Annons:
Etikettallmän-psykiatri
Läst 3288 ggr
David
2009-10-23 14:21

Utförsäkrade

I dag presenterar regeringen en proposition om kompletteringar i sjukförsäkringen. Förändringarna berör personer som från och med årsskiftet omförsäkras från sjukförsäkringen till arbetslöshetsförsäkringen. Alla med längre tids sjukfrånvaro kommer att erbjudas ett introduktionsprogram, där varje persons förutsättningar och behov av stöd utreds.

- Regeringen presenterar nu sista delen av rehabiliteringskedjan. I och med detta blir sjukförsäkringen en försäkring som sätter aktivitet och aktivt stöd i centrum, säger socialförsäkringsminister Cristina Husmark Pehrsson med anledning av förslagen.

Arbetsförmedlingen kommer att kunna erbjuda individuellt utformat stöd genom en stor mängd olika åtgärder för att förbereda återgång till arbete. Det kommer också att finnas möjlighet för personer som tidigare lämnat arbetslöshetsförsäkringen att återkvalificeras. De som blir omförsäkrade och deltar i introduktionsprogrammet får samma ersättning som alla andra som deltar i arbetsmarknadspolitiska insatser, det vill säga aktivitetsstöd.

Propositionen föreslår att de som i vissa fall inte klarar av att delta i introduktionsprogrammet kommer att kunna få förlängd sjukpenning tills de kan delta. Dessutom föreslås att personer som har haft sjuk- eller aktivtetsersättning ska kunna återfå sin tidigare sjukpenninggrundande inkomst när ersättningen upphör. Därigenom kan dessa personer även framöver få sjukpenning och föräldrapenning.

Samtliga förslag i propositionen träder i kraft den första januari 2010.

Propositionen lämnas till riksdagen under dagen.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
isa
2009-10-24 14:30
#1

Det där förslaget tycker jag är både bra och dåligt. Men jag tycker inte om att en del kan tvingas ut i arbetslivet, fast de inte är redo. Det känns som att man inte får vara sjuk i det här landet……

Moonwing
2010-05-01 18:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

För ett antal år sen blev jag själv sjukskriven, anledningarna var som de brukar en kombination av orsaker, Bla en rejäl misshandelshistoria med en lång å tuff rättegång som följd.

Sen råkade jag ut för en arbetskada på arbetet.."då rasade allting" Förvånad när jag blev sjukskriven å började fundera….kanske var tur-att jag inte var på arbetet då!

Jag var nämligen inne på ett Apotek i en sörre stad..å skulle betala..och plötsligt visste jag inte var jag var, eller varför..eller ens hur jag betalade (kunde inte ens dra betalkortet)..sen fick jag många års både hel/halv-sjukskrivning att genomlida.

Det värsta var att jag (annars ett riktigt kontrollfreak) -som hade "allt i huvudet"..och inte missade en detalj (enl.Skäms mig)..tappade all ordning å reda "däruppe".."helt vilse i bulan"-över en natt!

Faktum är att jag fortfarande gick de första sjukskrivningsåren som i en dimma, allt är en gröt..kan fortfarande inte säga vilket år jag gjorde vad.

Trodde inte sådant var möjligt..men det hände!Förvånad

-Jag, en tjej inom vården som älskade mitt arbete-hade fast anställning sedan början på 90-talet, hade bra arbetsgivare, underbara arbetskamrater…

Det resulterade i att min enda i livet levande stöd,..-min psykiskt/fysiskt funktionshindrade man, hjälpte så gott det gick. I samma veva blev jag tvungen att byta Läkare, doktorn jag hade innan,.. hade orkat stötta mig lite personligare ( och skulle flytta till en annan landsända)

..och det blev min "nit-lott"..kan jag med all säkerhet konstatera idag..då vi skall klara oss på 3400/mån ..med hus som vi kämpat med under flera år pga låg sjukpenning..

När det var dags för en ny förlängning hjälpte den "nya" (min mans gamla).. doktorn mig ..jag fick ett besök, hade med mig maken..eftersom jag var "helt lost" i huvudet..efter en stunds samtal säger han..;"Då skickar jag detta direkt till FK"..då..så de får in det snabbt!"

Jättetacksam (utlämnad o skamsen och på nåder sas - som jag var) -svarade jag;.. -" Ja, det går bra…det är inget mer då, för arbetsgivaren är inte så glad (de hade fått vänta en månad på själva intyget, ..förutom mitt eget muntliga löfte)..ja, det är inget jag glömt då?..näe..ja, men tack då!"..

Innan -(knappt en mån.)..då hade ej min gamla sjukskrivning hunnit gå ut!..plus (förståligt) efter denna händelse påstod min arbetsgivare att jag var olovligt borta pga FK ej hört av sig..så jag ringde till chefen för FK å frågade om de ej skickat in nåt intyg?..de påstår jag är olovligt borta..har ni inte skickat dem ett förhandsbesked?

-"Jo, men du skall få en ny handledare, bla,bla..

-Men jag då, skall inte jag ha något intyg?…

-Näe, det sköter vi vet du…Skäms..

-Ok!..jaha, men då säger jag till min arbetsgivare att allt är allt som det ska då…-säger jag, min arbetsgivare är fly förbaskad..de har ej hört något!..Obestämd

-Ja, det vet jag inget om..men jag skall säga till, din nya handledare!

-Är det något jag behöver göra nu då? Obestämd

-Nä, jag ber din nya handläggare höra av sig!

(jag antecknade detta samtal..om ni undrar ..-hur jag!.Förvånad.-kan komma ihåg!)

.. Jag förstod i förrgår efter ett avstämmningsmöte..(-i bilen-varför jag inte blivit erbjuden tex delpension istf å bli utförsäkrad)…

..vad som skett..jag!..skulle bett om att sjukintyget skickades till mig!.Förvånad…sen skulle jag!..skickat det till både FK och arbetet!Skäms

Nu är det dags att fatta någotSkrikandes-är man ett pucko, så är man..jag kommer ärligt inte ihåg att jag skickat något till mitt arbete,någon gång- men jag har ett svagt minne av att jag fått något i handen av läkaren direkt och gått å lämnat detta på FK!

Hela ansvaret är mitt, ..naturligtvis..och jag är skyldig mitt arbete en stor fet ursäkt! ..De fick aldrig intyget..som jag trodde de ljög om!Skäms och jag var så dålig, att jag ej orkade åka dit!Gråter

Jag håller på att bli frisk, och där vill jag ge iFokus plus min Sajtledare+ alla fina medlemmar där+sist men inte minst;..alla nya vänner jag fått!, en stor kram!..

..för att de tog emot mig, fast jag misslyckats med inläggen/artiklar ibland..men hjärnan är fantastisk!..och har man bara en enda människa som tror på en..

..och Ni är fantastiska på detta iFokus, ni gör människor björntjänster..utan att veta om det!Flört

….ja, nu är man utan arbete (förmodligen-eftersom jag ej fått svar ifrån arbetsgivaren) efter mer än 20 år…

..utan ha fattat det..för ingen ville "tala ur skägget"..typ; "-Du måste själv skicka in läkar-intyget!..Foten i munnen (inte för att någon har skyldighet å upplysa om det!)

..kanske var min plats på arbetet lätt å knipa (eftersom jag själv inte orkade leva upp till kraven) -å göra det som förväntades av mig!

Jag har inte fått mitt Läkarintyg än..fast jag bett om det!Förvånad

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

Loveferrets
2010-05-05 20:17
#3

De gäller dock inte dom som har "tills vidare" det är dom som har begränsad sjukersättning som troligtvis måste ut igen, kasta kniv på de som redan ligger är ju smart (ironi).

Moonwing
2010-05-05 20:42
#4

Vad jag förstår handlar ju tråden om just utförsäkrade.Tungan ute.å.. eftersom de med sjukersättning(varaktig-ej tidsbegr.)..

……ej kan bli det..så vad vill du säga med ditt inlägg..Obestämd..håller ju med , om att "kniveriet"..kostar oss skattebetalare …SkrikandesFlört

..mitt läk.intyg har anlänt..lustigt att ersättning utbetalats..fast man varit "olovligt" borta..något som justerat.Förvånad…är anställd…igen…å skall nu få tjänstl. för att kunna delta i programmet..Förvånad

..världen är allt svår å förstå..iblandTungan ute

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

Loveferrets
2010-05-05 20:48
#5

Ville bara informera om de men ursäkta mig.

Moonwing
2010-05-05 20:54
#6

nä..men det är väl lugnt..SkrattandeFlörtfattade inte riktigt, bara..känner vi ej varandra?..börjar ditt efternamn på G?..pm.a mig gärna!Flört

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

Annons:
Loveferrets
2010-05-05 20:58
#7

Tror inte vi känner varann för mitt efternamn börjar inte på G Skrattande

Moonwing
2010-05-05 21:39
#8

oki..kommer du tänka på en "gammal Greviebo"..såFlört..annars känner vi nog nte varandra..man kan ju frågaSkämsTungan uteFlört

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

NaimaG
2010-05-07 01:17
#9

Jag får inte vara sjukskriven längre än till februari nästa år enligt FKs regler, efter det måste jag antingen ut i arbete igen eller kräva omprövning. Jag är dock livrädd att de helt utan vidare kapar sjukersättningen och kräver mig ut till arbetet igen trots att det kan innebära akut inläggning för mig.

Hawknestgrove
2010-05-07 16:46
#10

JA, att vara sjuk i dagens Sverige är ine lätt. Då får man ha god hälsa…..Skrattande

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Moonwing
2010-05-07 18:21
#11

Ja, det är verkligen sant..läste på webben om en ung mamma som had dött..å blivit liggandes hemma-utan cancerbehanling, med 2 barn..fruktansvärt! (pga av hennes ekonomiska situation)Gråter

Hur skall de uppfatta vårt samhälle..hur kommer de bli som ledamöter i kommunen eller vårdpersonal..Förvånad

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

Hawknestgrove
2010-05-17 19:38
#12

Ja det kanske blir ändring åt rätt håll till hösten…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

ttss
2010-08-13 21:31
#13

Och nu är det som det är

Annons:
Upp till toppen
Annons: