Annons:
Etikettbehandling
Läst 1942 ggr
David
10/10/09, 7:37 PM

Tänker du vaccinera dig?

Nu börjar ju vaccinet komma till Sverige. Först sjukvårdspersonal, sedan riskgrupperna, och därefter allmänheten.

Hur ställer du dig nu till att vaccinera dig? Har ju varit mycket skriverier om vaccinet.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
David
10/10/09, 7:38 PM
#1

Jag kommer inte vaccinera mig, trots att jag egentligen tillhör riskgruppen.

Tror vaccinet kan ge mer biverkningar än själva influensan.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

HannaM
10/10/09, 7:42 PM
#2

Vet inte, har dåliga blodvärden och inget vidare immunförsvar så det kanske är bra men fårgan är om mitt kassa immunsystem klarar vaccinet eller om jag blir sjuk av det.

flikkan77
10/10/09, 7:52 PM
#3

Jag vet inte. Är både för och emot och har liksom inte tagit nått beslut än.

"You just have to belive…"

AnneN
10/10/09, 7:54 PM
#4

Jag tänker inte vaccinera mig, de har testat vaccinet allt för lite innan för att veta vilke bieffekter det kan ge och då jag inte hör till någon riskgrupp så anser jag inte att det är värt att riskera min hälsa för att undvika något som i de flesta fall inte är mycket värre än en vanlig förkylning.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Raderad
10/10/09, 8:55 PM
#5

Jag ska vaccinera mig för att min far har opererat bort cancer i magen och just nu så håller han på med sin hudcancer så jag vågar inte låta bli, för jag vill inte vara "nyckeln" till att smitta honom…

[Tassy]
10/10/09, 8:59 PM
#6

Jag tänker inte vaccinera mig då jag inte tillhör någon riskgrupp.

Annons:
LenaR
10/10/09, 9:59 PM
#7

Precis som Raderad kommer jag att vaccinera mej för andras skull. Jag vill inte smitta vare sej mina sjuka gamla föräldrar eller någon annan i min närhet.

Hade det bara gällt mej hade jag låtit bli!


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

EmmaG
10/10/09, 11:24 PM
#8

Som det är nu tänker jag inte göra det då varken jag, eller någon i min närhet tillhör riskgrupperna

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Tavar
10/10/09, 11:52 PM
#9

Jag kommer inte vaccinera mig, inte heller några av de jag känner har tänkt sig det. Har inte vaccinerat mig mot vanligt influensa någon gång så är onödigt att göra det mot svininfluensan som ska vara som en vanlig influensa så länge man inte tillhör någon riskgrupp. Har aldrig ens haft vanlig influensa vad jag vet heller så :/

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

KadjaNina
10/11/09, 12:21 AM
#10

Jag vill men har nog inte råd. :( Vill inte riskera att smitta mamma. En förkylning skulle kunna ta kål på henne just nu.

David
10/11/09, 1:19 AM
#11

#10. Du bor väl här uppåt? Vi har gratis vaccinering. Tror nästan hela Sverige har det gratis.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

fridaas
10/11/09, 1:47 AM
#12

Jag ska inte vaccinera mig, för jag tror att det hela bara är förstorat, sen får min käre mor säga precis vad hon vill..

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Allamej
10/11/09, 1:52 AM
#13

Kommeer inte att vaccinera mig trots att jag ligger i ett par riskgrupper själv… när dom som tagit fram vaccinet inte tänker vaccinera sina egna familjer pga biverkningarna så känns det inte som en bra att göra det heller.

Dom som har haft den som jag vet av säger att den är mildare än den vanliga influensan.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Annons:
Aviendha
10/11/09, 3:17 AM
#14

Osäker. Skolan kan komma att kräva det och då är det väl bara att göra det. Annars hade jag nog skitit i det helt enkelt.

[aspie]
10/11/09, 11:27 AM
#15

Osäker…

KadjaNina
10/11/09, 11:49 AM
#16

#11 Aha, det visste jag inte :) Tur för min del.

[aspie]
10/11/09, 11:53 AM
#17

Fick nyss en lapp i brevlådan som berättade att vaccineringen kommer igång här hemma den 15:e oktober och att det är gratis

Sovgott
10/11/09, 6:36 PM
#18

#14. De kan aldrig tvinga någon att vaccinera sig!

Aviendha
10/11/09, 6:55 PM
#19

#18 Nej, givetvis kan de inte det :) Men de kan ju lägga en mycket stark rekomendation. Eftersom vi har en hel del studiebesök, och fått många inställda just pga. svininfluensan så vore det en enorm förel om vi var vaccierade så vi kunde få våra besök som är otroligt viktiga för vår utbildning.

moondancer
10/12/09, 7:46 PM
#20

Absolut att jag kommer vaccinera mig om jag får chansen. Pluggar på universitet med folk från hela landet, så jag anser det avra en ganska stor risk att man kan bli smittad

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Annons:
Dilizi
10/12/09, 10:14 PM
#21

Nej, jag kommer inte att vaccinera mig, då min största fobi är sprutor.

/Emilia

flikkan77
10/12/09, 10:31 PM
#22

Har också fobi mot sprutor, det är en stor del av det som väger emot att vaccinera mig.

Vågar ta p-sprutan var tredje månad men den har jag tagit så länge att jag slutat vara rädd. Det här är ju en helt ny spruta med nytt medel i. Tänk om det gör ont!

"You just have to belive…"

Anders 50
10/13/09, 12:16 AM
#23

Ska visst tillhöra riskgruppen, så det kanske är bäst att ställa upp!

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Hawknestgrove
10/13/09, 8:53 PM
#24

jag är osäker, men ska nog göra det ändå. HAr ju en KOl som trots rökstopp ligger där.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

klarsferrets
10/14/09, 11:51 AM
#25

jag kommer att få sprutan ganska så snart. Jag ligger i risk sonen med ALFA1 och väntar på en transplantation och håller på att förberda mig inför denna op med antitryp droppar 1 gång i veckan.

För att klara av ev förkyldning m.m så börja även ta denna.

Vist jag förstår att många tycker det är rena rama hysterin kring just dena.

Men hadde vi inte vaccinerat oss så pass mycket som vi redan gör så hadde vi inte behövt denna häller

Jenahbella
10/14/09, 4:20 PM
#26

jag kommer inte att göra de.

kerstinjo
10/15/09, 12:47 AM
#27

Jag hade uppe frågan i tråden; http://psykologi.ifokus.se/Forum/Read.aspx?MessageId=567e3d65-0efc-4a3e-aa39-fafa8e7106c1

Mitt svar var då "Ja", inte för att jag är rädd för sjukdomen, utan för att vi blir vaccinerade på jobbet för att inte smitta ner redan svårt sjuka människor.

Men nu har jag tänkt om och sagt "Nej" när chefen frågade mig. Jag är så pass gammal så jag har redan gått igenom ett antal influensor och varje influensa stärker mitt och alla andra friska personers immunförsvar.

Så därför blev mitt svar "Nej tack".

 Kerstin 

 

Annons:
Sovgott
10/22/09, 10:19 PM
#28

Jag har aldrig vaccinerat mig mot någon influensa och kommer inte att göra det nu heller.

Emelie-E
10/22/09, 10:48 PM
#29

Min syster var med i riskgruppen, så hon tog sprutan igår. Idag mår hon långt ifrån bra.
Jag själv tänker inte ta den.

Upp till toppen
Annons: