Annons:
Etiketterboktipsfilmtipsrecensioner
Läst 2186 ggr
MaMaMade
2009-10-03 01:08

Hjärnan o dess funktioner

Fick denna länk på ett annat forum. En kvinnlig hjärnforskare får själv uppleva hur det är att få en hjärnblödning och föreläser nu om sin upplevelse.

Hon förklarar mycket bra hur vår hjärna fungerar ifråga om hjärnhalvorna och hennes intryck från blödningen är väldigt fascinerande!

Annons:
AngelStatue
2009-10-06 15:09
#1

Hon har ett sätt som når ut till andra människor helt klart, och hennes subjektiva upplevelser av sin hjärnblödning är intressanta att lyssna på. Hennes insikter vet jag dock inte om jag delar. Glad Har själv upplevt 5 (mindre) hjärnblödningar och mina upplevelser och insikter skiljer sig rätt markant från hennes, men hon är helt klart en inspirationsgivande människa!

kerstinjo
2009-10-06 18:03
#2

Ja, det är mycket väsentligt var blödningen inträffar. Vår hjärnor har en stor funktion för att få kroppen och psyket att fungera.

Själv fick jag, genom en svår olycka, en hjärnblödning för många år sedan.

Den sidan av huvudet som fick den största smällen gav typiska symtom från den hjärnhalvan. Jag var dubbelseende, på ett öga, ganska länge. Jag drabbades inte av afasi, men däremot så hade jag ingen aning om vad vissa saker hette.

Jag visste att t.ex. en papperskorg var något man lade skräp i, men vad det hette hade jag ingen aning om. En hängmatta kunde man ligga i, men vad hette det?

Det tog lång tid att komma tillbaka och hitta alla ord som var borta.

Däremot så tappade jag nästan all vetskap om mitt föregående liv och människor jag hade känt väl tidigare var helt borta. Och är det fortfarande.

Min familj kom jag i håg, men stora delar av min barndom, ungdom och vissa bitar av mitt vuxenliv är borta för alltid.

Men det är ca 20 år sedan jag vaknade upp på neurologen på Sahlgrenska i Göteborg och fattade inget!

Numera vet jag vad saker heter, men otroligt mycket av minnen är för alltid borta. Underligt nog så minns jag vissa saker av svunnen tid, medans andra saker är helt borta.

Kan tillägga att jag numera inte har ont av det. Det är en del av mitt liv, det är den Kerstin jag är nu och jag känner ingen annan Kerstin. Så det är lugnt!

 Kerstin 

 

LenaR
2009-10-06 23:20
#3

#2 Ja jag gillar den Kerstin du är nu!


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

kerstinjo
2009-10-07 13:50
#4

#3 Du är väl för gullig!Glad

 Kerstin 

 

isa
2009-10-07 14:13
#5

Jag såg henne på tv. Hon var gäst hos "Skavlan". Det var mycket intressant och jag gillade henne.

Upp till toppen
Annons: