Annons:
Etikettbehandling
Läst 4000 ggr
David
11/3/09, 6:22 AM

Ljusterapi

Socialstyrelsen har rekommenderat landstingen att lägga ner sina ljusterapi-verksamheter, då det inte finns något som faktiskt kan säga att det hjälper. De menar att den som känner sig hjälpt av ljusterapin upplever en placeboeffekt.

Som effekt av detta börjar landstingen snabbt lägga ner ljusterapi-verksamheten, de vill ju väldigt gärna spara varje krona som går att spara.

Vad tror du? Och har du egna erfarenheter av ljusterapi? Hjälper det, eller är det endast placeboeffekter?

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
flikkan77
11/3/09, 11:14 AM
#1

Har testat ljusterapi två gånger och jag blir enbart sämre av det. Första gången blev jag så dålig att jag blev inlagd bara några veckor efter. Andra gången blev det självskadebeteende med medföljande medicinhöjningar…

Jag vet inte alls varför jag blir sämre av det dock, kanske en placboeffekt det med.

"You just have to belive…"

kerstinjo
11/3/09, 4:51 PM
#2

Jag har testat ljusterapi i studiesyfte. Kände mig bara instängd och gick ut efter ett tag.

Men det ska visst finnas (eller fanns) mörkerterapi också.

 Kerstin 

 

flikkan77
11/3/09, 7:03 PM
#3

Mörkerterapi hade kanske varit nått för mig då. Glad

"You just have to belive…"

David
11/3/09, 7:09 PM
#4

Mörkerterapi går det att få här uppe. Helt gratis. Glad

Jag har inte testat ljusterapi, hörde det här på nyheterna och några patienter som berättade hur hjälpta de blivit, och samtidigt någon ifrån Socialstyrelsen som motiverade beslutet/rekommendationerna.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

flikkan77
11/3/09, 7:14 PM
#5

Fast jag skulle behöva mörkerterapi på sommaren. Glad

Har, som en läkare en gång kläckte ur sig, årstidsbundna depresioner till alla årstider. Så på sommaren skulle kanske ett mörkt rum kunna bota lite av det. Har ju en ganska stor garderob utan fönster, får testa att sätta mig i den några timmar varje dag nästa sommar. Oskyldig

"You just have to belive…"

isa
11/3/09, 7:48 PM
#6

#5 hi hi hi, mörkerterapi i din garderob, du är rolig du . :o)

Jag tror denna terapi är som med allt annat. Individuellt. På vissa kan det funka, på andra inte.Jag har inga erfarenheter utav det själv. Synd att de tar bort det.

Många har ju blivit hjälpta har jag hört. Placebo eller inte, kan va skönt för dem att må bättre en liten tid än ingen tid alls tycker jag.Och placeboeffekt kan man väl få av allt möjligt som man tror på, och som man har en förväntan utav egentligen?

Men mitt arbete ( jag vill inte nämna arbetsgivaren i denna öppna tråd ) har i några år nu, haft runda , ganska stora speciella lampor  som ger ett starkt men behagligt ljus inne i arbetsrummet, för den som vill låna/prova på arbetet. Jag har inte hunnit testa ännu, jag tror inte vi har så många, och den som finns på min våning står alltid inne i någons arbetsrum, dock ingen på min egen avdelning som har testat den.

När jag tog mig mod och frågade en tjej, om hon mår bättre/märkt skillnad så visste hon inte för hon hade naturligtvis, just tagit över den. Så nu tar det ett tag innan jag vågar fråga en "okänd" person igen.

Annons:
kerstinjo
11/4/09, 9:34 AM
#7

#5 Skrattande Nu kan du tjäna pengar Flikkan! Ha mörkerterapi i din garderob. Hur många får du in på en gång?

 Kerstin 

 

flikkan77
11/4/09, 1:33 PM
#8

Isa: Ja, man ska ju se möjligheter i saker och ting. Flört Vem vet mörkerterapi kanske kan bli populärt. Kom på att vi har en jordkällare med, den kanske går att använda på sommaren. Nackdelen är bara att jag vägrar gå in i den för det kan finnas spindlar. Oskyldig

Kerstinjo: Tja, om jag röjer ur den helt så kanske man kan trycka in 10 personer ståendes… om man liksom packar dem som sillar i en burk. Då blir det ju social terapi samtidigt och då kan jag nog ta ut dubbel taxa! Skrattande

"You just have to belive…"

isa
11/5/09, 9:32 PM
#9

#8 Glad som sagt! du är rolig du! Tack för ett skönt kvällsleende! Läste ditt inlägg till Kerstin också. hi hi hi social terapi….. :o) Vad får du allt ifrån? önskar jag kunde ha din humor!

kram isa

evrekaw
11/6/09, 12:09 AM
#10

Ja, jag provade ljusterapi - men blev inte ett dugg bättre - bara ett stort slöseri på tid…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

kerstinjo
11/6/09, 10:00 AM
#11

#9 Humor? Tja, jag har nog lite sjuk humor och har en förmåga att se det roliga. Lite allmänt knäpp m.a.o.

 Kerstin 

 

flikkan77
11/6/09, 11:04 AM
#12

isa: Jag har alltid varit lite knäpp, även på ett roligt sätt. Flört

"You just have to belive…"

kerstinjo
11/6/09, 11:07 AM
#13

#12 Då kan vi starta våra terapier. Jag har en stor klädkammare utan fönster, där kan jag nog knöka in 30 st.

Knäppterapi och mörkerterapi samtidigt. Wow!!

Vad ska vi ta per person?Obestämd

Sedan när vi har tjänat ihop en massa pengar, så åker vi utomlands, du och jag, och har solterapi!Skrattande

 Kerstin 

 

Annons:
flikkan77
11/6/09, 11:11 AM
#14

#13 Oj, nu blev jag avundsjuk! Vill också ha en så stor klädkammare! Vi har högst ont om garderober i det här huset…

*funderar* Kanske kan man bygga ihop flera enkel gardrober och sätta en person i varje. Så blir det ensam-träning och mörkerterapi också.

Kan man ta billigare pris för de som är riktigt sjuka och vara dyrare till friska?

"You just have to belive…"

kerstinjo
11/6/09, 11:17 AM
#15

Vi skulle faktiskt kunna klämma in David hop med våra hundar och bota honom för hans hundfobi.

Det borde väl räcka med en vecka eller så.Obestämd

 Kerstin 

 

kerstinjo
11/6/09, 11:28 AM
#16

#14 Det är inte så bra med stora klädkammare, för det är så enkelt att stoppa in allt möjligt där "bra o ha saker" du vet.

Men du? Visst finns det folk med städfobi också? För då kan vi stoppa in dem också så de får lära sig att komma över fobin och börja städa.

Nä, är det inte bättre att de riktigt sjuka får betala mer? Risken är ju att de gör sönder garderoben och då blir det riktigt dyrt.

Guld i munJag riktigt känner hur pengarna ramlar in.Guld i mun

 Kerstin 

 

flikkan77
11/6/09, 11:29 AM
#17

Ja, det borde gå. Fast min hund är klaustrofobisk och behöver minst ett helt rum som utrymme. Annars blir hon darrig i bakbenen… vilket i och för sig ser kul ut med hennes spagettiben. ;-)

Dock är hon en perfekt terapihund! Gör inga hastiga rörelser, skuttar inte runt, hälsar bara med en lätt nosdutt på handen… och helst hälsar hon inte alls. Flört

"You just have to belive…"

kerstinjo
11/6/09, 11:37 AM
#18

#17 Bra får då kan vi testa på David med en hund av varje, för Marodören är en riktig hopp- o skutthund. Då kan vi ju få veta vilken sorts hund som funkar bäst.

 Kerstin 

 

flikkan77
11/6/09, 11:47 AM
#19

#18 Ja, det är ju smart! Testa med olika sorters hundar.

Vi har kaniner, katter, ormar och möss med så vi kan erbjuda rätt många terapisorter. Glad

"You just have to belive…"

evrekaw
11/7/09, 7:53 PM
#20

Ja inte värt att testa med min franska bulldog… De låter som om de morrar när de andas… Hundrädda brukar få stora hispan… Och inte finns det någon svans som viftar heller…

Men - vi kanske ska utsätta honom för sk. brutalterapi… Flört

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Annons:
HannaM
11/7/09, 8:22 PM
#21

Jag har fem illrar att hiva in i garderoben också!

evrekaw
11/7/09, 8:29 PM
#22

#21 Har en sur, tjurig, elak och mäniskofientlig gammal kattmadame här också - vi kanske ska kasta in henne i garderoben också…Tungan ute

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

HannaM
11/7/09, 8:30 PM
flikkan77
11/7/09, 8:43 PM
#24

Min svåger har en stor spindel med… fast då flyr jag! Oskyldig

(Fast det är väl sån terapi jag skulle behöva då, spindelterapi i stängt litet rum.)Flört

"You just have to belive…"

evrekaw
11/7/09, 9:01 PM
#25

Stackars David…  Är vi väl grymma nu eller? 

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

flikkan77
11/7/09, 9:06 PM
#26

Alltså, hur många djur ska vi ha i garderoben?

Jag har 10 ormar, 1 spindel, 3 kaniner, 4 katter, 1 hund och några möss.

Har jag räknat rätt i tråden så blir det alltså; 10 ormar, 1 spindel, 3 kaniner, 5 katter, 3 hundar, 5 illrar och ett oräknat antal möss.

Inga fler djur som ska med? Glad

"You just have to belive…"

kerstinjo
11/7/09, 9:33 PM
#27

Jag tror att jag kan skrapa ihop några silverfiskar från källaren också. Oskyldig

 Kerstin 

 

Annons:
HannaM
11/7/09, 9:34 PM
kerstinjo
11/7/09, 9:48 PM
#29

Tror ni vi kan få in David i garderoben/klädkammaren?Obestämd

 Kerstin 

 

HannaM
11/7/09, 9:50 PM
kerstinjo
11/7/09, 10:01 PM
#31

SkrattandeSkrattandeSkrattande

 Kerstin 

 

David
11/8/09, 6:49 AM
#32

Hmpf, SÅ mycket gillar jag inte julmust kan jag berätta. Skrattande

Den här garderoben låter ju livsfarlig! Fast säkert väldigt effektiv, får jag inte nervkollaps då så överlever jag allt. Alla fobier och allt är botat direkt. Glad

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

kerstinjo
11/8/09, 10:04 AM
#33

#32 Du ställer alltså upp som min och Flikkans försökskanin?Obestämd

 Kerstin 

 

flikkan77
11/8/09, 10:16 AM
#34

Då har vi silverfiskar och dammråttor också! Blir ju bara bättre och bättre det här. Glad

"You just have to belive…"

Annons:
kerstinjo
11/8/09, 10:47 AM
#35

#34 Nu gäller det bara att få ditt David som försöksperson.

Fast han får inte prova gratis, vi får ju tänka på solterapin vi ska ha senare.

Förresten, har du något kassaskåp?

 Kerstin 

 

flikkan77
11/8/09, 10:59 AM
#36

#35 Ja, faktiskt så har vi ett bra kassaskåp. Köpte ett i somras och det fungerar utmärkt. Jag har glömt koden och kommer inte in alls. Förvånad

(Som tur är så minns Maken koden så det är inget större problem.)

Hur mycket pengar ska vi ta nu då?

"You just have to belive…"

David
11/8/09, 11:26 AM
#37

#33. Självklart Kerstin! Anmäler mig som frivillig till detta "intressanta" projekt! Tungan ute

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

kerstinjo
11/8/09, 11:35 AM
#38

#36  Yiiipppiie, Flikkan! Vi har fått vår första kund!Skrattande 

#37   Min klädkammare eller Flikkans garderob?

Äsch vi bor inte så långt ifrån varandra, så du får ett paketerbjudande. Två terapitimmar, men betala för en. Vilka terapier vill du prova?

TystFlikkan, fram med kassaskåpet.Tyst

 Kerstin 

 

flikkan77
11/8/09, 11:37 AM
#39

#38 Vi kommer att bli rika! Skrattande

"You just have to belive…"

Upp till toppen
Annons: