Annons:
Etiketterstresstvångstankar
Läst 11604 ggr
Stephanie
2009-09-20 14:40

Morgondepression..?

Finns det något sådant? Tungan ute Jag börjar undra vad det är för fel på mig… Varje gång jag vaknar på morgonen och försöker somna om, så får jag bara ren panik över allt jag behöver göra, allting känns omöjligt, stressigt, att jag inte kommer klara det osv. Jag ligger och svettas och kan inte sluta tänka på allt jobbigt jag har att göra.

Men under dagen känns samma saker inte alls lika jobbiga, eller oöverkomliga..? Varför mår jag så himla dåligt på morgonen egentligen? Det kan även hända om jag vaknar på natten osv. Men bara just då, när jag vaknat och ligger kvar i sängen…

Jag lägger den under stress eftersom jag antar att det är det det beror på…

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Annons:
isa
2009-09-20 15:33
#1

Det där känner jag mycket väl igen. Jag får ofta så på helgerna. Jag tror det beror på att jag är orolig för hur dagen ska bli,om jag kommer hinna med allt jag vill/måste göra. Jag kan vakna nedstämd men sen när jag duschar så brukar jag bestämma mig för vad/hur jag ska göra, och hur dagen ska bli. Sen när jag ger mig iväg känns det alltid bättre.Det som kändes som jättemycket och jättestressigt när jag låg i sängen, brukar jag fixa på kort tid och brukar alltid få tid över att göra det jag vill sen i alla fall. Helt onödig nedstämdhet/oro/stress. Jag blir alltid lite irriterad på mig själv, borde ha lärt mig att jag brukar ju fixa det mesta i slutändan i alla fall och , som sagt, ändå få tid över till mina fritidsintressen.

pernillaa
2009-09-20 16:14
#2

Jag tror att det är så att man ser saker som större än de är när man ligger där i sängen. När man sen börjar få saker gjorda och börjar beta av så börjar man se hur mycket tid man har över och man mår bra av att få saker gjorda. Och det faktum att man ligger i sängen och inte börjat förändra någonting stressar ju också på en då man vet att man inte får någonting gjort då. Självförtroendet ökar ju också när man åstadkommer något, man känner sig duktig.

Ha en bra dag! // Pernilla

isa
2009-09-20 17:02
#3

#2 Så sant! små saker blir jättestora saker när man ligger där i sängen och funderar!

Aviendha
2009-09-20 20:06
#4

Min första tanke var ångest, enligt min läkare brukar de flesta ha brutal ångest på mporgonen för att sedan tona av och vara lätt under kvällen.

Så är det iofs inte för mig, aldrig vaknat med ångest, men det kanske kan vara en del av en förklaring?

AngelStatue
2009-09-20 23:51
#5

#4 Jag har aldrig hört förut att ångesten brukar vara värre på morgonen, men när jag funderar på det så kanske det låter lite logiskt ändå. Själv funkar jag precis tvärtom, morgonen är min fristad och ju längre mot kvällen jag kommer desto tyngre blir det. Obestämd

HannaM
2009-09-21 00:38
#6

Har också hört det där om att ångesten ofta är värst på morgonen. Eller det har varit massa sånna frågor i tester jag gjort. Fått frågan många gånger av psykologer och läkare också.

Annons:
Stephanie
2009-09-21 11:38
#7

#1 Ja, det är precis så det är. Det är främst helgerna, för det är då jag ligger vaken och tänker. På vardagarna är det ju väckarklockan som väcker mig, och då har jag inte tid att fundera…

#2 Kan nog ligga en sanning i det - att det känns bättre när jag får något gjort.

#4, #5 o #6 Det verkar ju stämma det med att det är värre på morgonen, fast ångest vet jag inte riktigt om jag skulle kalla det… Det är inte direkt som om jag vill dö eller mår dåligt. Tungan ute Allting känns bara skit.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Aviendha
2009-09-21 17:09
#8

Ångets behöver inte alltid innebära att man ligger i en hög på golvet och skriker i dödsskräck ;) Det kan även liknas vid en stark oro, rastlöshet, obehagskänsla, svaghet. Den har många ansikten, men enbart du kan avgöra vad som är vad givetvis :)

Bergspuman
2009-09-21 21:39
#9

Jotack, morgonångest känner man igen. Den har jag med, när jag är som sämst i depressionen (obehandlad). Urr vad vidrigt man mår då. Allt är svart, dystert, segt som sirap. Sen kan det lättna under dagen, och mot kvällningen kan man nästan må bra igen o tycka att nämen inte är jag sjuk, inte! Ha ha. Glad

skogspinglan
2009-11-04 19:51
#10

det låter som stress om du frågar mig! så där kände jag det när jag jobbade på ett ställe som jag innerst inne inte trivdes på o som var superstressigt. mitt råd till dig är att du på kvällen innan du lägger dig, tar dig tid att varva ner, slå av datan ca 2 tim inann du ska sova, ta ett bad, läs en bok, ta en promenad, mys, skriv, måla gör nåt kreativt. lär dig gärna avslappning från nån cd. låt det gå en tid o se om du fortafrande vaknar med dessa känslor - gör du det tycker i a f jag att du ska söka hjälp o få prata om din situation. detta kan avar början till utbrändhet så det är bra att stämma i bäcken än i ån.. ta tag i detta! det är ditt inre som förvaranar dig på att du inte mår bra som du lever just nu. det finns bra hjälp att få o det finns mkt du kan göra själv. lycka till!

Stephanie
2009-11-04 22:31
#11

Vet ni, det här har faktiskt löst sig! Skrattande Mamma läste av en slump en artikel i en gammal Allers-tidning. Där skrev dom om blodsockerhalten i kroppen, och att den ofta sjunker under natten, vilket kan skapa ångestkänslor mitt i natten. Deras förslag var då att äta något precis innan man går och lägger mig. Och gissa - jag sover som en stock! Skrattande Jag äter något varje kväll, precis innan jag ska sova.

Om det bara är psykiskt, eller om det faktiskt fungerar, vet jag inte. Men det spelar ingen roll, bara jag får sova! Tungan ute

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

kerstinjo
2009-11-05 11:27
#12

#11 Låter som en perfekt lösning!Glad

 Kerstin 

 

isa
2009-11-08 16:30
#13

#11 vad skönt att det löst sig för dig!

Annons:
Upp till toppen
Annons: