Annons:
Etikettallmän-psykologi
Läst 2068 ggr
EmmaRJV
2009-10-31 22:38

en dröm, kan den bli sann?

Visste inte vart jag skulle lägga in tråden, jag är en tjej på 13 år, kanske lite underligt att jag hamnat här på sajten. Min dröm är att bli psykolog, jag vill hjälpa människor lita på den dom är där inne. Låta ödet välja. För jag tror att ödet är man själv där djupt inne. Även om man inte kan styra så blir livet rätt. Vilken väg den en tar.

Jag har hjälpt en del vänner, men deras självförtroende dom kommer ofta till mig när dom vill prata ut. Jag vet inte särkilt mycket om psykologi, kanske handlar det inte alls om att hjälpa människor på det sättet. har även hört att man ska ha rätt höga betyg för att komma in på den linjen.

ville skriva av mig.

Annons:
StickyKitten
2009-11-01 16:22
#1

Det låter lite mer som en livscoach än psykolog tycker jag Glad Som psykolog måste man vara beredd på att hantera människor med allvarliga psykiska besvär, och det är ofta mycket svårare än "vanliga" självförtroendeproblem.

Exempel på sådant kan vara människor som upplevt våldtäkter eller dödsfall och mår dåligt över detta, eller människor med psykiska sjukdomar.

Men om du känner att det är vad du vill göra så kan drömmen absolut bli sann Glad Psykolog-programmet är svårt att komma in på om det krävs oftast väldigt bra betyg, ja. Men om det känns avskräckande så kanske du ska fundera på att bli kurator, som plan B, vilket är betydligt lättare att komma in på.

Kuratorer gör lite samma sak som psykolog, men på en lättare/mildare nivå tror jag.

EmmaRJV
2009-11-01 16:39
#2

jo det är sådant jag tänkte på, våldtäckter och dödsfall osv..  Jag ska verkligen försöka uppfylla drömmen. Jag var nog inte riktigt tydlig när jag skrev. Har haft kuratorer som plan B om jag inte skulle komma in på en psykolog-linje. Tack för svar :)!

Aviendha
2009-11-01 16:47
#3

Socionomutbildningen (högskolenivå) gör att man kan arbeta som kurator. De allra flesta jag haft som samtalskontakter är socionomer i grund och botten, men de har vidareutbildat sig eller inriktat sig på en speciell sak.

Samhälle i gymnasiet kan vara en bra start, man får en liten bredd och behörigheten i de ämnen man måste ha för att kunna söka in, iaf på socionom, även psykolog tror jag.

EmmaRJV
2009-11-01 16:53
#4

Okej, tack för svar! Ska bli det om det så  måste ta hela livet. :)

Aviendha
2009-11-01 16:59
#5

Har man en vision så är det bara att sträva mot det! :) Jag gick själv socionom men hoppade av för en annan utbildning, och det var fruktansvärt intressant måste jag säga! Det finns så otroligt mycket man kan jobba med när man har den utbildningen, allt från fängelseskötare, på socialkontoret till kurator, coach eller på olika psykriatriska kliniker som samtalskontakt.

Visst, man blir inte särskillt högavlönad, och det kommer vara tungt när man möter människor med tunga problem men samtidigt ger det massor.

EmmaRJV
2009-11-01 17:20
#6

:D , jaha okej, jag ska göra allt jag kan. Det är vad jag brinner för. Försöker redan nu när jag börjat 7an att få bra betyg :)!

Annons:
Upp till toppen
Annons: