Annons:
Etikettpersonliga-berättelser
Läst 2131 ggr
Juicy
2009-10-09 21:40

Prestationsångerst..?

Jag går andra året på naturvetenskapliga programmet på gymnasiet. Då jag har som mål att bli veterinär vet jag att det krävs väldigt höga betyg, har jag höga krav på mig själv och mitt skolarbete. Med mig i bagaget från ettan har jag 1 VG och resten MVG.

Jag känner mig ofta stressad och känner att jag måste ha absolut toppbetyg i allt. Men vissa dagar känns det bara som "äsch, jag orkar inte ta tag i det här.." och "det finns ett liv utanför skolan". När jag håller på med det jag tycker är roligt (dvs rida, fotografera, webbdesign etc) känner jag mig "skyldig" eftersom jag vet att jag har en massa skolarbete som bara väntar på att bli gjort.

Är det normalt att man känner såhär? Ibland är motivationen på topp och ibland i botten. Min mentor i skolan säger att jag ska tagga ner lite och inte ha dessa krav på mig - men samtidigt vill jag ju nå mitt mål.

Jag vet inte vad jag vill ha ut av det här, men jag vore tacksam för svar. Någon som är i samma situation?

ronjanyman.se
Instagram: Ronnybonny

Annons:
Aviendha
2009-10-09 23:10
#1

Känner igen mig, prestationskrav till tusen! Sen kan även min prestation gå i vågor och jo, jag kan få ångest för att jag gjort något annat än att plugga.

Visst, det är bra att vara målinriktad, och du gör det otroligt bra om du har de betygen redan! Tyvärr måste jag säga att även om man har 20.0 och 2.0 i högskolepoäng så är det svårt att komma in på veterinär :(

Men det viktigaste av allt är att du mår bra under det hela, annars kommer du inte att orka och då når du inte dina mål. Det går att läsa upp betyg, och djursjukvårdarprogrammet har nu i höstas blivit uppgraderat till ett kandidatprogram och ger licens, och numer så kommer de kräva licenser för att anställa djurvårdare vid djursjukhus som jag förstått det. Liten utsvävning..

Men nej, det är inte onormalt det du upplever, inte alls! Men du måste ta dig tiden att utöva dina hobbys, att vila lite från skolan och pressen, att tanka lite energi. Detta är inte bara viktigt nu i gymnasiet, utan även vid vidarestudier och inte minst i arbetslivet.

Juicy
2009-10-11 03:02
#2

Tack för svaret!

ronjanyman.se
Instagram: Ronnybonny

Upp till toppen
Annons: