Annons:
Etikettberoende
Läst 3554 ggr
Salladshataren
9/22/09, 5:53 PM

Hur ska man göra?

Går till kuratorn nu och pratar om mitt familjeförhållanden och mammas förkärlek till flaskan… Pratar med kuratorn som finns på ungdomsmottagningen.

Idag föreslog kuratorn att jag skulle skriva ett brev till mamma om vad jag tycker om hennes missbruk. För att få ur mig ilskan som jag har samlat på mig, samtidigt försöka bearbeta dem andra känslorna jag har.

Jag känner mig ganska förvirrad om vad jag tycker om mammas drickande. Är inte orolig över henne, är mer förbannad och besviken på henne. Ibland vill jag bara skälla ut henne, och säga att jag är besviken och arg på henne.

Men å andra sidan är jag rädd för vad för reaktion mamma skulle få om hon fick brev av mig… Kuratorn sa att jag kunde lämna det och sen åka iväg, så att hon lugnar sig när jag kommer tillbaka. Tänk om hon blir så arg så att jag är inte välkommen hem igen? Vad ska jag göra om jag inte är välkommen hem längre?

Kuratorn sa också att om hon blir arg, så är det att hon blir arg på sig själv och sitt samvete. Eller så bryr hon sig inte, och tycker att jag är konstig.

Hon har fått en hint om det tidigare, men då blev hon bara förbannad. Och så var det pappa som framförde det, och det var ju inte direkt bästa sättet som han framförde det.

Jag föreslog att jag skulle göra ett utkast och ta med det nästa gång jag ska till kuratorn och så ska vi diskutera lite om brevet.

Ja, här sitter man och är vemodig…

 

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Annons:
AnneN
9/22/09, 6:10 PM
#1

Verkligen jätte bra att du pratar med kurator om detta, jag vet själv hur det är att ha alkoholiserade föräldrar så jag är jätte glad för din skull att du har någon att prata med om det.

Har du testat gå på något alanon/alateen möte? Det är möten för anhöriga till missbrukare. http://www.al-anon.se/

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

zmulan
9/22/09, 6:25 PM
#2

Håller med AnneN!!! Bra att du har någon att prata med.

Tycker att du kan skriva brevet och ta med till kuratorn först och se vad hon säger. Även om du skulle ta beslutet att inte lämna det så tror jag att det gör skillad för en själv att skriva till någon även om man inte lämnar det, ett sätt att rensa tankarna och sätta ord på saker. Tycker i övrigt att det är en jätte bra idé med ett brev till henne, men jag känner inte din mamma och vet inte hur hennes reaktion skulle bli. Så prata noga om det med kuratorn.

Tycker du är modig! =)

kram

//Zmulan

Medarbetare på http://smyckestillverkning.ifokus.se/

kerstinjo
9/22/09, 6:34 PM
#3

Hej min vän!

Det här gör mig ont att läsa. Självklart tycker du inte om din mammas drickande. Vilket barn gör det?

Du har rätt att vara arg på henne, du har all rätt  i världen att vara ledsen och besviken på drickandet. Du har all rätt i världen att avsky din mamma när hon dricker! Du har all rätt i världen att avsky vad alkoholen gör din mamma.

För den alkoholberusade mamman, är inte din mamma. Din "riktiga" mamma är en nykter mamma, eller hur?

Skriv gärna ett brev till din mamma och berätta hur hennes drickande påverkar dig. Skriv det framför allt för din egen skull.

Jag är inte riktigt säker på hur din mamma skulle ta emot ett sådant här brev. Troligen skulle hon bli arg och känna sig orättvist behandlad. Alkoholister har en otrolig förmåga att blunda för otrevliga sanningar. Men hon skulle inte älska dig ett dugg mindre för det!

  Ibland, Salladshataren, så får man välja en en väg som gynnar en själv. Känner du att du inte orkar med att leva det liv som din mamma ger dig, tveka inte ett enda ögonblick på att kontakta socialen och be om ett alternativt boende.

 Kerstin 

 

Salladshataren
9/22/09, 10:02 PM
#4

#1 Har tittat på deras hemsida. Men jag är nog inte mycket för möten och föreläsningar. Känns bättre och gå till kuratorn och prata med honom. Men tack ändå :)

#3 Jo, har lust att ställa henne mot väggen. Men problemet är ju hennes reaktion, hur jag ska framföra det på bra sätt och jag ska ju helst ha mod till att göra det. Fast nu tycker jag att skriva brev låter som en jätte bra idë, samt inte vara hemma när hon läser det.

 

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Salladshataren
9/22/09, 10:04 PM
#5

#2 Tack så mycket Zmulan Skrattande

 

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Upp till toppen
Annons: