Annons:
Etiketterstresstvångstankar
Läst 3643 ggr
Musiken
12/1/09, 3:17 PM

Stress och angest

Sitter har nu, sa stressad att jag haller pa att ga i bitar. Sedan igar sa ar armarna och axlarna bortdomnade, benen domnar bort med jamna mellanrum och jag har borjat ga ner for den otroligt hala backen som innebar att utesluta social kontakt igen. Det borjar med att jag anser att jag inte behover ga pa en forelasning, for jag har sa mycket jag behover gora har hemma. Pluggar och pluggar och pluggar och ar vaken till minst 3 pa natten. Somnar och vaknar sedan inte forrens vid 12-tiden dagen efter. Annu en forelasning missad. Skickar mail till handledaren, forklarar att jag ar sonderstressad och varfor. Laser igenom mailet efter att det ar skickat (sa klart….) och inser att det kanske var lite val langt och argt.. Skams for mycket for att ens logga in pa mailen (2 dagar sedan det skickades nu och jag vet att jag har bradskande mail jag behover svara pa) och gar inte pa forelasningarna. Skams, skams, skams.

Nu sitter jag har och bygger upp mod for att ens ga utanfor min sovrumsdorr. Klasskompisen jag delar hus med ar hemma, och knackade pa min dorr tidigare. Jag har panik och angest over att hon ska saga nagot, att de pratat om mig i klassen, att handledaren har forsokt kontakta mig.. Vad som helst!
Undviker alla sociala stallen pa internet som jag vanligtvis ar ute pa (twitter, mailen, skype osv) da jag inte klarar av konfrontation nu. Vill inte prata med nagon, vill inte ens se nagon. Vet att jag nangang maste ta mod till mig och ga utanfor dorren for att ga pa toa och hamta nagot att ata, logga in pa mailen och svara pa alla bradskande mail jag har och be om ursakt och forsoka hitta pa en forklaring till att jag inte svarat tidigare de kan godta. Vet att jag maste ga in till skolan forr eller senare och… ja vad som da kommer handa.
Kanske kommer ingen ha markt att jag ar borta ens? Kanske handledaren glomt mitt mail? Kanske har jag inte ens missat nagot?
Eller sa kommer alla fraga vart fan jag varit, handledaren kommer ta in mig pa kontore och ha ett allvarligt snack med mig, jag har missat alla viktiga informationsmoten infor vara inlamningar och antagligen lektionen in hur vi lamnar in vara avhandlingar elektroniskt via nat plagiat-program som vi vantat i 2 manader pa att fa.

Ville bara skriva av mig. Angesten slapper lite nar jag gor det, aven om stressen byggs pa da jag slosar bort dyrbar plugg-tid.

Annons:
Bergspuman
12/1/09, 5:39 PM
#1

Men hur har du hamnat i den här onda cirkeln?

Vad utlöste det hela? Var började det sladda?

Frågar inte för att förebrå, mest för att bena upp lite.

Vad stör koncentrationen så att pluggeriet inte funkar?

Musiken
12/1/09, 6:05 PM
#2

Jadu.. Den har gangen ar nog en oplanerad deadline och strul med pojkvannen "felet". Har 4 kurser som alla avslutas eller delavslutas om tva veckor, och det ar sa otroligt mycket jobb att jag knappt vet vart jag ska ta vagen.

- Jag har en bok att trycka och organisera. Forfattaren till forordet vill ha alldeles for mycket betalt och jag kan verkligen inte betala henne sa mycket, samtidigt sa har jag ingen annan att anvanda. Designern har overgett mig och jag har ingen aning om varfor. Han svarar bara inte nar jag forsoker ringa eller maila honom.

- Jag har ett slutprojekt att delavsluta och maste presentera en del av bilderna som ska stallas ut i juni, samt visa upp 3 research-bocker med det. Detta ar en ny deadline som de gav oss forra veckan!! Hade organiserat min tid sa att jag kunde gora det i januari, och slippa stressa med annu grej. Lamnar vi inte in minst en fardig utstallningsbild, samt research-bockerna riskerar vi att bli underkanda och far inte ens fortsatta med projektet, trots att kursen inte ar fardig forrens i juni!

- Jag har dessutom min avhandling att skriva. Forra aret hade de hela sommaren fram till pask att skriva deras avhandling, detta aret ger de oss fran oktober till mitten av december!

- Plus att jag har en kurs extra att avsluta nasta vecka da jag blev underkand. Bada mina harddiskar och min dator krashade inom loppet av tva veckor och jag forlorade allt mitt arbete. Lyckades gora om tva kurser inom loppet av tre veckor, men inte denna kursen, sa jag maste gora om den.

- Dessutom ar relationen med pojkvannen allt annat an en dans pa rosor for tillfallet. Jag mar piss, han mar piss och allt ar piss. Vi brakar om allt, jag kraver allt for mycket av vad han inte kan ge, och han kraver for mycket av vad jag inte kan ge.

Och koncentrationen stors av strulet med pojkvannen, att vi inte langre har ett bibliotek pa universitetet dar jag kan sitta och plugga, utan jag maste sitta hemma dar grannarna for ovasen, manniskorna jag bor med for ovasen och jag blir distraherad av att det behovs stadas, att det ar ett program pa TVn jag skulle vilja se, att jag kanner att jag behover en paus sa desperat, men jag inte kan ta mig tid.

Jag hamnar ofta i den har cirkeln nar jag ar for stressad. Klarar inte av alla dessa saker som hander samtidigt sa jag borjar utesluta saker, och det som gar forst ar det sociala. Har inte tid, ork eller lust att prata med nagon. Orkar inte ta strider eller diskutera saker. Vilket resulterar i att saker som att oppna mailen t.ex. blir angestladdat, for jag vet att det kommer vara ett mail som kraver svar och jag klarar inte av det.
Forsoker alltid plocka upp mig sjalv innan jag borjar utesluta mer saker, som t.ex. duscha, ata och gora rent at illrarna, vilket ar en anledning till att jag forsoker vara kvar pa iFokus, trots att jag inte vill ha kontakt med nagon. Har ar jag anda sa pass anonym att jag kan vraka ur mig saker utan att behova riskera att traffa nagon av er i affaren eller pa universitetet. Samtidigt ar ni sa pass verkliga och manskliga att jag kanner en liten seger nar jag faktiskt pratar med nagon.

Oj vad langt det blev igen…

Musiken
12/1/09, 6:16 PM
#3

Dessutom har jag inga pengar, vilket ar en otroligt stor stressfaktor. Jag har ca £10/vecka att ata och betala materialkostnader for. Da det kostar mig £1 att trycka en sida, och jag har 54 sidor att trycka bara till boken sa innebar det 5 veckor utan mat i princip. Att skriva ut all denna reserach och avhandlingarna tar 4 paket blackpatroner = inte gratis. Att skriva ut en bild till utstallningen kostar £17.

Som du ser sa ar utgifterna bra mycket hogre an vad jag kan betala for, och da jag har inte ens raknat in mat… De senaste dagarna har jag atit kanin som jag delar med illrarna, for de far jag gratis da svarfar och pojkvannen ar ute och jagar. Och jag kan inte be mina foraldrar om mer pengar, de har redan sponsrat mig med sa mycket, och betalat for min flygbiljett hem.

Katarina
12/1/09, 6:45 PM
#4

Oj! Det låter som att du har omänskligt mycket på gång. Jag tycker inte att det är ett dugg konstigt att du inte orkar med det trycket. Har inga goda råd att ge, mer än att du måste inse att ekvationen inte går ihop, och att du måste välja något/några att slutföra. Resten får du lägga "on hold" för en tid.

Börja med det allra viktigaste! Känn inte att du behöver förklara dig för alla. Förklara för de som har betydelse (lärare osv). Till klasskamrater osv kan du väl bara säga att "av en eller annan anledning kan jag inte göra det och det/har jag missat det eller det.

Jag brukar använda mig av frasen "av en eller annan anledning" Det är inte så ofta folk frågar vad om man säger så, för man har redan sagt att det är "off limits" iom att uttrycka sig så.

Hoppas du orkar kämpa på, men sålla!!

Bergspuman
12/1/09, 8:49 PM
#5

Jag skulle råda dig, att skriva en lista så som du just gjort, och därifrån börja sålla. Dessutom göra en planering på vad du ska ta dig för varje dag. Du ska jobba iaf 6-7 timmar varje dag, men lägg in även fritid, vila, motion, sömnt samt tid med pojkvännen.

Jag gjorde så när jag tentaläste. det blev i regel ett förmiddagspass, paus mitt på dagen, ett eftermiddagspass, paus för middag. Ett mindre pass på kvällen, resten av kvällen gjorde jag helt andra saker. Jag spaltade upp i detalj vilket "beting" jag hade varje dag, och bockade av. Just disciplinen var min räddning, PLUS att jag visste att jag även hade tillåtelse att göra annat ibland. Det hjälpte mig att distansera mig från stressen.

Om du t ex planerar för att du imorgon kväll vill se ngt på tv, så gör det, och låt det vara belöning för att du t ex tagit itu med 2 uppgifter som står högt på priolistan.

Den kurs som ska avslutas, låter som mkt viktig, så även avhandlingen. Men nu bor du i England, antar att du inte menar en full dissertation som tar 4 års doktorandstudier??? Du måste mena en uppsats? An essay?

Om du inför planering och lägger in vila och rekreation till dig dagligen, kommer du att bli mindre stressad, alltså blir du tålmodigare mot pojkvännen och därmed kommer er relation inte att knycka så mkt energi från dig. Börja alltså med den största stressfaktorn: dina studier, strukturera upp det du måste göra och se till att unna dig vila också. Försök boka bort vissa saker om du kan göra det, kanske boka in ett samtal med handledaren och be om hjälp?

Kram o kämpa på!

Musiken
12/1/09, 9:20 PM
#6

Nej, det ar inte en doktors-dissertation, en BA(hons)-dissertation. Bara 3 ar, och vi skriver ingen bok.

Ska verkligen forsoka strukturera upp min tid, men det ar ju bara sa svart att veta vart man ska borja! Har som mal for dagen att bli klar med kursen fran forra aret. Har bara ca 600 ord kvar att skriva pa uppsatsen och 40 fotografers arbeten att skriva en kort kritisk text om, och det ska jag nog kunna plita ner om jag anstranger mig och dricker massa kaffe :)

Imorrn ska jag borja stoppa in citat och referenser i min dissertation dar de ska vara sa att jag har en struktur att jobba efter. Da det ar gjort behover jag bara organisera dem prydligare samt fylla pa med mina egna ord.

Pa torsdag ska jag ha skrivit inledningen till min dissertation.

Fredag ska jag gora klart min research-bok till boken.

Lordag ska jag gora klart min forsta research-bok till slutprojektet.

Sondag ska jag ut med kameran for att fa lite paus fran skrivandet och fotografera till slutprojektet.

Det verkar val rimligt? :)

Tack for uppmuntran och peppning!

Annons:
Aviendha
12/1/09, 9:21 PM
#7

Tycker du fått bra tips och råd. Ville bara säga att jag känner igen mig totalt i ditt sätt att avskärma dig. Det är som om du tagit ut min hjärna och skrivit av dess funktion :P

Kram på dig tjejen!

Musiken
12/2/09, 1:35 AM
#8

Tack Paulina :)

Har nu tagit mod till mig och loggat in pa mailen. Har massor av mail jag skulle ha svarat pa for flera dagar sedan…. Orkar inte ens oppna dem och lasa dock. Gor det nagon annan dag. Nu har jag iaf loggat in. Ett steg narmare att lasa dem och svara pa dem!

Aviendha
12/2/09, 1:24 PM
#9

Ja, ett steg är bättre än inget :)

Känner igen det där med att inte orka loga in och läsa :S Knöl i magen och ångest. Helt sjukt vad man kan förändras i sina svackor.

Musiken
12/2/09, 4:41 PM
#10

Bakslag. Pojkvannen pratar inte med mig sedan i sondags av okand anledning (vi har det som sagt knaggligt just nu, men jag forstar verkligen inte varfor han helt plotsligt ignorerar mig!) och sag nyss pa hans facebook att han har ansokt till ett nytt universitet. Alltsa planerar att flytta harifran. Tillbaka till dar hans ex bor. Och inte ett knyst har han sagt till mig. Har inte skickat nagra anklagande sms, bara ett i mandags dar jag fragade om han fatt sova och om han kollade pa ett roligt program pa TVn som vi brukar se tillsammans (inget svar) och ett idag dar jag fragade om han inte tankt hora av sig snart (inget svar).

Forsoker fokusera pa att skriva den har javla uppsatsen (maste fa den gjord, och behover distrahera mig), men springer bara fram och tillbaka mellan toan och datastolen. Mar sa fruktansvart illa, ar alldeles skakig och bortdomnad, vill bara lagga mig i sangen med en film och grata, men har inte tid, vill inte, maste skriva uppsats, borde inte vara sa svag.

Dagar som dessa onskar jag verkligen att jag hade riktiga vanner i det har landet. Nagon att aka hem till och sitta i soffan och dricka te med.

Funderar pa hur det ska bli i jul. Han ska ju med och fira jul i Sverige. Hur fan ska det bli. Tanker han inte folja med langre? Tanker han folja med och sen dumpa mig sa snart vi kommer hem? Vill han att jag ska flytta med honom till Newcastle? Isf, varfor pratar han inte med mig?

Varfor maste all skit handa pa en gang? Jag har inte tid for det har!

Bergspuman
12/2/09, 5:09 PM
#11

Råder dig att INTE sätta dig med uppsatsen just nu.

Lägg dig i sängen några timmar och gråt.

Vila sedan en stund, sov nån timme om du kan.

Stig sedan upp, drick lite té och samla tankarna.

Du har ingen kul sits just nu, så du måste offra lite tid på att vila nu.

Kan du göra det? Det är långt kvar på dagen, unna dig en längre paus nu.

Musiken
12/2/09, 5:30 PM
#12

Har tagit en paus nu. Glor pa tv och grinar. Ar sa otroligt trott pa allt att jag inte vet vart jag ska ta vagen.. Fick antligen svar av pojkvannen att anledningen till att han inte pratat med mig samt ansokt till ett nytt universitet var for att jag sagt att jag knappt kunde vanta pa att flytta tillbaka till Sverige(!!!!). Han tog det som att jag ansag att varat forhallande var domt och att jag skulle sticka sa snart jag fick chansen. Jag forklarade ju att det sa klart inte var fallet, vi har ju redan diskuterat att jag ska stanna tills han ar klar med sin utbildning och att vi efter det antingen flyttar till Skottland eller Sverige. Da sa han att han flyttar om han kommer in pa nya universitetet, sa far jag gora vad fan jag vill i princip. Folja med eller aka hem. Tack for att vi diskuterat saken liksom…

Upp till toppen
Annons: