Annons:
Etiketterdepressionångest
Läst 45559 ggr
impish
2009-10-27 13:16

Feber av stress/ångest/depression

Jag har kollat runt lite på nätet om feber som inte är orsakad av någon infektion/inflammation. Hittade några foruminlägg där folk beskrivit det som "stressfeber", och som haft det i allt från några dagar till ett helt år. Själv har jag varit till vårdcentralen flera gånger för min feber (som iofs inte är så hög, min normala kroppstemp ligger på 36, men de senaste två månaderna har jag för det mesta haft en temp på runt 36,8-37,1). Massor av prover har tagits och allt ser normalt ut. Är det någon mer här som upplevt något liknande?

Annons:
[aspie]
2009-10-27 14:00
#1

Japp, jag får ofta förhöjd temperatur. Ligger normalt på 35-36 grader och får förhöjt till 37-38 ofta

impish
2009-10-27 16:35
#2

Oj, 38! Det måste kännas tungt. :/ Hur ofta får du feber? Jag brukar bli helt sänkt av att temperaturen går upp knappt en grad…

Får du några mediciner som kanske drar upp temperaturen eller har du det även utan medicin? För några år sedan gick jag nämligen på Zoloft en period, och då hade jag också lite högre kroppstemp som gick över när jag slutade med dem. Just nu har jag bara Sobril som jag tar vid behov, men ska snart börja med nya SSRI.

[aspie]
2009-10-27 19:19
#3

#2 jag var sån innan jag började med medicin oxå. Jag blir ganska däckad när jag får lite högre feber men det verkar inte finnas nån hjälp att få så det är bara att kämpa vidare.

Vet inte hur ofta jag får feber men när jag väl får det så brukar det hålla i sig i några veckor.

Just nu äter jag fluanxol och lamictal och känner mig febrig ibland men det kanske är något annat. Får världens värmeattacker.

impish
2009-10-27 19:47
#4

Nej, jag har märkt att inte ens Alvedon biter på den här febern… Det är dock svårt att vänja sig vid den då jag blir helt otroligt sänkt. De där värmeattackerna får jag också ibland, så illa att jag ibland måste öppna frysen och stå där och svalka mig en stund. :P

Jag antar att dina läkare också sagt att du inte har någon infektion och att du därför inte ska behöva oroa dig osv? Känns inte som en större tröst för mig dock.

[aspie]
2009-10-27 19:50
#5

Japp. inga infektioner säger läkarna. Men likväl känner man sig rejält sjuk. Undrar vad det kan bero på. Kanske är det stress och oro m.m?

impish
2009-10-27 20:31
#6

Jo, det är den enda vettiga förklaringen jag har i alla fall. Stressen tär ju på kroppen på så många andra sätt och kan ge symtom som känns minst lika allvarliga som feber. Jag kan gå med kraftig yrsel i flera veckor också, och det är riktigt hemskt…

Annons:
[aspie]
2009-10-27 21:14
#7

Har du fta huvudvärk och ont i ögonen oxå?

impish
2009-10-27 21:23
#8

Mjo, huvudvärk har jag till och från (känns lite som spänningshuvudvärk), men inte direkt ont i ögonen. Dock blir jag väldigt torr i ögonen rätt ofta. >_< De svider och känns grusiga…

vyria
2009-10-27 22:00
#9

min kroppstemperatur ligger oxå normalt sett på 36 grader men går ibland upp mellan 37-37,5 grader och då känner man sig ju lite lagom pigg..

har ofta som du skriver aspie huvudvär och ont i ögonen men har oxå ett väldigt ofta ont i halsen i samband med detta men det kan gå över på en dag

har aldrig ens tänkt i de banorna att de kan vara relaterat till stress och oro…

[aspie]
2009-10-27 22:10
#10

#8 Mina ögon känns ofta torra och grusiga oxå

#9 Jag kan oxå ha lindrigt ont i halsen som snabbt går över.

Hmmm, skumt egentligen vad stress kan ställa till med om det nu beror på detta

vyria
2009-10-27 22:12
#11

#10 kroppen slutar aldrig att förvåna en…

impish
2009-10-27 22:53
#12

#9: Ont i halsen får jag också ganska ofta. Och går väldigt ofta med en klump i halsen som gör det svårt att svälja. Kan tydligen också bero på oro/ångest… Men lugnande hjälper inte vad jag märkt.

#10: Jag har börjat ta något naturläkemedel för det med ögonen, och det hjälper lite faktiskt. Är något sorts kosttillskott som ska vara bra för slemhinnorna, och efter ett par veckor känner jag faktiskt att det blivit lite bättre. Ögondroppar fungerade ju bara för stunden, så dem gav jag upp på till slut.

vyria
2009-10-27 22:55
#13

#12 jag har inte direkt en klump utan det svider/värker i halsen har haft så enda sedan jag var liten.

Annons:
impish
2009-10-27 23:08
#14

#13: Usch, det låter ju inte alls kul. Har du varit till en läkare med det där? (Eller ja, inte för att vården är så smidig med saker som inte är superakuta, men ibland kan man ju ha tur med en bra läkare… :P)

vyria
2009-10-27 23:16
#15

#13 när jag var mellan 9-14 år så var jag hos läkaren minst 1 gång i månaden för att jag hade ont i halsen och mandlarna svullnade så pass så jag inte hade så mycket att andas igenom.

när jag var 15 så opererade de bort mandlarna men halsontet är kvar.

de hittade aldrig något medicinskt fel men nu funderar jag på om det kan ha berott på stress och oro

[aspie]
2009-10-28 11:49
#16

#12

klumpkänsla/spykänsla i halsen beror väl oftast på svår ångest. Jag har haft det i flera år tills jag fick medicin som lindrar (fluanxol).

#15

Jag hade ständigt återkommande halsfluss när jag var liten/ung. Då jag var 17 år opererade de bort mina mandlar. Har oxå fortfarande ont i halsen när jag blir sjuk men definitivt inte lika illa som innan operationen. Däremot går förkylningarna lättare ner i luftrören och jag har fått astmatiska problem.

Jag sväller ofta igen i näsan utan att vara förkyld och får problem med andningen. Har ni samma problem? Satt fast med näsdroppar i över 10 år och nu börjar problemen komma tillbaka

impish
2009-10-28 13:43
#17

#15: Ja, det kan mycket väl vara så. :/ Tyvärr verkar läkare i Sverige inte tycka att det psykiska och fysiska hänger ihop och behandlar dem helt separat vilket kan leda till större problem än man hade från början.

#16: Jag har bara fått Cipralex utskrivet. Ska börja med dem om en vecka eller så, så jag hoppas att de kanske lindrar lite. Gör de inte det kanske jag kan fråga om Fluanxol då. :)

Det där med täppt näsa har jag också dragits med länge. Har aldrig ritkigt förstått vad det beror på dock. Kan få det av att lägga mig ner, och ibland när jag anstränger mig lite.

Musiken
2009-10-28 14:02
#18

#16 Hur blev du av med svullnaden? Jag har haft "omotiverad" svullnad sedan jag var 10 (ar 21 nu) och tar nasspray upp till 10 ggr/dag for att halla den nere. Lakarna hittar inget fel pa mig, och den enda "behandligen" jag blivit erbjuden ar en annan sorts nasspray Obestämd

Det skulle vara saaaa skont att kunna slippa det elandiga nassprayet!

vyria
2009-10-28 14:47
#19

#16 japp jag har precis de besvären. dock så har jag ont i halsen även när jag inte är sjuk.

[aspie]
2009-10-28 15:43
#20

#17

Cipralex funkar säkert bra mot klumpkänslan. Det är dock inget jag provat tidigare.

Det där med täppt näsa vet jag inte heller säkert vad det kan bero på men jag har gått igenom ett helvete med detta. När jag till slut fick kortison försvann den svåra nästäppan men sen har jag fått tillbaka det men inte lika svårt.

Kortison- näsdroppar hjälper mig inte så jag ska fråga i morgon om jag kan få i tablettform först och sen fortsätta med spray. Jag får panik när jag inte kan andas.

När jag lägger mig ner kan jag oxå bli täppt speceillt i ena näsborren. Byter jag sida så byter oxå nästäppan sida om det då inte sitter i båda förstås.

Använde nu näsdroppar men är livrädd för att bli beroende en gång till så jag ska ringa doktorn i morgon. I samband med detta får jag oxå värk i huvuden och i panna/ögon. Det är dock ingen bihåleinflammation.

Nästäppan brukar frvärras av öl och vin. Förmodligen något jag inte tål där.

Annons:
[aspie]
2009-10-28 15:54
#21

#18

En dag blev jag helt enkelt bara bättre. Vet inte varför det blev så. Nu har jag haft lindriga besvär i många år (utom vid förkylning) och så kommer helvetet nu igen Rynkar på näsan

Jag tog oxå näsdroppar minst 10 ggr / dag i minst tio år. Det var hemskt.

Du kan be din läkare testa med att ge dig kortison tabletter. Såna man trappar ner efter en tid och sen ge dig kortisonspary när det lättar.

Läkarna har inte hittat några fel på mig heller men lik väl sitter besvären där.

Första ggn sa de att jag hade bihåleinflammation och ville sticka in stickor i bihålorna men jag vägrade så de opererade mig och så fick jag en slang från bihålorna till att klistra fast i pannan. Sen fick jag spola genom slangen i två veckor varje dag.

Jag blev inte bra men det trodde inte läkaren på så han tog bort slangen. Dagen efter var jag där igen med samma problem. Fick ny operation och de opererade större näsgångar på samma gång. Det hjälpte inte heller så jag fick opereras en tredje gång.

Det hjälpte inte heller så då sa jag det måste vara allergiskt. En läkare tog mig på orden och gav mig kortison som man trappade ner (tablettform) och då lättade det på en gång.

De har dock aldrig kunnat fastställa varför jag får dessa problem.

Hoppas du kan få hjälp med detta

impish
2009-10-28 16:36
#22

#20: Men herregud, jag har precis samma problem. Det där med att det skiftar mellan näsborrarna när jag vänder på mig, och att det blir värre av alkohol (fast jag har slutat dricka helt på grund av ångesten och så nu, så jag slipper den biten i alla fall). Men det är som du säger, det triggar panikångest. Andningen har alltid varit det jobbiga vid mina panikattacker.

Ja, det vore bra om du kunde få något för täppan som inte är beroendeframkallande. Jag använder fortfarande Otrivin när det är som jobbigast, vilket jag vet är jättedumt, men jag har inte kommit mig för att prata med min läkare om det än. Har fokuserat mycket på magproblemen och febern på senaste.

vyria
2009-10-28 16:41
#23

jag har haft liten framgång med Nozoil. någon som testat den?

[aspie]
2009-10-28 20:34
#24

#22 Näsdroppar är min räddning men det krävs mer och mer tyvärr. Kolla du oxå med din läkare om annan hjälp.

Brukar tänka på att om det blit krig eller annan kris i landet. Hur ska man då få tag i näsdroppar eller annan hjälp (panik) Jag hoppas att de kommer på vad det är och kan ge rätt hjälp

[aspie]
2009-10-28 20:35
#25

#23 Jag har nozoil men det hjälper inte min nästäppa tyvärr Rynkar på näsan

hus-musen
2009-10-28 21:08
#26

Med tanke på att nässpray förstör näsan efter långvarig användning så borde det väl finnas nått annat som kan fungera? Det är ju uselt av läkarna att bara rycka på axlarna och erbjuda nått skräp som knappt funkar..

Qui dormit, non peccat

 


[aspie]
2009-10-28 21:27
#27

#26 Ja jag håller med dig. Under mina 30- 40 år av dessa problem har jag aldrig fått nån hjälp  som funkar och inga läkare verkar bry sig heller

Annons:
[Tassy]
2009-10-29 10:35
#28

Här är en till som lätt får feber etc vid ångest och oro. Jag låg en hel sommar i runt 40 graders + helvetesfrossa när jag hade klappat ihop. Stora minnesluckor ifrån den sommaren, minns så gott som ingenting alls.

Musiken
2009-10-29 11:56
#29

#21 Kanske ska be om att fa prova tabletter da? Funderar pa om jag ocksa kan vara allergisk, men jag kan val inte vara allergisk 24 timmar om dygnet tycker man? Asch, far ta mig till doktorn snart och se vad de sager. Valdigt skont att du lyckades bli av med det dock, aven om det borjar komma tillbaka!

[aspie]
2009-10-29 12:18
#30

#29 Jag fick reda på att det finns receptfritt kortison spray på apoteket så jag var nere och köpte en flaska idag. Måste testa detta sa de då jag ringde vården. Blir det inte bättre så ska jag återkomma nästa vecka.

Jag är oxå täppt dygnet runt varje dag hela året så nåt är jag nog överkänslig mot.

Kanske du ska testa kortisonet du oxå?

Musiken
2009-10-29 12:46
#31

#30 Ska se om de har det har i England! Ska in till stan idag anda sa kan ju passa pa att kolla :) Trappar nastappan ner sig av sig sjalv, eller maste jag "genomleva" tappa nar jag trappar ner pa kortisonet?

[aspie]
2009-10-29 13:02
#32

#31 Vet inte riktigt hur det funkar. Men jag tog kortisonet för en stund sen och det verkar funka för en gångs skull. Det stod i anvisningarna att om man var väldigt täppt kunde man i början kombinera vanligt nässpray med kortisonet. Läs noga bruksanvisningen bara. Det jag köpte heter Rhinocort Aqua.

Lyck till Flört

[aspie]
2009-10-30 14:47
#33

Hurra! Kortison sprayet hjälpte mot min nästäppa Skrattande

Det har den aldrig gjort tidigare Obestämd

Musiken
2009-10-30 14:53
#34

Vad roligt!! Sjalv hittade jag inget receptfritt kortisonnasspray, men daremot tabletter som skulle hjalpa mot nastappa.. Vet inte om de var sa effektiva dock iom att jag nos som en galning i nagra timmar efterat :P

Annons:
[aspie]
2009-10-30 16:25
#35

#34

Tabletter mot nästäppa. Vad heter pillerna? De kanske hjälper efter några dagar så ge inte upp.

He he kul att du nös i flera timmar efteråt. Var det peppar i dom tro? Skrattande

Musiken
2009-10-30 16:38
#36

#35 De heter Sudafed Congestion Relief :)

Haha, ja det maste ha varit nagot sant i dem! :P

Upp till toppen
Annons: