Annons:
Etikettoff-topic
Läst 2987 ggr
Tavar
10/9/09, 11:59 PM

Promenad

Har äntligen varit ute på promenad igen, var länge sedan sist och det känns faktiskt i benen och fötterna :P Blev en mysig långpromenad med en killkompis som var på besök i Stockholm. Vi var väll ute i kanske 3 timmar allt som allt ^^

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

Annons:
niffen
10/10/09, 12:30 AM
#1

Jag vill också kunna promenera… Skulle hjälpa mig mycket om jag bara kunde gå ut med musik i öronen och bara gå. Så får man lite tid att tänka och så.
Jag har så ont i min rygg så jag inte kan gå, tyvärr…

Kul för dig i alla fall! :)

Tavar
10/10/09, 12:48 AM
#2

#1 Ahh, kan inte vara lätt då nej :( Men kanske kan gå ut och sätta sig på en bänk och bara ta det lugn ett tag? Frisk luft är alltid trevligt :)

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

HannaM
10/10/09, 1:46 AM
#3

Promenader är min ångestdämpare, har alltid gått ut och gått när det börjar bli ohanterbart. Ofta hjälper det mig att få andas utomhus.

impish
10/10/09, 1:48 PM
#4

#3 Ja, och speciellt nu när det är lite svalare ute. När jag började få mina panikattacker för 6-7 år sedan brukade jag längta till vintern så jag kunde springa ut i kylan och svalka av hysterin lite… :P

HannaM
10/10/09, 2:15 PM
#5

#4 Ah.. det är fina grejer.. höll på att äta upp personalen när jag låg inne.. jag kunde ju inte gå ut när jag mådde dåligt, hur skulle jag då hantera ångesten.

flikkan77
10/10/09, 5:29 PM
#6

Jag har äntligen börjat våga gå ut på promenad med hunden själv. Det är så skönt! Bara jag, hon och naturen. Gick nästan 4 km innan klockan 9 imorse.

Är lite stolt för att jag kan själv!

"You just have to belive…"

Annons:
Aviendha
10/10/09, 5:43 PM
#7

#0 Härligt! :)

#6 Vad duktig du är flikkan! :) Så härligt att gå ut med hund och se dem glädjas åt alla dofter och sedan komma in lika trött som en annan ;)

Önskar jag tog mig ut oftare, då småpromenader med illrarna, men man får sällan tummen ur det berömda..

isa
10/10/09, 7:10 PM
#8

Promenader stärker mig också, både min själv och min kropp.

flikkan77
10/10/09, 7:40 PM
#9

#7 Ja, jag är duktig! FlörtOskyldig

Har bara sett Fröken Saluki riktigt trött några få gånger i hennes liv och det är när hon stuckit efter vilt. Annars är hon mer lite nöjd efter en promenad. Lite frustrerande ibland, men har man en vinthund så får man väl skylla sig själv. Glad

"You just have to belive…"

Tavar
10/10/09, 11:58 PM
#10

#9 Man får väll trösta sig med deras skönhet istället för en trött hund :P

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

Aviendha
10/11/09, 3:18 AM
#11

#9 Hahaha, ja det är ju sant ;) Illrarna är lättare att trötta ut då antar jag ;)

flikkan77
10/11/09, 10:40 AM
#12

Problemet med Fröken Saluki är att hon liksom inte röjer runt som "normala" hundar gör. Hon skuttar lite eller stanner väntar på att vi ska komma 20-30 meter i förväg och sen springer hon i kapp men hon tar aldrig ut sig för egen maskin. Sen är hon ju byggd för att springa med så det får gå bra fort och långt innan hon är trött. En Saluki har en maxhastighet på 70 km timmen…

Mina andra hundar har mer sprungit tokrundor och varit helt slut efter en promenad. Skuttat runt i skogen och upp på stenar och sånt men det är liksom under Salumins värdighet.

(Fast… ge henne en hare så får man se hur snabb hon är… Oskyldig) Märkte dock igår att hon nog ser sämre än förr, hon missade 5 rådjur som betade på en åker.

"You just have to belive…"

Aviendha
10/11/09, 3:11 PM
#13

#12 Jag ser framför mig hur du får ett ryck och bygger en kapplöpningsbana på gården med elektrisk hare och salukin far runt där som ett streck utan fasta konturer ;)

Annons:
flikkan77
10/11/09, 3:15 PM
#14

#13 Det hade varit skitkul med en sån bana! Oskyldig Kan ha en som går lite kors och tvärs runt uthusen. En Saluki är snabb i svängarna så de behöver inte ha rundbanor utan man kan dra ett snöre genom trissor i en bana på en åker… och sen kallas det Lure Cursing. Glad

Hmm… kanske kan träna kaninerna att springa före så får de motion med. De är liksom inte rädda för Salukin alls. Inne är det kaninhannen som bestämmer så då får allt fröken hund akta sig. Flört

"You just have to belive…"

Aviendha
10/11/09, 3:22 PM
#15

Åh, ja! En snirkelbana, varför inte slänga in någon stock så det blir mer naturlig jakt i det hela! Wow, vad kul det hade vart! :)

flikkan77
10/11/09, 4:25 PM
#16

Vi äger egentligen tre hektar mark så det skulle ju kunna gå… Glad Fast just nu är det höstvete (tror jag) på marken så det är nog inte så populärt omvi bygger kapplöpningsbana där.

Har ju planerat att i framtiden ha mina två kossor där men de kanske också vill springa i snirkelbana. Man vet aldrig riktigt med kor… Förvånad

"You just have to belive…"

Aviendha
10/11/09, 6:00 PM
#17

Hihi, jag kan verkligen se Rosa framför mig som med slängande ljuver tar en snäv kurva för att sedan hoppa över ett vattenhinder, sedan tvärvända på en femöring och över en vippbräda, allt för att hinna ikapp en stor vippa gräs som far fram i den egengjorda aktiveringsbanan ;)

flikkan77
10/11/09, 6:09 PM
#18

Mina kossor kommer att ha det bäst! Glad … fast med allt skumpande så lär de väl producera färdigvispad grädde istället för mjölk.

"You just have to belive…"

Aviendha
10/11/09, 7:03 PM
#19

Ny marknadsnisch! :)

flikkan77
10/11/09, 7:34 PM
#20

Ja, jag får väl göra någon kaka också kan folk komma och få megafärsk grädde direkt från kon på den! Coolt! Oskyldig

"You just have to belive…"

Annons:
Aviendha
10/11/09, 7:43 PM
#21

Helt klart häftigt! Självförsörjande hemma med sina kära djur och fikagäster, kan det blir bättre? :)

flikkan77
10/11/09, 7:49 PM
#22

Ska bara skaffa kossan först med. Sen attans ska här motioneras! Vill helst ha Highland Cattel eller en Jersy, en Highland Jersy kanske… men med några varv på motionsslingan varje dag kommer de se ut som Belgiska Blå allihop. Flört

"You just have to belive…"

Aviendha
10/11/09, 8:10 PM
#23

Hihi. Ta över en gammal biltvätt och dra banan därigenom, då får du kossan bortad med på köpet ;) Det kan ju behövas med en highland :P Men de är så söta! Jag är lite småkär i fjällkor, det känns hemma.. Några som går med bjällror vid en vall utan hage. De ropas in till kvällen efter att ha mumsat runt på ängar och skogar. Åh, jag vill ha en sommar på en gammal vall med kor som man höll dem förr!

Det finns ett sådant ställe kvar hemma, utan el eller nådant. De skördar och fixar allt där uppe på vallen. Tar en timme eller två att gå dit, och gå måste man, ingen väg. Mysigt!

flikkan77
10/11/09, 8:16 PM
#24

Vill ha en kossa med bjällra på! … och en stor vall att ha korna på, inte bara 3 möjliga hektar. Är inte helt förtjust i fjällkor men jag vet inte varför. De är säkert underbara de med!

Hade gärna haft det så där att man man måste gå i minst en timme och inte ha el eller sånt. I alla fall ibland. Låter så muuuusigt! Skörda gräs med lie och lägga på stack. Jobba med hela kroppen och inte bara sitta i en maskin och trycka på knappar.

"You just have to belive…"

Aviendha
10/11/09, 8:25 PM
#25

Fjällkor är så söta ju :) Sen är de ju lite mer egensinniga än de normala korna :P Den extremtypade mjölkkon är aningen för benig för min smak, men det är ju inte kostigt att de ser ut så med de mängder mjölk de ska producera!

Ja, de slår med lie, plöjer med plog och häst. Det är jättekul att slå med lie! :) Svettigt, svårt innan man får in tekniken men det är en tillfredställelse att få gå bärsärk på högt gräs och man ser ju snabbt resultat av det ;)

flikkan77
10/11/09, 9:57 PM
#26

Tycker allra bäst om Highland Cattle, de kan ju dessutom gå ute året om. Är inte helt säler på att en sådan som är fullt behornad kommer in genom dörrarna till ladugården vi har faktiskt… Fast då får vi väl bredda dörren. Här på gården är inget sånt omöjligt! Och vindskydd i hagen måste byggas till vilken ras som helst.

Måste bygga om ladugården innuti med förstås, vill ha en box till vardera ko… också måste vi lösa gödselfrågan. (Också måste vi ha råd med förstås. Oskyldig)

Lie är svårare än man tror. Har använt det och slagit gräs under staketen till hästrna ibland. De blir mindre rädda för en lie än en maskin som låter och har sig. Glad

"You just have to belive…"

Aviendha
10/11/09, 10:29 PM
#27

Ja, fram med motorsågen och skapa en T-formad dörr för dem :) Öppet boxssystem tror jag på! Då kan de vara själva, komma undan och umgås som de vill :)

Hm, det finns rätt bra automatiska utgödslingssystem som kräver relativt lite av en nuförtiden. Dessutom antar jag att du inte kommer proppa i dem kraftfoder som en toka, och då blir ju spillningen mycket enklare att ta hand om. Rediga mockor ist för den sörja som normalt syns i de flesta produktionsstallar.

Ja, ljudet av en lie är ju tom mysigt :) Bara ingen nyfiken mule kommer för nära så ;)

Annons:
flikkan77
10/12/09, 10:41 AM
#28

Göra hål är jag bra på! Gjorde hål i en av väggarna i huset i somras, en lucka längst ner i grunden där det var betong så det ska jag nog klara. Så får man håll koll på hornen och utöka och höja hålet allt eftersom de växer.

Min kossor ska äta mest gräs och ensilage, kanske lite kraftfoder som godis typ. Om de inte har kalv eller så, då får de ju lite mera mat. Eftersom jag bara får plats med ca två kossor så kommer jag att mocka för hand, fråga är bara vem som sak ta hand om gödeseln sen…Fast med lite skicklighet så kanske jag lyckas hålla det i en sådan hanterlig mängd att det blir så lite att vi kan gödsla i trädgården med det. Skänka lite till grannan och bekanta och sånt…

I ladugården vi har har det varit plats för, om jag inte minns helt fel nu, 16 uppbunda kossor, men jag vill ju ha mina i boxar och helst ska de kunna kalva i boxarna om jag skulle vilja det och då får det bli stora boxar.

"You just have to belive…"

HannaM
10/12/09, 1:37 PM
#29

Sälj skiten=p Det m åste väl finnas en efterfrågan hos folk i närheten på naturgödsel.

flikkan77
10/12/09, 1:38 PM
#30

Bara det att nästan alla i närheten har egna gårdar med antingen kor eller höns. Fast det är inte så långt till Grästrop, får sätta upp en lapp i affären.

Äkta kogödsel säljes! Glad

"You just have to belive…"

HannaM
10/12/09, 1:43 PM
#31

Haha låter fint! Halvvägs ut till mina svärföräldrar finns en skylt där det står jord säljes, nedstucken i en gigantisk jordhög. Satsa på det=p en skylt i gödselstacken.

flikkan77
10/12/09, 6:37 PM
#32

Får satsa på en gigantisk neonskylt så det syns ut på stora vägen. OskyldigSkulle nästan kunna börja med att sänka bort det. Bara jag blir av med skiten liksom…

"You just have to belive…"

Upp till toppen
Annons: