Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1661 ggr
David
2009-10-31 23:49

Allhelgona vs Halloween

Vilken tradition är viktigast för dig?

Uppfattning:
Allhelgon: En dag för att hedra de döda. Kristet och traditionellt.

Halloween: Kapitalistisk högtid som vi har importerat från USA. Nymodigt och vulgärt.

Traditioner:
Allhelgona:  Bege sig till valfri död släktings grav och tänd ett ljus. Minnesgudstjänster i kyrkan.

Halloween: Klä ut sig till häxa eller spöke. Springa till grannarna och säga bus eller godis. Maskeradfester för ungdomarna.

Historia:
Allhelgona: Att fira olika helgons dagar har man länge gjort inom kyrkan . De helgon som inte har en egen dag firade man sen på Alla helgons dag. Sen 700-talet har det varit den 1 november.

Halloween: Sen förkristen tid firade kelterna i halloween den sista oktober. De firade att skördesäsongen är slut och vintern började. De trodde att de dödas själar skulle återkomma till jorden under natten.

Läskighet: Allhelgona: Mörkt, ensamt, kyrkogårdar. Tända ljus fladdrar i höstmörkret och golven knarrar i kyrkan medan prästen minns de som dött under året.

Halloween: Massa medelklassungar springer omkring i dyra kostymer och hotar med bus som i värsta fall innebär kastade ägg på garageporten om du inte ger dem godis.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
David
2009-10-31 23:50
#1

Ja, det är inte jag själv som skrivit påståendena, även om mycket stämmer med min uppfattning - Allhelgona vinner helt klart för mig!

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

annemaria1962
2009-10-31 23:52
#2

jag väljer ingen! är en vanlig dag för mig!

Cochon
2009-11-01 00:21
#3

Det är som en vanlig dag, så jag valde "Bryr mig inte"
Det enda jag gör är att sätta ut ett ljusspår med scouterna så får almänheten komma och gå det sen :D

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

EmmaG
2009-11-01 02:03
#4

Sen så har jag aldrig fattat skillanden mellan Allhelgona & Alla helgons dag, men en utav de, allhelgona tror jag.. infaller den 1 nov & Halloween den 31 okt.
Helt olika dagar och innebörder, jag gillar bägge

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Zaphix
2009-11-01 14:18
#5

Gillar båda, allhelgona är deppdag och halloween festdag, jag föredrar festdag då man är glad. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

StickyKitten
2009-11-01 15:55
#6

Men gud vilken vinklad text, författaren tycker uppenbarligen inte om Halloween! Glad

Kanske har denne aldrig blivit bjuden på en Halloweenfest? Eller själv gått ut och "bus-eller-godis:at"? Det är ju  jättekul att klä ut sig :)

Alla helger är dessutom kapitalistiska så orka bry sig om det.

Annons:
flikkan77
2009-11-01 16:49
#7

Gick ju inte att rösta på båda ju!

Jag vill både tända ljus och mysa på kyrkogården och klä ut mig till nått kul och busa runt. Det ena utsluter inte det andra. Glad

"You just have to belive…"

Aviendha
2009-11-01 17:03
#8

Bortsett från vinklad text så ;)

Båda. Tycker det är en fin tradition att tända ett ljus för de döda, men att klä ut sig och festa är riktigt roligt! Men för mig är det som vilken helg som hellst.

Allamej
2009-11-01 17:21
#9

Valde allhelgona men saknade alternativet Samhain :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

[aspie]
2009-11-01 18:09
#10

#9 Vad är Samhain?

Allamej
2009-11-01 18:14
#11

Samhain är det viktigaste av wiccanska högtider, det är en skördefest, det keltiska nyåret och tiden då slöjan mellan världarna är tunnast.

För mig innebär den lugn, eftertanke och äta gott av det jorden erbjuder.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

HannaM
2009-11-01 18:23
#12

Tja, måttligt förtjust i att festa men det är ju kul att klä ut sig. Den enda grav jag har intresse av att besöka är 35 mil härifrån. Så för mig, en vanlig dag. Men folk får gärna syssla med vad dom vill för min del.

[aspie]
2009-11-01 18:27
#13

#11 Har aldrig hört talas om detta. Intressant!

Annons:
Upp till toppen
Annons: