Annons:
Etikettbipolär-sjukdom
Läst 2940 ggr
Bergspuman
2009-10-19 21:49

Bipolär - vad är det?

Jag kom in på detta med bipolär genom mitt musikintresse… har lyssnat mkt på fusionsjazzbasisten Jaco Pastorius som varit död i drygt 20 år… Han led av bipolär sjukdom, diagnosticerades tyvärr ganska så sent, hann gå ner sig i missbruk… Kanske hade hans liv artat sig bättre om han fått diagnos och behandling i tid, och fått hjälp med missbruket…

På en sajt som skapats av hans barn, finns en länk skriven av hans äldsta barn, dottern Mary, som också är bipolär. Det hon skriver om sin och pappans sjukdom, gör att jag blir fundersam över hur olika det tydligen kan yttra sig. Hennes pappa var främst manisk vad det verkar, medan hon fick mest depressioner.

http://www.jacopastorius.com/features/writings/daddy.asp

När man läser detta blir man väldigt tagen, och djupt berörd. Hon skriver otroligt bra och inkännande, inte bara om sin pappa, utan också om sin egen sjukdom.

När man är manisk, hur fungerar man då? Förmår man sköta sin hygien, sin vardag, komma ihåg åtaganden? Eller försvinner sånt i uppåtkicken?

Hur länge varar en episod, vare sig manisk eller depressiv? Får man alltid lika många maniska och depressiva, följs de åt eller finns det inget mönster alls? Hur överlever man medan man har en episod? Går det att sköta arbetet alls?

Hur funkar det?

Jag har unipolär, och vet ingenting alls om bipolär, men vill gärna veta lite mer… Ni får gärna skriva och berätta om ni vill.

Mvh

Bergspuman

Annons:
Cochon
2009-10-19 21:58
#1

Jag är osse nyfiken ^^

Kan du då förklara för mig bergspumman vad unipolär är då? Oskyldig

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Bergspuman
2009-10-19 22:03
#2

Unipolär - man får bara depressioner. Uni, ett stämningsläge.

Bi - två stämningslägen.

Cochon
2009-10-19 22:30
#3

Ja ha, tack puman ^^

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Aviendha
2009-10-20 00:00
#4

Vad jag har förstått så finns det så oerhört olika grader och sätt som det tar uttryck på hos olika människor.

Jag har haft en lättare manisk episod, den var någon månad och under den tiden så kändes allt bara så j*kla bra! Jag var utvilad och pigg, tog mig för massor, gjorde massor, började träna, träffade nytt folk, orkade, hade lust till livet och kände mig stark, oövervinnelig. I efterhand så kan jag konstatera att jag nog gjorde en del mystiska och rent av dumdristiga saker under den tiden, men det var en lätt manisk period, så hygien osv skötte jag.

Går man tillräckligt högt i manin så kan nog allt hända skulle jag gissa. Sen, som jag uppfattat det, så kan bipolära ha dragningar åt ett eller annat håll, episoderna och mellanlägena kan variera i massor. Jag tror det skiljer sig lika mycket åt som individer skiljer sig nästan ;)

Jag vet en del som med hjälp av mediciner kan fungera riktigt bra, de kan lära sig käna igen en svacka eller en uppåtperiod och då sätta in antidepp eller dämpande, eller om de kanske går på stämningsstabiliserande som planar ut det hela.

Förhoppningsvfis kan någon insatt svara mer :)

Upp till toppen
Annons: