Annons:
Etikettpositiva-negativa
Läst 3277 ggr
Aviendha
2009-11-04 15:18

FK har beviljat!

Jag vet inte om jag tror det själv.

Ringde i morse för att höra hur det går för mitt ärende, sist jag ringde för någon vecka sedan hade de ju begärt ännu ett läkarintyg.

Men nej, jag har blivit beviljad sjukpenning och utbetalningen kommer i morgon! Jag får "bara" för de dagar jag skulle jobbat, även om jag sjukskrevs innan det ens började och var sjukskriven längre än jobbet skulle varat, men jag orkar inte gnälla på dem om det, så lång tid som detta tagit. Håll tummarna för att det är såpass att jag kan betala tillbaka det jag var tvungen att låna för att överleva i somras!

Måste nog gå och duscha kallt, för att se om jag verkligen inte drömmer..

Annons:
flikkan77
2009-11-04 16:14
#1

Grattis!

"You just have to belive…"

Aviendha
2009-11-04 16:21
#2

Tack!

Perioden juni-augusti var det som det gällde, och det är november nu. Härligt jobbat! SkrikandesTungan ute

isa
2009-11-05 21:24
#3

Jag är glad för din skull!

Aviendha
2009-11-05 21:33
#4

Jag är fortfarande lite i chocktillstånd. Speciellt sedan jag kollade kontot och insåg att jag kan betala tillbaka allt jag lånat, och dessutom ha råd att äntligen köpa ett par nya skor :)

Men.. hur är det med skatt och sådant? Någon som vet? Har inte fått något brev eller så så jag har inte en enda aning.

LinnB
2009-11-05 21:50
#5

Åh, jättegrattis! Vad skönt. :D

Va hjälp ä å fly om du ha töjje fel väg?

David
2009-11-06 11:32
#6

Grattis Paulina! Verkligen grattis! Glad

#4. Jag tror (förutsätter) att de drar skatt, normalt gör de det om du inte lämnat in Skatteverkets blankett om skattebefrielse (om du absolut inte kommer tjäna över 16.000 (?) på ett år).

Men ring deras kundtjänst så är du på den säkra sidan. Tror att du kommer få hem något insättningsbesked också, men ja, det kanske inte är det viktigaste just nu? Skrattande

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
kerstinjo
2009-11-06 12:00
#7

#4 Skatt brukar alltid dras av automatiskt. Men du kommer att få ett brev hem där det står hur mycket som har betalats ut, där står det även om de har betalat in skatt.

 Kerstin 

 

Aviendha
2009-11-06 12:35
#8

Tackar :)

Jo, de brukar ju dra skatt, men för lite nu när jag tänker efter. Sist jag var sjukskriven så fick jag ju restskatt, för de drog då inte 33%, tror det var 29% eller så, det som den generella skatten ligger på innan kommunerna gör sitt påslag(?). Men jag ska ringa skatteverket när jag vet hur mycket de dragit så att jag kan ordna det direkt.

HannaM
2009-11-06 17:18
#9

Jo FK är korkade.. dom verkar inte kunna räkna ut skatt.. drar för lite så vi rika jävlar som får pengar från dom åker på restskatt.. tur att inkomsten inte blir så hög så det blir så mycket.

kerstinjo
2009-11-06 17:47
#10

Ja, det är rätt underligt egentligen att inte FK tar ut tillräckligt med skatt. De har ju ändå vår årsinkomst att gå på.

Håller med Hanna, knäppgökar.Tungan ute

 Kerstin 

 

isa
2009-11-06 18:33
#11

Som sagt, så ska skatten redan vara dragen. Och som de också sagt i denna tråd, så syns det på det skriftliga beskedet du får hem. Och inte kan de skylla på att de går på förra årets inkomst, för jag har alltid anmält till dem rätt skattesats, men de har dragit fel ändå. En gång blev det rätt.

Aviendha
2009-11-07 00:59
#12

Ja, de borde ju vara en tämligen simpel sak för dem, som ändå har ett samarbete med ex skatteverket osv att ta reda på hur mycket man ska skatta och dra det på en gång. Så svårt är det inte!

kerstinjo
2009-11-07 01:17
#13

#12 *fniss* Jo, för FK är allting svårt.

 Kerstin 

 

Annons:
Aviendha
2009-11-09 18:26
#14

Nu har jag fått hem pappren från dem om utbetalningen. De dumnötterna har bara dragit 9% i skatt! Skrikandes

F*n, det blir ju massor som ska in och helt plötsligt var jag fattig - igen. Hade sett fram mot att köpa en tröja och ett par skor, och kanske ha råd med de julklappar jag vill ge.

De visste inte varför de bara dragit 9% heller, de brukar ju dra 30% sade hon jag pratade med nu, och de anser att mitt jobb ska betala de första 14 dagarna, vilket de inte gjort för att FK sade att de inte behövde! Sen har jag inte ett enda papper förutom ett preliminärt schema, så jag har ju inget som säger att de är skyldiga till något alls, men det tar inte FK hänsyn till.

Inget gott som inte för något ont med sig. Inte lätt att inte ha en pessimistisk syn när verkligen allt ska jäklas med en.

David
2009-11-09 18:31
#15

#14. Du kan be dem dra några hundra extra i månaden så brukar det jämna ut sig vid deklarationen.

Känner igen det där med att arbetsgivaren kan krångla med de första 14 dagarna när man inte går på fast schema. På ett visst företag där jag arbetade fanns det ett inofficellt direktiv ifrån personalavdelningen att timanställda skulle tas bort ifrån schemat ifrån dag 3 när de blev sjuka. Pissig stil, absolut. Är du medlem i något fackförbund kan de säkert hjälpa dig.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Aviendha
2009-11-09 18:34
#16

#15 Hade jag haft fler utbetalningar på schemat så hade det löst sig så, men nu fick jag en klumpsumma. Och jag är inte med i något fack, känns dumt att vara det när jag jobbar 1-1,5 månader per år.

Upp till toppen
Annons: