Annons:
Etikettberoende
Läst 3474 ggr
Rajamaja
2009-10-08 22:55

Socker beroende till max!

Har senaste tiden börjat erkänna för mig själv att jag är sockerberoende av bara tusan. Allt som är sött klämmer jag i mig men känner att kroppen mår riktigt illa av det. Mår så där dävet konstigt i magen, lite sunkigt nästan.

Finns det någon som har bra tips på vad jag kan ta till snabbt för att undvika att äta den där chokladbiten eller bullen eller att jag får panikryck o börjar baka, i brist på allt annat.

Ser på både mig själv och vågen att det pekar åt fel håll. Inget jag trivs med alls.Vill göra en rejäl förändring omgående. Känna att jag rensar kroppen och få bort sockersuget och suget efter choklad som är min absoluta favorit.

Nån mer som är i samma sits?

Annons:
Tavar
2009-10-08 23:49
#1

När jag känner att det börjar bli för mycket lägger jag alla sötsaker högst upp i skafferiet, gärna långt bak med. Då måste man stå och böka och stöka för att få tag i det och då känns det som onödigt arbete då jag ändå bara tänkt ta en liten kaka ^^

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

Diran
2009-10-09 02:30
#2

Du gillar nog inte mitt förslag men jag är också sockerberoende, och det är väldigt jobbiga tankar som uppstår när man blir medveten om det.

Det jag har gjort är att börja med LCHF (se kolhydrater i fokus) och det är en kostläggning som gör att sockersuget försvinner.

Jag har inte ätit godis/kakor/läsk etc på snart 3 månader!! Det är rekord för mig!!

HannaM
2009-10-09 16:24
#3

En variant är ju att aldrig ha något sånt hemma.. då blir det ett projekt att ta sig iväg till affären och inhandla det.

flikkan77
2009-10-09 19:36
#4

#2 Har ätit lchf i över ett år och är fortfarande lika sugen på godis och annat sött emellanåt. Så det fungerar inte ritkigt på alla.

#0 Har inget bra tips mer än att försöka göra något som får dig att tänka på annat än godis, men det är svårt det med… Bara för någon vecka sen drömde jag om att jag åkte till en mack och köpte lakritsstänger. Suck!

"You just have to belive…"

StickyKitten
2009-10-09 20:00
#5

Handla inte när du är hungrig, för då är det mer magen som styr än hjärnan. Handlar man när man är mätt kan man vara lite förnuftig och välja bort godiset.

Vill du ändå småäta så ät något nyttigt, typ frukt eller frön eller vad som helst som inte är bombarderat med socker Glad

lakrits69
2009-10-09 20:01
#6

De säger att man ska bli av med en del om man äter mycket pasta och potatis, då får kroppen "rätt" kolhydrater!?

Annons:
Bergspuman
2009-10-09 20:46
#7

Jag tror faktiskt inte på förbud mot vissa typer av livsmedel. För människan kommer att reagera som ett trotsigt 2-årsbarn så småningom mot ett förbud, och absolut vilja ha det där som är förbjudet. Bättre lära sig hantera maten. Men välja rätt sorts kolhydrater precis som #6 är inne på, såna som är långsamma och ger långvarig mättnad. Då blir man inte så sugen på bullar, kakor, godis, och sånt.

Men för den som är rejäl sockermissbrukare, dvs frossar i flingor, sött bröd, godis, läsk, eller liknande, så fungerar nog bara att utesluta sånt… misstänker att det är så iaf.

timmelin
2009-12-06 22:18
#8

Jag känner också igen mig

Hur många gånger har jag inte sagt att jag ska sluta och käka godis.

Är bara godis, käkar aldrig kakor

Talar om det vitt och brett, och så är man tillbaka där man startade med en choklad som man njuter av för stunden och som ger en värsta ångest, ja det är sant

Finns det hjälp mot detta som dom som röker kan få hjälp att sluta röka?

Cochon
2009-12-06 22:32
#9

Kan man inte ta tuggummi? Det brukar få mig att hitta kontrollen…

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

kerstinjo
2009-12-07 10:35
#10

Ta gärna upp detta på www.beroenden.ifokus.se

 Kerstin 

 

KadjaNina
2009-12-07 14:35
#11

Jag har också samma problem. I lördags värkte jag i mig en påse med godis och chips och dip. Jag är så sjukt sugen på något just nu men vi har inget sött hemma. Jag tänker alltid att vi borde köpa hem kakor och sånt men har kommit fram till att det inte är så bra. Har börjat köpa frukt och det rekommenderar jag. Just nu har vi inge frukt så jag funderar starkt på att gå till konsum :S

Upp till toppen
Annons: