Annons:
Etiketterdepressionångest
Läst 2987 ggr
annemaria1962
2009-10-01 12:24

lessen och orolig!

jag tror min goa rara sambo, håller på att fall in i en depression!? han har haft det jobbigt nu en tid..han ska gå i pension nu i december (men de har han sett fram emot!) men har sett att det kommer att bli hemsk kärvt ekonomiskt för oss! jag har ju fått leva med en dålig och skralekonomi  nästan hela mitt vuxna liv! värst va de under äktenskapet jag varit i…så har själv varit i djup depression och t o m självmords- tankar. och det är DET, jag tycker mig märka att min Bengt är på väg mot! han är nedstämd, orkar som ingenting…går och pratar om att ta livet av sig, då allt är så jobbigt!

jag är verkligen orolig..rädd. han är ju den bästa man jag någonsin haft! trygg och alltid varit ett stöd. och nu är det HAN, som tappat fotfästet. han har väl inte haft någon helt bekymmersfri ekonomi, genom åren, han heller. men jag skulle nog säga att så osäkert och så svår situation, att kunna lösa. det har han inte varit i förr!

jag vet att då det varit svårt någongång, så har han jobbat febrilt! tagit vilka jobb som helst,  jobbat nästan dag som natt!! och så kunnat komma ur problemen. men NU ser han att det går inte längre! krafter och ork, finns inte som förr. han är gråtmild och arg, om vart annat. så att han är depremerad det är jag säker på!

jag har försökt prata med honom om detta. men han vill inte höra! (förstås)

han tycker det är meningslöst!! så får han inte ihop pengar snart så tar han sitt liv! det har han sagt ofta den senaste tiden! jag har dåligt samvete för att jag inte kan hjälpa!! har ju själv ekonomiska problem, som nu lett till en skuldsanering!

vilket är ju det bästa jag kunnat få hittills! men de e klart! detta drabbar ju både mig och han negativt oxå!!

vet inte hur jag ska kunna hitta någon lösning på denna hemska situation!? skulle vilja prata med hans syster om detta! men hon vet ju absolut ingenting om hur allt är för hennes bror. så skulle jag berätta, är jag rädd att hon skulle bli alldeles förtvivlad! och då blir ju allt ännu värre! för jag VET, att det skulle Bengt ALDRIG axeptera, att behöva oroa sin syster i detta! barnen till Bengt är det oxå väldigt svårt med! dom är (vissa av dom) arga på sin far (oxå ett problem) så dom vet jag inte hur jag skulle prata med. och den son som kunde förstå, är så ung! 17 år. det skulle bara bli till skade!! vet helt enkelt inte vad jag ska göra!!??? det är så hemskt..sorligt..allting!

vi har det ju ändå så bra på många sätt! det är verkligen mycket goda saker som finns mellan oss. men nu håller detta på att slå sönder allt! min kärlek kan inte rädda honom från att skada sig själv!! jag tror ju han älskar mig! men de problem som nu kommit, gör att han stänger av allt!! et är så hemska. jag känner mig helt maktlös, vet inte hur jag skulle kunna göra…

Annons:
Bergspuman
2009-10-01 21:38
#1

Nej kanske inte DU, men finns det någon annan i hans omgivning som han litar på och ser upp till och vars omdöme han absolut kommer att respektera? Ibland kan det vara så att en sambo / make är lite FÖR nära för att man ska orka höra vad den säger till en, vardagslivet nöter bort respekten, om du förstår hur jag menar. Med det menar jag inte att det INTE finns respekt mellan er såklart!

Men däremot att det kan ta rejäl skruv om någon som han inte förväntar sig att bli tillsagd av, verkligen säger till. Att han måste söka hjälp. Att det inte funkar i längden att må så, gärna någon som tar tar i saker, följer upp att han ringer till läkare, följer med till läkaren, och sånt.

Jag hoppas verkligen att han får hjälp, det där låter inte alls bra!

annemaria1962
2009-10-02 15:41
#2

ja, det är ju de oxå! han har en syster, vänner..de e ju jaktkompisar,inga nära vänner..tyvärr…har ju fundertat på hans syster..men måste kunna prata med henne, så hon inte gör nåt i ren panik!! för de skulle absolut inte hjälpa heller!! de skulle bara göra min sambo än mer sluten och oemottaglig för hjälp!! de vet jag!! han är en go o fin man på många sätt, men då de kommer till HAN och att det skulle behövas hjälp för HANS del. DÅ är det omöjligt! de finns inte nåt sådant i hans planer och tankar! och nu då han mår som han gör, har dessa sidor stärkts ännu mer. och jag vet ju att så blir det! när man mår siktigt dåligt i sinnet!! man blir som man hade skygglappar! allt runt om, det är absolut inget intressant eller viktigt! utan bara de som finns i ens egna snedvridna tankar! hemskt otäckt…men jag ska försöka att prata med någon inpm sjukrådgivningen, åt.m kunna då få någon som är medveten om den situation som är just nu här!! de akn ju vara en VISS trygghet, kan ju då ringa den personen kanske snabbt om de skulle bli så….vet inte…detta är andra gången i mitt liv jag har en man som är deprimerad och självmordsinriktad…bara att den jag först levde med, var även inställd på att ta MITT liv då oxå, när han inte kunde ta sitt eget… det var ju värre..men detta är så smärtsamt, då det är en man som vill MIG allt gott men inte vill något gott för sin EGEN del längre…

Katarina
2009-10-02 16:37
#3

Ta med honom till psyk snarast (ring och förvarna dom innan, berätta hur allvarligt det ligger till och att han inte vill ha vård)!!

Säg till din man att ni ska åka och handla, och kör istället till psykakuten. Väl där får du i värsta fall spela ut hela känsloregistret ( "för min skull" eller annat, någon öm punkt måste han ha ) för att få honom att gå in och prata med läkaren.

Detta kan bli en vändpunkt i hans destruktiva tänkande. Självmord är en mycket vanlig dödsorsak bland män i hans ålder.

Gör du ingenting kommer du må dåligt resten av livet om det händer något. Även om inget av detta är ditt fel- vill jag understryka!

Agera! Och lycka till!

Upp till toppen
Annons: