinjo
11/11/09, 4:57 PM
#12

Själv tycker jag att Diklofenak är totalt värdelösa, då gör Alvedon lika stor nytta.

Sedan kan man alltid kombinera olika värktabletter, så länge de inte innehåller samma verksamma ämne.

 Kerstin 

 

David
11/11/09, 7:25 PM
#13

Isa, jag har också fått lite sådana känningar. Trodde först att det hade andra anledningar, men nu kopplar jag ihop det direkt med Diclofenac-en. Så, den hjälpte mig inte ett dugg, hade lika ont när jag tog den, däremot mådde jag "skitilla" och fick ökad ångest.

Skoj tablett jag fick utskriven. Tur att jag har frikort på Apoteket… Skrattande

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
Upp till toppen
Annons: