Annons:
Etikettbehandling
Läst 2077 ggr
zmulan
9/16/09, 10:49 PM

medicin fråga

Var hos en kurator igår och hon tyckte att jag behöver äta medicin igen men nu är det ju så att jag är gravid. Så jag undrar om någon här vet någon medicin som man kan äta för typ depresion som inte är skadligt för fostert. Jag är i 7 månaden nu.

Ska träffa läkare imorron men ville höra mig för lite först i alla fall.

//Zmulan

Medarbetare på http://smyckestillverkning.ifokus.se/

Annons:
evrekaw
9/16/09, 11:36 PM
#1

Själv var jag livrädd att äta mediciner under graviditeterna… Men detta måste du prata med läkaren om. De är också väldigt duktiga på Apoteket. Du kan gå in på deras hemsida och se vad det står om antidepressiva och graviditet.

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

David
9/16/09, 11:36 PM
#2

Det där är nog en fråga som bara en läkare kan svara på. Visst finns det läkemedel som går att äta under en graviditet, men frågan är om de sätter in långtidsverkande som SSRI i slutet av graviditeten.

Men hoppas du får hjälp av din läkare i morgon.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

zmulan
9/16/09, 11:40 PM
#3

#1 Ja jag är själv väldigt skeptisk. Slutade med med. i mars när jag fick veta att jag var gravid. Men Frågan är vad spm är bäst och vilka risker det kan medföra utan medicin. Jag är mest förvirrad känner jag!!

#2 Ja, jag vet inte hur dom har tänkt. Åt Zoloft innan och det vet jag ju inte är bra under graviditeten. Dock var det en fungerande medicin för mig. Ja vi får väl helt enkelt se vad de säger.

Läskigt känns det i alla fall…..

//Zmulan

Medarbetare på http://smyckestillverkning.ifokus.se/

evrekaw
9/16/09, 11:51 PM
#4

#3 Du måste känna själv vad du klarar och inte klarar under de två månaderna som är kvar… Finns det inga antidepressiva eller ångestdämpande som är riskfria för barnet finns inget annat val än att du lägger in dig…

Hoppas du får träffa en bra läkare imorgon. Kram//E

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

zmulan
9/17/09, 3:10 PM
#5

Läkarbesöket gick bra. Hon skulle kolla upp lite mer med psyk ang. med. biten. Hon tycker oxå att jag är ibehov av med. och vill att jag ska äta zoloft igen då den funkat bra för mig. Men tror inte att jag ska börja äta den före förlossningen. Ja vi får väl se vad psykiatrin säger.

//Zmulan

Medarbetare på http://smyckestillverkning.ifokus.se/

kerstinjo
9/17/09, 4:14 PM
#6

Det är mycket möjligt att du behöver din medicin, även nu när du är gravid.

Depression och ångesttillstånd under graviditeten ökar risken för låg födelsevikt, prematuritet (för tidigt födda), dysmaturitet (för "sent" födda) och irritabilitet hos det nyfödda barnet.

Dessa förhållanden orsakas troligen av bl a en ökad stressnivå med förhöjd sekretion av kortisol hos den blivande mamman. En obehandlad depression eller ångestsjukdom kan också medföra bristfälligt intag av näringsämnen med sekundär malnutrition (tillgodogör sig ämnen felaktigt) och viktförlust. Vilket inte är bra för barnet.

Men mår man så dåligt att man i samråd med läkare tycker att det behövs antidepressiva läkemedle.  Då finns olika alternativ för dig, däribland att byta läkemedel, att minska doseringen eller att fortsätta behandlingen. Detta beror mycket på din egna personliga situation och bakgrund.

Läkarna i samråd med psykiatrin kan säkert hitta en bra lösning för dig.

Många läkare är medvetna om möjligheten att drabbas av postpartum depression (en depression som kan uppstå efter att barnet fötts). Den här risken kan vara värre för dig och ditt barn än de negativa bieffekterna av det antidepressiva läkemedlet.

Så lyssna på läkaren.

 Kerstin 

 

Annons:
zmulan
9/18/09, 2:58 PM
#7

Åh Kerstin! Tack för det svaret… jag satt och funderade på just dom sakerna och vägde för och nackdelar. Och nu fick jag lite svart på vitt när det gällde mina tankar.

Var och tog prover idag så förhoppningsvis hör läkaren av sig nästa vecka! =)

´kram

//Zmulan

Medarbetare på http://smyckestillverkning.ifokus.se/

Upp till toppen
Annons: