Annons:
Etikettmedia
Läst 3710 ggr
[Norum]
2009-11-18 22:19

Nytt om Magna Cura

Minns ni att jag har skrivit förr om Magna Cura här? Nu har jag varit i farten ordentligt.. haha 
Jag blir knappast månadens Medarbetare på kommunen men det hade jag nog knappast blivit ändå. :-)

I lördags när vi läste tidningen dök det plötsligt upp en halvsida på första sidan i del 2.
(tidningen här envisas med att vara stor som ett hav och med 2 delar Skrikandes )

Så läs gärna artikeln, då vet ni vad jag sysslar med om dagarna.. Skrattande

Annons:
JohannaEkroth
2009-11-19 02:25
#1

Jo jag läste en tråd om det. Du gör ett jättejobb Åsa! Och ett superbra sådant! Fortsätt med det!

Usch, hur roligt är det att undersköterska Viki i göteborg läser att Erik i Malmö hann inte till toaletten i tid.

Eller att Urban som är sjuksyster och anhörig till sin mamma Berit men inte har någon vårdkontakt med henne, kan läsa att Berit känner sig rädd för Urban.

För det är det jag gissar att man kan.

Vilka myndigheter har tillgång till Magna Cura?

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[Norum]
2009-11-19 08:13
#2

Tack för berömmet! Skrattande Det värmer..

Nja, det är personalen inom samma kommun som kommer åt informationen. Jag vet inte hur det är i andra kommuner men i min kommun har dom ändrat lite på rutinerna. Här kan nu personal på gruppboenden läsa om andra på andra gruppboenden, personliga assistenter kan läas om dom dom som har den insatsen osv. Förut räckte det med att man jobbade inom omsorgen för att kunna läsa om alla inom omsorgen i samma kommun. Men efter att Länsstyrelsen kontaktade kommenen har dom ändrat lite.. Glad Det räcker inte enligt mig men det är en bit på väg..

Vad jag har förstått så är Magna Cura ett program som kan designas till vilken myndighet och fööretag som helst. Det skräddarsys på nåt vis..

På tisdag ska jag på möte med folk från kommunen, ska bli intressant att höra vad dom säger.

JohannaEkroth
2009-11-19 12:16
#3

Åh, men det är ju ändå jättehemskt. Bägge mina syskon jobbar på olika myndigheter. Rynkar på näsan

Kan tänka mig att du kommer att antingen koka av ilska på mötet eller skratta i tysthet över deras dumhet. Men det kan ju gå bra, och det är vad vi hoppas!

Lycka till!

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[Norum]
2009-11-19 12:21
#4

Jag vet faktiskt inte vad som skulle vara värst.. att dom ljuger eller att dom faktiskt inte kan det program dom själva har köpt in.

Men det är svårt att få veta mer om det, kommunen tiger som muren och släpper inte gärna ifrån sin information. Även fast man har rätt enligt lag att se vad dom skriver om en själv eller som i mitt fall. de jag är förvaltare åt.

[aspie]
2009-11-19 18:16
#5

Hej Skruttis, inte för att jag vet vad ni talar om men jag tycker det är jättekul att få se dig igen. Ville bara säga det Flört KRAM

[Norum]
2009-11-19 21:54
#6

Tack du. Glad

Jag har inte varit mycket i farten på ett tag men det börjar lätta lite nu känner jag. Det har varit tungt som attan ett tag.. vet inte varför.. det bara blev så. Jag har faktiskt saknat dig med… Kyss

Annons:
[aspie]
2009-11-20 07:10
#7

Skönt att veta att någon saknat mig Glad

Hoppas det tunga och svåra försvinner helt för dig nu Skruttis. Kram

Aviendha
2009-11-20 13:19
#8

Åh, vad roligt att höra om fortsättningen på det hela! Ett steg i rätt riktning är det, absolut, bra jobbat Skruttis! Vad glad jag blir att det finns sådana eldsjälar som du :)

Men detta lär ju bara gälla din kommun? Tänk alla andra kommuner som kommer hålla sig till "ursprungsplanen". Förhoppningsvis kommer din kamp och envishet att höras så att andra uppmärksammar det med så att även andra kommuner kanske följer exemplet.

Keep up the amazing work!

[Norum]
2009-11-20 16:25
#9

*8 Jag hoppas det samma.. Min anmälan gäller ju hela programmet och inte själva kommunen. Så har JO något att anmärka på så måste det ju slå tillbaka på alla kommuner som använder det?

Länsstyrelsen gick "bara" på min kommun, jag vet ju inte vilka alla de andra är. Men det kanske kan bli nåt slags riktmärke, jag vet inte.

Eldsjäl, vet jag inte om  jag är.Men tänk vad många tusen vårdtagare det finns i 50 kommuner och de vet knappast att de registreras.. Kan jag få fram den informationen så att de vet att de kan läsa om sig själva och att det är deras lagliga rätt, då är jag nöjd. Det är i vart fall en liten bit på väg.. :)

JohannaEkroth
2009-11-20 16:49
#10

#9 Har du länken till din föregående tråd om Magna Cura, eller är den "gömd"? Kanske intressant för folk att sätta fig in i vad du gör.

Är den gömd kan du ju iaf putta upp den. Flört

*kram*

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[aspie]
2009-11-20 16:53
#11

Hanna, länken finns i första inlägget Flört

[aspie]
2009-11-20 16:55
#12

Ehh jag kanske fattade fel kom jag på nu. Sorry i så fall Hanna Skäms

JohannaEkroth
2009-11-20 16:59
#13

#12 Jaa, du missförstod lite, Aspie. Men det behöver du absolut inte be om förlåtelse för. Jag kunde ha varit tydligare också. Flört

Kram på dig! Kyss

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Annons:
[aspie]
2009-11-20 17:26
#14

#13 Kramar tebax Skrattande

[Norum]
2009-11-20 17:28
#15

Det som finns skrivit inne på Frivilliga är det första som skrev om programmet, annars finns länken till tråden här inne i *0.

Var det så du menade?

JohannaEkroth
2009-11-20 17:31
#16

#15 Ja det stämmer att det var på Frivilliga jag läste det. Skäms

Har du möjlighet att länka tråden?

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[Norum]
2009-11-20 18:36
#17

BusHanna. Jag gjorde det i *15.. Skrattande

Upp till toppen
Annons: