Annons:
Etiketthumor
Läst 3339 ggr
David
9/25/09, 8:12 AM

Tillfällig turist i Stockholm?

Här kommer lite tips till oss "bönder" som inte bor i Stockholm. Guiden är skriven av "Rabulisten i Vasastan".

Kollektivtrafiken

En tunnelbana är ungefär som ett x2000, fast det går under marken. Tunnelbanan är indelad i tre linjer som var och en försetts med en färg. Röd, grön och blå. De har ingenting med politik att göra. Faktiskt. T-banan kallas ibland också för tub eller trick. De går ofta sönder.

Pendeltåg är som x2000 - fast de går till förorterna. När de går.

SL-bussar är inte som x2000. De går nämligen hela tiden. Bussar är bäst om man ska röra sig i stan. Särskilt 46:an. Tips om du är smålänning: Ta 46:an från Odenplan till ändstationen och du har sett stans finaste delar för en tjuga. Dessutom stannar den ett stenkast från turistfällan Fjällgatan.

Kollektiva trafikregler.

Vi har högertrafik i Stockholm - precis som hemma hos dig alltså. Därför ska du hålla till höger när du åker rulltrappa. Rulltrappan är precis som en vanlig trappa, fast åt ett håll. Vill du undvika att bli nedtrampad av en stressad 08:a? Håll till höger i rulltrappans färdriktning. Stockholmare springer nämligen i rulltrappans vänstra fil. Oklart varför.

När du kliver av rulltrappan, tåget, tuben eller vad det nu är du kliver av; rör dig vidare, framåt. Blir du storögt stillastående efter rulltrappan sitter snart tio personer i din ryggsäck.

Parkera? Ha ha ha ha ha ha ha! Mucho paras amigo! Mucho paras. Du går.

Sociala regler

Bussar stannar alltid vid större hållplatser. Plingar du (trycker på knappen för avstigning) vid T-centralen kommer du att bli utskrattad hela vägen hem…

Ja, våra invandrare talar svenska. Anledningen att de inte förstår vad du säger är förmodligen din dialekt.

Vill du vara inne? Lämna dina tonade solglasögon hemma i byhålan. De var ute redan förra sommaren. Tumregeln är: Har Beckham/Posh det så är det rätt. Finns det att köpa dyrt på fina gatan så är det inne. Finns det på H & M eller Åhléns är det ute. Och det är du med.

"Tullarna" skiljer agnarna från vetet. Drömkillen från Haninge är inte mer stockholmare än vad du är.

Riktiga stockholmare är alltid i rörelse (varför vet vi inte), därför tar vi ofta vår Latte "to go". Det betyder att du får kaffet i en mugg med lock. Bästa latten hittar du på Prego, i hörnet av Kungstensgatan/Tulegatan.

Gratis sevärdheter.

NK:s glasavdelning. Ett kommersiellt "gratis" museum. Men lämna ryggsäcken hemma… det kan bli dyrt annars.

Köpnågravykort-mannen. En instutition på T-centralen. Mannen i rullstol som i trettio års tid dagligen sålt vykort. Ingen vet varför.

Ja, man kan bada i Stockholm. Nej, det finns inga stränder i Stockholm. Bästa badstället? Stadshusets trappa!

Katarinavägen. Ta dig till Slussen och promenera Katarinavägen upp. Runda av med en runda på Mosebacke. Stans finaste utsikt.

Turistfällor

Medborgarplatsen är inte "söder". Södermalm är mycket mycket större än så. Medborgarplatsen är bara söders Mallorca. M är turister på en stor uteservering som säger att det är som utomlands.

Är du från götet? Var ödmjuk. Det värsta som finns är göteborgare med storstadskomplex. Stockholm är en liten storstad och Göteborg är en stor småstad. Glöm aldrig det.

Det vanligaste djuret på Skansen är fiskmåsen. Till Skansen åker man för att se Ulf Lundell - inte för att titta på djur. Såvida du inte vill betala dubbla entréavgifter för att se på spindlar i ett akvarium.

Ja, de där skummisarna i hörnet av Sergels torg säljer knark, bland annat. Men ta det lugnt, de säljer ingenting till dig. Inte ens om du frågar.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
Raderad
9/25/09, 5:11 PM
#1

Hi hi, jag är typ granne på Ulf Lundell, han ringde ner till oss en gång och jag svarade och mina föräldrar var inte inne, så jag skrev på en lapp "Ring Ulf Rundell"
Hi hi, hörde fel XD

Jag har super tråkigt så ni får stå ut med mitt usla skämt, även om allt är sant ^^

HannaM
9/25/09, 5:13 PM
#2

Vad tusan ska ni som slipper bo här göra här är min dumma fråga=P

Tavar
9/25/09, 7:46 PM
#3

#2 Håller med, det enda som finns här är psykande många H&M och H&M kan man ju hitta överallt annars med så :P

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

Bergspuman
9/25/09, 8:57 PM
#4

Mja, ni har Gamla stan med världens många skräp- och kuriosabodar, just love it! Gjorde många fynd där i tisdags!

Och så har ni VATTEN VATTEN VATTEN överallt, glöm inte det! För den som bara har en sömnig brun å som flyter genom stan, är Sthlm ett vatten-Mecka sommartid!

För att inte tala om alla roliga muséer, har inte sett hälften av dem alla än, några återkommer jag ständigt till!

Hawknestgrove
9/25/09, 9:13 PM
#5

ja snyft… jag längtar nästan tillbaka!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Tavar
9/25/09, 9:20 PM
#6

Jag skulle utan problem kunna flytta här ifrån om det inte vore för att nästan alla jag känner bor här, blir mycket att lämna då :/

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

Annons:
HannaM
9/25/09, 11:31 PM
#7

Jag skulle utan problem kunna lämna stockholm… Inte ens mina vänner bor här så jag är bara kvar för att maken pluggar.. och jaja, vi har inte rå att flytta=p

Zaphix
9/26/09, 2:25 PM
#8

Jag som älskar Skansen!

Är alltid där när jag är i Stockholm, och bara för att titta på djuren och strosa runt bland fina små hus. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

HannaM
9/26/09, 2:48 PM
#9
flikkan77
9/26/09, 2:51 PM
#10

Har som tur är en kompis som bor i Stockholm och som tar hand om mig de gånger jag får för mig att åka dit. Glad

"You just have to belive…"

David
9/26/09, 3:00 PM
#11

Jag går helst inte ifrån Arlanda eller Bromma när jag mellanlandar, även om jag har en hel dag mellan flygen. Gillar inte Stockholm!

Bodde ett halvår där, alldeles jämte Kronobergshäktet. (och nej, inte I Kronobergshäktet Glad)

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

LenaR
9/26/09, 3:07 PM
#12

Jag älskar Stockholm. För vattnets skull, som någon nämnde här uppe, och för träden och parkerna, och för de vackra husen från olika århundraden, och för all kultur som finns i en stad.

Och jag tycker stockholmarna börjar bli trevliga! Tyst Det har jag inte tyckt förut, men folk börjar bli artigare mot varann, småprata lite med kassörskan och byta några ord på busshållplatsen.

Men jag är inte inbiten stockholmare, jag skulle lika gärna kunna bo ute på landet, eller i Göteborg, eller på Grönland. Bara det finns vatten!


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

HannaM
9/26/09, 3:11 PM
#13

Ja vattnet är viktigt för mig. Jag måste ha det. Men jag hade gärna valt ett annat vatten än stockholm. Eller bo strax utanför. Jag är inte speciellt överdrivet förtjust i folk om man säger så=p Framförallt inte fulla tunnelbanor, packade bussar och långa köer på ica.

Annons:
David
9/26/09, 9:55 PM
#14

#12 och #13, Jag har vatten här, Umeälven och hela Östersjön. Är rätt nöjd med det. Flört

Gamla Stan är fint i Stockholm, men oftast, åtminstone när jag varit där, så har det varit så mycket folk att man helst bara velat springa förbi och in i närmsta lilla bakgata (iofs kan bakgator och gränder ha sin charm också)

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

flikkan77
9/26/09, 10:07 PM
#15

Vill också ha vatten… Har visserligen en insjö på åkern vid vårkanten men det är liksom inte samma sak även om den är en 20 meter tvärs över och det simmar fåglar i den.

"You just have to belive…"

LenaR
9/27/09, 2:33 AM
#16

#14 Jag tar också bakgator och gränder. Jag blir så stressad i folkträngsel så jag nästan springer för att komma bort så fort som möjligt. Som tur är går högtrafiken på vissa bestämda gator, så det är ganska enkelt att ta sej fram på smågator.


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Tavar
9/27/09, 4:07 AM
#17

Trängsel stör mig inte förutom när turisternsa kommer gående på gatan genom gamla stan i armkrok som de absolut inte kan bryta även om både folk framför och bakom vill komma fram (lika så med dom som står i en klunga mitt i gatan och bara glor på varandra). Klarar man av att springa på Centralen kl halv 8 på morgonen är man väldigt van vid alla människorna :P

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

Hawknestgrove
9/27/09, 4:30 PM
#18

ja jag är ju född och uppvuxen där. Så jag kan  inet förneka, att jag längtar hem….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Katarina
9/28/09, 3:21 PM
#19

Tycker att gamla stan har tappat sin charm. Nu finns det mest turistbodar som säljer mjukisälgar och "I love sweden" t-shirtar.

Callisto
9/28/09, 9:34 PM
#20

Jag älskar mitt Stockholm. Jag längtar tillbaka varje gång jag åker härifrån. Det är ju mitt hem liksom.

Annons:
Upp till toppen
Annons: