Annons:
Etikettallmän-psykologi
Läst 8621 ggr
Diran
2009-10-09 02:38

Drömmar?

Jag har en period just nu (haft ett tag) där jag drömmer sjukt mkt och många återkommande drömmar.
Jag tänkte nämna några helt kort och tänkte om någon vill kommentera vad tusan jag drömmer sådana drömmar för!

Återkommande dröm 1

Denna har varit återkommande i flera år, men miljö och sammanhang har varit varierande. En speciell version var likadan varje gång.
Jag kommer in i huset (mammas och pappas) och någon har gjort inbrott, det ligger saker överrallt och när jag kommer in i mitt rum ligger mina kläder överrallt och jag tittar in i garderoben och det är en enda topp som hänger kvar (vet exakt vilken det är, hade den för sådär en 7 år sen)
Jag går till telefonen för att ringa polisen, men på displayen står redan en massa nummer, jag trycker på knappar för att få bort dem eftersom jag inte kan ringa när det är så.
Till slut drar jag ut sladden och tar ut batterierna och sätter in igen för att få bort men inget funkar, jag kan helt enkelt inte ringa till polisen.
Den mest förekommande kommentaren jag får till denna dröm är att jag har någon undermedveten rädsla att inte ha någon att kontakta om något händer. Att jag blir hjälplös och inte kan hantera situationen.

Dröm nummer 2 (denna är pinsam)
Toaletter. Oh my word, detta är så löjligt.
Denna drömmen har varit återkommande flertalet gånger med lite olika miljöer och så.
Det är helt enkelt så att jag drömmer att jag måste gå på toan med vart jag än går så är det något med toaletterna, de är trasiga eller äckliga eller liknande, och det värsta är när man försöker spola en toalett och vattnet stiger.. Det är skrämmande, det är jag rädd för i verkligheten.
Jag förstår bara inte denna rädsla för toaletter?!

Annons:
Tavar
2009-10-09 03:11
#1

Spontant kommer jag att tänka på stress, och svårigheter att hantera det. Det där med toaletterna är inte så konstigt, har haft likandne drömmar med men där jag inte kunnat hitta en toa som går att sätta sig på. Efter ett tag känner man hur det rinner på benen, och då vaknar jag och tror jag pissat på mig på riktigt O.O dock har jag inte det, men det känns fortfarande så på benen -_-

Eller de kanske är i en liknande kategori som naken-drömmar?

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

LenaR
2009-10-09 03:32
#2

Ha, jag känner också igen de äckliga toaletterna. Det var länge sen jag drömde om dem, men jag vet fortfarande inte vad de betydde. Om de nu betyder samma för mej som för någon annan!

De flesta drömmar brukar annars klarna i efterskott.

Diran, gjorde du något särskilt när du hade toppen på dej?

Inbrott i lägenheten är ett intrång i privatlivet (på riktigt menar jag). Är du en hemlighetsfull människa eller öppen?

Telefonen, vad känner du när du försöker ringa polisen? Är du rädd? Eller frustrerad, eller bara angelägen…


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Bergspuman
2009-10-09 09:02
#3

Jag lärde mig, när jag gick i terapi för drygt 5 år sen, att drömmar som handlade om bostäder eller lägenheter i någon form, alltid handlade o ens inre. Under terapiperioden drömde jag grymt mkt sådana drömmar. I början av terapin var lägenheterna schabbiga, nedgångna, omöblerade, med nedfallna tapeter och trasiga möbler. Eller jag kom till min exmans förra lgh som var sorgligt orenoverad, överbelamrad med prylar och frukansvärt ostädad, och där det fanns en diskho med bara tre väggar, vilket gjorde att man inte kunde diska, vattnet rann bara ut.

Så lägenheten med prylar och inbrott och ringa polisen, betyder nog att du känner kaos och röra inombords antingen stadigvarande, eller att du är / varit frustrerad över en situation du inte kan / kunnat lösa. Polisen är bara en symbol för att du försöker lösa situationen, eller vill ha hjälp.

Toaletterna kan betyda detsamma som det gjorde för mig, med en massa disk som måste diskas - det var återkommande! Att du ställs inför en uppgift du inte klarar av och känner dig oroad och stressad för det, och inte kan säga nej, eller inte vågar be om hjälp.

Detta var en lite amatörmässig tolkning, men drömmar innehåller nästan alltid SYMBOLER, som står för något verkligt i ens liv, bara i "förklädd" gestalt. Polisen betyder alltså inte polisen på riktigt, de symboliserar bara något.

lakrits69
2009-10-10 14:57
#4

Jag har alltid drömt mycket och pratar ofta i sömnen!

Mina drömmar brukar dessvärre ofta haka upp sig, jag sitter liksom fast och jag klarar inte av situationen. Är det fler som känner igen detta med att haka upp sig, liksom omtagning på filmrullen!?

Men jag måste berätta att när jag åt sertralin vad det ingen hejd på drömmarna, wov! Drömmarna var positiva, jag kunde flyga, tempot var högre och intensivare och jag lyckades med en massa saker. Fler som känner igen detta?

Tavar
2009-10-10 15:18
#5

#4 Det där att det hakar upp sig har jag varit med om, spec när det är mardrömmar. Det känns som att man är med i ett spel, men efter ett tag misslyckas man och dör och då får man börja om där man starta sist och så fortsätter det så och varje gång gör man något lite annorlunda för att se om det går bättre då. Dock slutar det alltid med att jag dör -_-''

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

Sovgott
2009-10-10 16:45
#6

Toalettdrömmarna känner jag igen. Men jag tror att svaret är enkelt: din hjärna talar om för dig att du bör gå upp och kissa. Så har det alltid varit för mig iallafall.

När jag drömmer om bostäder handlar det ofta om att jag plötsligt hittar en dörr eller en trappa och flera nya rum i huset som jag inte visste existerade.

Annons:
LenaR
2009-10-10 21:49
#7

#6 Enligt Bergspumans drömlogik kanske det motsvarar att du hittar egenskaper eller sidor av din personlighet som du inte visste att du hade?

Mina toalettdrömmar har varit väldigt äckliga, och jag har aldrig hittat någon logik i dem. Nu är det många år sen jag drömde om dem. Som tur är har det alltid gällt offentliga toaletter och inte min toalett hemma, så jag kanske slipper oroa mej över att det ska handla om mitt inre? Tungan ute

Jag kanske drömde om vidriga toaletter när mitt liv var skit? Skäms


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Upp till toppen
Annons: