Annons:
Etikettoff-topic
Läst 2588 ggr
Aviendha
2009-10-22 16:59

OT - vårdgnäll

Idag hade killen bokat tid på vår vårdcentral hemma i Sveg för att få testa mot olika allergier. Vi vet att han reagerar på skaldjur och katter, men hans mage är helkonstig och han reagerar så olika mot olika djur i olika situationer (till detta hör att han vägrar medicin, så jag vill ju veta mer bestämt om det är illrarna eller något annat men men).

Han hade pratat med dem och frågat om de kunde testa för matallergier och djur, och jovisst, det kunde de absolut göra. Sen har han problem med en nagel, och får jag gissa är det nagelsvamp, men vi vet ju inte, så det skulle de kika på med.

Nu ringde han. Han betalade 150kr för besöket, kom in till en läkare och var ute efter 7 minuter. De tog inte allergitester för att det kostade dem för mycket pengar, så han fick rådet att undvika de djur och den mat han reagerade på, och nageln ville läkaren inte ens titta på, utan han föreslog lamisil (fotsvampssalva, som han testat redan).

Killen invände med att han blivit lovad allergitest över telefonen men det spelade ingen roll. Läkaren tyckte att han enkelt kunde undvika och testa sig fram själv. Saken är ju den att vi försökt i tre år med detta (jag har tjajat sedan dess om att han borde testa sig) utan att nå resultat. Gluten eller laktos tror vi inte att det är, men något är det, kanske ibs? Men han hade ju behövt hjälp.

Jag blir så matt. Samma ställe som hotade mig med amputation(!) av handen när jag ville avbryta min antibiotikabehandling (efter ett bett i handen) för att jag fick superhög feber och inte kunde äta eller dricka på 4 dagar.

Annons:
LenaR
2009-10-22 18:17
#1

Vore det en vanlig tjänst skulle man lätt kunna reklamera och få pengarna tillbaka, när de inte ens håller det de lovar. Då finns konsumentombudsmannen.

Vem vänder man sej till om man har klagomål på vården?

IBS blir bättre av  - skräpmat! Sluta med fibrer ett tag, blir magen bättre kanske det är ibs.


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Aviendha
2009-10-22 18:33
#2

Lite min tanke med, hade det var säg en frissör hade man ju vänt sig om direkt, men han är för snäll. Däremot lämnade vi ett snäsigt svar i deras "föreslagslåda" via internet att det vore fördelaktigt om korrekt information kunde ges så man slipper betala för att bli avvisad.

Jo, skräpmat har han slutat med i princip helt och han är lite bättre. Regelbundna tider har hjälpt med, men ex pasta tål han inte, och där har vi testat alla möjliga olika varianter. Han skulle gärna vilja veta vad det är så att man kan göra något konsekvent istället för att bara hoppas och chansa, för det påverkar ju hans liv, lite svårt att få stopp på flera ton lastbil och ut för att göra behov mitt i skogen där inga parkeringsfickor finns när det akut kniper till liksom.

impish
2009-10-22 18:40
#3

Jag har testat glutenfri pasta (och bröd för den delen också) i några veckor nu, för att se om det kunde ha någon effekt på min IBS, och det funkar rätt bra än så länge. Sedan äter jag även probiotika vilket också gjort magen lugnare. Det kanske han också kan testa? Om han inte redan gör det, that is. :)

Aviendha
2009-10-22 18:43
#4

Probiotikan slarvar han med, jag menar att det kan hjälpa men han märker inte av något positivt så det blir inte alls ofta han dricker det nu. Men vid IBS borde han väl få besvär annars än vid "födointag"? Det är ju så starkt kopplat till det.

impish
2009-10-22 19:31
#5

Det är det, men det är inte likadant för alla. För min del har jag mest ont i magen innan jag gått på toaletten… Det är sällan jag får ont efter att ha ätit. Sedan finns det ju massa andra symtom som man kanske inte direkt associerar till just IBS, som sura uppstötningar, trötthet och smärta som känns som att den kommer från ryggen. Så man kan slås av en massa konstigheter som i grunden är IBS-relaterade.

Aviendha
2009-10-22 20:18
#6

Sant. Men med ett matallergitest hade man ju kunnat utesluta en sak iaf och vart närmare en lösning. Nu fick han lägga 150kr för att inte få reda på något mer än han visste innan. Tycker principen är rutten.

Annons:
impish
2009-10-22 22:02
#7

Håller absolut med. De senaste 3-4 månaderna har jag haft enorma problem med min hälsa och varit på vårdcentralen och akuten sammanlagt 20 gånger. I början gjorde de inte ens några undersökningar (trots att jag kom tillbaka flera gånger) utan skickade hem mig med råd om att ta receptfria mediciner (omeprazol i det här fallet). Det tyckte jag var underligt, för jag hade inga symtom som omeprazol skulle kunna hjälpa mig med. Och mycket riktigt hjälpte det inte heller, så de bytte till esomeprazol, vilket jag tyckte lät onödigt men försökte ändå. Blev fortfarande inte hjälpt utan fick enorma problem med biverkningar istället. Först efter ett par månaders hets började de försöka ta reda på vad det är för fel, och nu mår jag dåligt av alla biverkningar jag fått av medicinerna också.

Det verkar som att många läkare är otroligt trötta på sina jobb och har glömt varför de överhuvudtaget började syssla med sådant. Förstår att det är en del press och stress i vården, men det ger dem inte rätten att hetsa sig igenom undersökningar som kan handla om patienters liv.

Aviendha
2009-10-22 22:14
#8

Usch vilken sits! Helt plötsligt kändes killens problem riktigt små. Hoppas verkligen att de kan få rätsida på dina problem! Ja, jag håller med, att känna sig överkörd, inte tagen på allvar och ivägen leder ju knappast till en bättre hälsa.

vyria
2009-10-22 22:24
#9

fy fan va dåligt! funderat på att byta VC?

jag hade liknande problem med min vårdcentral men jag bytte och det var det absolut bästa jag kunde gjort.

Aviendha
2009-10-22 22:36
#10

#9 Hade bytt om det inte såg ut som såhär: närmsta andra vc, 4,5 mil och de är sämre än den han har. Närmsta sjukhus, 18 mil, knappt något däremellan. Bor man mitt ute i busken så gäller det att hålla sig frisk! :P

vyria
2009-10-22 22:41
#11

#10 vet hur det är är oxå busk människa men har dock tur att ha sjukhuset 4,5 mil från mig men lika långt till VC.

Kan han inte ringa provtagningen på sjukhuset och få en tid för test där?

impish
2009-10-22 23:04
#12

Ja, det är sjukt att man ska behöva byta vårdcentral och åka flera mil längre för att få tag i en läkare som gör sitt jobb. Ni har ingen privatläkare i närheten då? :o Kostar säkert lite extra, men då får man antagligen valuta för pengarna också. Kan vara värt det…

Upp till toppen
Annons: