06. Behandling/Medicin

lamictal

2009-10-26 19:39 #0 av: tindrak

Någon som har erfarenhet av lamictal?

Ska börja äta det efter att nu prövat massa annat so inte funkade.

Har diagnoser som ADHD, bipolär II, borderline.

 

Tacksam för svar.

Kram Annika

Anmäl
2009-10-26 19:47 #1 av: flikkan77

Har ätit lamictal för min bipolaritet. Det fungerade jättebra vid insättningen och sen vid varje höjning med slutade fungera rätt fort och behövde höjas igen. Till slut åt jag maxdos och då gick det inte att höja mer.

Men så länge det varade så var det bra! Glad

Anmäl
2009-10-26 22:47 #2 av: tindrak

Okej...vad gjordes sedan då?

Hade du några bivärkningar av lamictalen?

Mår Du OK idag?

Anmäl
2009-10-27 08:50 #3 av: [aspie]

Jag började med Lamicatal för några veckor sedan och har blivit mer deprimerad. Borde läggas in på psykiatrisk klinik enligt ett test jag gjorde.

Mår illa och kan inte äta mat som jag borde. Sover jätte dåligt med mardrömmar. Har jobbig smärta i kroppen.

Om allt beror på lamictal vet jag inte med det kom i samband med att jag började med den.

Har ev AS och ADHD. Är ev bipolär

Dr vill ge mig antidepressiva piller igen men jag vägrar eftersom de aldrig hjälp tidigare och jag bara gått upp i vikt av dem

Anmäl
2009-10-27 09:17 #4 av: David

Känner igen en del av det som skrivits här i tråden. Äter sedan ett drygt år Lamotrigin (samma som Lamictal). Upptrappningen ska göras väldigt långsamt, och ibland kan man känna sig lite sämre under första veckorna.

Drömmönstret blev helt klart förändrat och har man otur så får man ledvärk stundtals.

Är dock lite osäker på om "din kombination" av diagnoser skulle bli hjälpt av Lamotrigin/Lamictal, som egentligen bara stabiliserar depressiva skov i det bipolära, och påverkar inte de maniska skoven.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Anmäl
2009-10-27 09:27 #5 av: flikkan77

Sen fick jag andra mediciner istället, men det är så här det brukar vara för mig. Medicinerna fungerar bäst i höjningen och några veckor efter det sen mår jag dåligt igen.

Minns inte att jag hade några biverkningar av att sätta in lamictalen däremot mådde jag pyton när den skulle väck.

Anmäl
2009-10-27 20:58 #6 av: evrekaw

För mig fungerade lamictal inte alls... Men jag vet de som tycker att den fungerar - främst mot depression.

Något läkarna ofta glömmer att nämna är att man inte kan äta alla sorters penicillin/antibiotika när man äter lamictal - så glöm inte bort att tala om att du äter detta om du skulle få halsfluss eller liknande och behöva en antibiotikakur. Man blir jättesjuk om man får fel sort...

Anmäl
2009-11-03 22:59 #7 av: tindrak

Tack snälla Ni för Era svar.

Intressant det där med värk i kroppen...jag har nu legat under täcket i 2 dagar med värk och varit sååå deppig att jag känner att jag inte vill leva längre...varför varför varför...kan jag aldrig få må bra och fungera som en vanlig människa.Jag känner sådan skam att inte fungera normalt, att inte kunna finnas för mina barn och vänner...Snart tar jag vad som hälst...bara jag får må bra.

Tack än en gång till Er alla.

Anmäl
2009-11-04 09:27 #8 av: [aspie]

#7

Jag känner igen problemen du har för det är samma med mig. Det är hemskt att känna sig otillräcklig och värdelös- Att inte orka med barn och vänner känns fullt av skam. Ibland funderar jag på att ge upp all medicin. Inget har funkat sen de ca fem år jag gått sjukskriven utan snarare har det blivit värre.

Hoppas det ordnar upp sig för dig och alla mediciner så du får må bra igen

Anmäl
2009-11-04 12:31 #9 av: kerstinjo

#7 Hoppas att det blir bättre för dig snart!

Skam ska du absolut inte känna någon. Man väljer ju inte att få en psykisk sjukdom.

Så släng undan den där skamkänslan och berätta som det är. Just nu så orkar du bara inte!!

Anmäl
2009-11-07 20:02 #10 av: evrekaw

Jaa, håller med kerstinjo, sluta skämmas!!! Du ska inte skämmas över det du inte kan rå för eller råder över.

 

Anmäl
2009-11-07 20:27 #11 av: tindrak

Det är lättare sagt än gjort...Skam har varit min följeslagare i alla år...något jag förstått på äldre dagar.Jag har nu ökat dosen till 50mg om dagen...känner ingen skillnad...värken i kroppen har inte blivit bättre heller...ligger mäst/bäst under täcket....sååååååååååååååååå  jävla osocial ena stunden och pratig och kärleksfull i nästa...va f...

Jag ska i alla fall hålla ut tills jag är uppe i rätt dos.

Tack än en gång för era svar...det är lättare att vara lite social så här på distans.

Kram till Er

Anmäl
2009-11-07 20:35 #12 av: Katarina

Enligt min psykiater ligger den verksamma dosen på 200-300 mg/dag. ..

Anmäl
2009-11-07 20:48 #13 av: tindrak

Oj...Målet just nu för mi är 100 mg/dag.

Har det hjälp dig?

På vilket sätt?

Anmäl
2009-11-07 20:48 #14 av: flikkan77

tindrak: Du är inte ensam om att skämmas, det gör jag med rätt ofta. Jag är snart 32 år och har svårt att gå och handla själv. Inte så upplyftande direkt. Jag har bara fyra personer jag kan prata i telefon med och jag är livrädd för blöta hårstrån. Klarar inte av att följa med någon träna för jag kan inte byta om i ett omklädningsrum på grund av hårstrån.

Jag vet att min man älskar mig nästan som jag är. Flört Men ändå så undrar jag ibland varför jag faktiskt existerar.

Anmäl
2009-11-07 23:09 #15 av: [aspie]

Jag har börjat trappa ner på lamictal nu och ska avsluta med dom säger läkaren. Han vill hitta någon annan antidepressiv medicin till mig istället.Obestämd

Anmäl
2009-11-07 23:56 #16 av: tindrak

aspie!

Funkade den inte för dig?

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.