Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1496 ggr
isa
9/22/09, 10:04 PM

samma medicin olika namn?

Hittar inte tråden om "samma medicin-olika namn" som jag tror Aspie startade.

Tänkte göra ett litet tillägg: läste en insändare idag i Metro-tidningen som kommenterade en insändare igår, där gårdagens person skrivit om sin mans mediciner som de billiga medicinerna inte alls funkar lika bra som de dyra.

Personen skriver att vi som "tror" detta, bara har hjärnspöken. jag säger så här: Den personen kan inte ha mycket erfarenhet av mediciner. Förklara hur jag märker att värktabletten inte funkar, när jag inte ens har tittat på burken.? Jag visste inte ens att jag fått en billigare variant med annat namn på . Den verksamma substansen - kan bara inte vara densamma.-Det har jag märkt på flera andra mediciner. Som kan läsas ovan i den där tråden, som jag inte hittar nu.

mvh isa

Annons:
HannaM
9/23/09, 2:27 AM
#1

Läste samma sak och reagerade också. Även om det verksamma ämnet är samma så är ofta hjälpämnena andra vilket kan gör aatt man reagerar oliak på medicinerna. Det är inte några jäkla hjärnspåken , det är skillnad.

David
9/23/09, 3:30 AM
#2

Tråden finns under "Behandling/Medicin", samma medicin/olika namn.

Jag har puttat upp den nu Glad

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

isa
9/23/09, 6:09 PM
#3

# håller fullständigt med dig!

#2 Tackar!

mongu
9/23/09, 7:11 PM
#4

Den verksamma substansen ÄR samma i de preparat som man får i utbyte. Det som inte är samma är andra saker som bindemedel osv.

Om det skulle va annan verksam substans så får inte Apoteket byta ut till den medicinen.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

isa
9/24/09, 7:47 PM
#5

#4 Jag uttryckte mig fel. Jag menar bara att jag vet att "samma" mediciner med olika namn inte alls fungerar lika bra. Oavsett vilken substans som det beror på. Jag vet bara att när det gäller mig själv, så är det så att en viss sort fungerar bättre en annan. Det är väl som HannaM skriver att de byter ut hjälpämnena istället. Men som sagt,  oavsett vilken substans eller ämnen- det nu beror på så vet jag att de inte fungerar lika bra på mig när de heter olika.

Ska inte apotekspersonalen också vara skyldiga till att informera om att de ger mig "samma medicin men med olikt namn" ?

Upp till toppen
Annons: