Annons:
Etikettbehandling
Läst 1904 ggr
Zaphix
2009-11-13 16:39

Social fobi och KBT..

Jag har problem med det sociala, såasom att åka buss, vistas bland folk och såna saker. Håller mig helt enkelt helst hemma och på ställen där jag känner alla redan och är trygg.

Idag blev jag erbjuden KBT-terapi av min kontaktperson inom psykiatrin. Hon är utbildad till sjuksköterska med inriktning på psykiatri och NPF. Men nu håller hon på att utbilda sig till KBT-terapeut också och är väldigt eldig över att fåsätta igång och behandla, och det verkar ju perfekt. :)

Ett problem är dock att alla samtal och träffar jag har med henne ska filmas och sedan ska hon utreda dom tillsammans med sin handledare. Det är otroligt jobbigt för mig, avskyr sånt..
Har dessutom en kompis som har fått KBT-terapi för sin spyfobi, och det fungerade inte alls, så känner mig inte så peppad.

Så nu vill jag höra positiva saker om KBT, har det fungerat för er?

Tror ni att det kan fungera på social fobi?

Peppa mig! :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
AnneN
2009-11-13 16:47
#1

Har vänner och bekanta med bla socialfobi, tvångsyndrom, mm där KBT har hjälpt dem väldigt mycket.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

kerstinjo
2009-11-13 17:21
#2

KBT är en jättebra behandlingsform, så det tycker jag att du ska nappa på!

 Kerstin 

 

HannaM
2009-11-13 18:21
#3

Jag tror att just spyfobi är en av dom fobier som är ilte mer svårbehndlad med kbt (vild gissning) man kan ju inte gärna leta upp magsjuka människor och utsätta en för det eller tvinga i någon kräkmedel. Så även om inte det fungerade så tror jag att kbt kan hjäpa mot många andra fobier.

Santhe
2009-11-14 00:11
#4

Brukar dom inte säga att kbt är den enda terapiform som verkligen fungar mot social fobi?

Zaphix
2009-11-14 12:02
#5

Tack för svaren! Känns bättre nu.. Ska nog ta erbjudandet och testa. :)
Kan de inte banda in samtalen istället för att filma..?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

isa
2009-11-14 15:53
#6

KBT i grupp är det bästa som hänt mig inom psykiatri-terapi. I min grupp behandlar vi ångest ( ångest inför fobier, även social fobi ) och panikångest.

Jag tycker du ska prova.

Annons:
Zaphix
2009-11-14 17:07
#7

Grupp är inte alls min grej, skulle det vara i grupp hade jag inte lyckats tagit mig dit alls tror jag. Så är glad att det inmte är det i alla fall.

Men bra att det fungerar för andra. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

isa
2009-11-14 18:02
#8

#7 Jag har gått KBT ensam, med en ledare också, b.l.a för min getingfobi. Och det var jättebra det med. Så gå med du!

Upp till toppen
Annons: