Annons:
Etikettoff-topic
Läst 3642 ggr
David
10/5/09, 11:07 PM

Jag blir snart galen!

Det har flyttat in en barnfamilj här i trappen jämte, och vi har tvättstuga gemensamt. Det är totalt 10 lägenheter i huset, men den här förbaskade familjen gör min vansinnig! ALDRIG tömmer de tvättstugan efter sig. De hade tvättid före mig, och fortfarande hänger deras tvätt kvar. Aldrig städat, det ser ut som h*lvete utanför dörren nu sedan de flyttade in osv.

Jag är kanske rabiat, men det första "gubben" i familjen gjorde var att klaga på att jag hade parkerat min bil för nära hans, det var kanske första veckan de bodde här. Inte hälsa eller något, bara klaga. De är yngre än mig, och sköter sig inte för fem öre.

Nu slängde jag iväg ett mail till Akelius förvaltare, får se om det händer något;

Hej Peter!

Ursäkta att jag tjatar på dig, men snälla, kan Akelius göra någonting? En av lägenheterna som nyss blev uthyrd, lgh 1001 i 77B. Jag tror innehavarna inte vet hur det fungerar att bo i ett hyreshus! Fastighetssnabben var här idag, de kan säkert berätta hur vackert det har blivit utanför ingång 77B nu också. (gamla däck m.m.), också lgh 1001.

Jag hade tvättpass idag måndag, 17.00 - 22.00, se bifogad bild. Fortfarande 20.30 hänger lgh 1001´s tvätt kvar i tvättstugan och ligger lite utspritt över tvättstugan. Och inte heller var luddfiltren tömda. Nu har jag skrivit ut bifogade bilder och lagt tillsammans med lgh-innehavarens tvätt.

Vi har en torktumlare som fungerar långsammare än andra, och får vi inte möjlighet att använda både torktumlare och torkskåp är det helt omöjligt att få tvätten torr under sitt tvättpass.

Börjar bli trött på att bara vi "gamla" i huset sköter oss. En gång i tiden hade Akelius höga kvar på sina hyresgäster, är det ändrat? Jag som både sparare och investerare i Akelius kanske har högre krav på hyresvärden, men mitt tålamod börjar tryta…

_Med vänliga hälsningar
_David Eriksson

Tar jag i för hårt? Är det värt att bli galen över? Dessutom, jag är helt övertygad om att de stjäl! Jag får ju en del paket som både Posten och DHL ställer av här. För ett par veckor sedan råkade Posten ställa av ett paket i B-uppgången (deras), och bara på ett par timmar hade någon plockat in det till sig. Sorry, men det är tröjor med mitt företagsnamn tryckt, så va sjutton ska de med dem till, kan ju knappast använda dem. Varför inte tejpa igen kartongen och ställa utanför min dörr i smyg?

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
Raderad
10/5/09, 11:18 PM
#1

Ja ha Obestämd

Själv hade jag nog inte heller varit så glad…

Aviendha
10/5/09, 11:40 PM
#2

Jo, eftersom man lever så tätt så krävs regler och respekt för att få det att fungera i ett hyreshus. Roligt nog så av alla de ställen där jag bott så har det vart som allra bäst när jag bodde på campingen. De hyrde ut stuglägenheter under terminerna till studenter och vi hade två timmar på oss för varje tvättpass, och det var högtryck där jämt kan jag lova. Maskinerna tog 53 min prick, både tvätt och tumlare. Tight med tid mao. Men aldrig var det några problem där! Snarare tvärtom, kom man lite tidigt hjälptes man åt att vika tvätt åt varandra även om man aldrig mötts förr.

Jagtycker absolut inte att du tar i för mycket! Får de en tillsägelse så kanske de skärper sig. I annat fall så är det bara att fortsätta, man ska kunna leva bra, vilket blir svårt om man inte får tvätta ifred eller måste hänga blöt tvätt inne i lägenheten och behöver hoppa över grejer för att ta sig genom uppgång och port.

Hawknestgrove
10/6/09, 1:27 AM
#3

Oj….. David, köp en egen tvättmaskin……OCh fråga om grannen inte har ratt på sin bil…

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Druke
10/6/09, 10:07 AM
#4

Jag tycker absolut inte att du tar i för hårt! Precis som Aviendha skriver i #2 är det viktigt man tar mycket hänsyn till varandra när man lever så tätt.

Stå på dig, David!

David
10/6/09, 10:35 AM
#5

#2 och #4. Tack. Kände mig lite taskig när jag skickade iväg mailet och la en kopia på personernas kläder tillsammans med bilderna jag skickade in. Få se vad som händer, men jag bor här, vill att det ska vara lugnt omkring mig. Räknar väl med att alla tar hänsyn till varandra.

#3. Javisst skulle jag kunna köpa mig en egen uppsättning med tvätt- och tork. Men då har de på sätt och vis vunnit. Och ratt på sin bil? Tror faktiskt inte det, är lite rädd att den ska falla ihop en vacker dag. Men däck har de däremot, i mass. (ser vissa likheter med denna familj och en viss gubbe i Borås)

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

[aspie]
10/6/09, 11:16 AM
#6

Ring Aschberg och grannsämjanSkrattande Skämt åsido så hade nog jag oxå blivit tokig på de grannar du beskriver.

Annons:
David
10/6/09, 11:23 AM
#7

Grannsämjan? Snarare Anticimex, de tar väl hand om skadedjur? Oskyldig

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Salladshataren
10/6/09, 11:27 AM
#8

Flytta till Malmö Flört När jag brukar vara med pojkvännen när han tvättar så är det alltid tomt. Och filtret är oftast rengjort. Aldrig några problem i hans tvättstuga.

Fast vi har egen tvättmaskin och torktumlare så… Tyst

 

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

David
10/6/09, 11:31 AM
#9

Den enda fördelen med skitorten jag bodde på tidigare var att det var ett elektroniskt passersystem in till tvättstugan. Och den stängde av på pricken. Hade man inte hämtat sin tvätt då så kom man inte in, om man inte ringde vaktmästaren på dagtid eller jouren på kvällen = dyrt. Där var det ordning. Här däremot så… ja, verkar som vi i huset får sätta egna regler.

#8. Malmö? Onej, onej, onej… Så roligt ska vi absolut inte ha det! Räcker att flyga ner dit två-tre gånger per år och stanna max en eller två nätter. Tungan ute

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Salladshataren
10/6/09, 11:34 AM
#10

Äsch, då Flört Lite hardcore kan man vara, man lever ju bara en gång. Var ju knappt i Malmö innan jag träffade pojkvännen Skäms

 

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Hawknestgrove
10/6/09, 1:38 PM
#11

OK , tvätten är en sak att svära över. MEn vaddå däck? Belamrar de sin parkeringsplats med gamla däck?

Ja jag vet då inte, jag hade nog köpt mig en egen maskin i allafall. Torktumlare behöver du ju inte. Du är ju en ensam person, så du hinner väl torka din tvätt i alla fall. Hr du balkong? en sån där liten vanlig torkställning är inte dum. Den sväljer massor. JAg brukar ta tre maskiner på den.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

kerstinjo
10/6/09, 1:56 PM
#12

Bra jobbat, David! Samma regler gäller för ALLA hyresgäster och det är inte fel att uppmärksamma hyresvärden om hyresgäster som missköter sig.

Annars kan du få tvätta hos mig. Vi har en helkaklad tvättstuga, torkrum, mangelrum och toalett, med gråa klinkers på golvet. Alltid strålande rent. Man skulle utan vidare kunna bo där.Glad Vet i tusan om det inte är renare där än hos mig!

 Kerstin 

 

David
10/6/09, 2:21 PM
#13

Gunilla, om det ändå vore sin parkeringsplats! De har valt att lagra däck jämte ingången under en balkong. Ser fruktansvärt ut. Har faktiskt pratat med brandförsvaret som ska göra en inspektion, för det är ju rätt brandfarligt också.

TACK Kerstin, jag har nog tuffat till mig lite tror jag.

Och tack för erbjudandet. Det låter ju helt underbart där! Får samla på mig ett kvartals tvätt och flyga ner till dig och tvätta Glad

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
kerstinjo
10/6/09, 4:47 PM
#14

#13 Går bra, bara du inte tar med dig någon katt.Tungan ute

 Kerstin 

 

HannaM
10/6/09, 5:44 PM
#15

Suck på folk!

Vår tvättstuga är också fantastisk. Torktumlarna går sönder så fint inpassat att när den ena är hel går den andra sönder. Senast hade någon duktigt märkt upp att torktumlaren endast hade kalluft men när jag tre veckor senare började fundera på varför det inte var åtgärdat visade det sig att dom noterat felet men inte felanmält till hyresvärden. Bingo…

Och nej, jag tycker nog inte du går för hårt fram.. man måste ju sköta sig när man bor i flerfamiljshus och har delade utrymmen.

isa
10/7/09, 3:09 PM
#16

Det var bra skrivet David. Jag tycker inte du tar i för hårt.Hoppas det ordnar sig. Alla har samma regler och det gäller även för den slarviga familjen.

Mirjami-78
10/7/09, 6:04 PM
#17

Jag tycker att det är bra att du reagerar David när sådant här händer. Här händer det väldigt ofta saker och ingen som bryr sig och bryr man sig så blir man hotad. Det enda jag har lärt mig här är att ta hand om mitt och mina barn.

Önskar jag bodde granne med sådan person som du!! Stå på dig!

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

lakrits69
10/7/09, 11:03 PM
#18

Jag tycker att du agerarde korrekt och gick den rätta vägen så att det inte blir en massa glåpord och tjafs.

Du har inte gett upp och vill tro att människor kan ändra sig!

Jag hör nog till den cyniska gruppen som undviker sådana situationer och föraktar dessa människot till den grad att jag inte ens pratar med dem om de beter sig så illa!

Tvättmaskin hemma! puh!

Men därimot har jag fått brinnande cigarettfimpar ned på vår balkong och då jäklar var jag tvungen att tänd jag till och kontaktade hyresvärden och lekte detektiv för att hitta den skyldige och få denna person att inse att det är stor brandrisk med det vårdslösa beteende.

JohannaEkroth
10/8/09, 12:11 AM
#19

#7 LOL WTG David!!!

Heja!!! Önskar jag hade samma kaliber ibland!!

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

David
10/8/09, 12:17 AM
#20

#19. Det är rätt sällsynt att jag lyckas, men just sådana här "småsaker" kan jag gå igång på…

Tack alla förresten! Finns en ledig lägenhet (dock inte ovanstående personers lägenhet, än Skrattande), om någon skötsam person är intresserad att ha mig som granne. Flört

Har inte fått något svar ifrån hyresvärden än, och grannarna har jag inte sett till alls. Har ett digital-tv-klagomål som Hyresgästföreningen driver tillsammans med mig mot fastighetsägaren också. *skratt*. De måste ångra sig bittert att de hyrde ut till mig. Fanns väl anledningar varför deras kollegor gärna släppte mig utan 3 månaders uppsägningstid. Skrattande Skrattande

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
Druke
10/8/09, 12:45 AM
#21

#20 Hehe.. Skrattande

Tavar
10/8/09, 2:52 AM
#22

Jag trivs faktiskt i här i Botkyrka. Folk kanske inte tror det men de flesta sköter sig, är sällan man hör något från grannarna och ofta om någon ska ha fest eller liknande sitter det en lapp i portarna runt om som talar om detta och så står deras nummer så man kan ringa direkt till dom om de blir stökiga.

Det mest störande jag varit med om hitills är ludd i tvättstugan och att någon kanske glömt en strumpa, men det är ju bara att lägga fram den synligt så folk kan hitta den igen (dock var det en gång för flera år sen någon som stal ur våran tvättmaskin, men det var långt innan de började med aptus-bricka till tvättstugan) och då har jag ändå bott här i ungefär 15 år.

Fast var ett tag då det var tillåtet att ha elgrillar på balkongerna… Det luktade inte så bra då när 15 familjer skulle grilla middag samtidigt på sommaren -_-''

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

Hawknestgrove
10/12/09, 6:38 PM
#23

Ja och nu bor ju jag i hus, men det ALLRA FÖRSTA jag skulle skaffa mig om jag flyttade till lägenhet, var egen tvättmaskin. JAg skulle aldrig få ordning på att bara kunna tvätta en bestämd tid var je vecka. Här går maskinen för runt hela lördagen, 3-4 maskiner och emellanåt så blir det nån maskin i veckan  occkså. Klarar inte av att se högar av smutstvätt. Byter ju kläder varje dag och lakan och handdukar varje vecka, så det blir rätt mycket, vi är ju två pers. OCh Sambon skitar ner kläder rejält  ibland, som man måste tvätta separat, då de är så smutsiga.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Tavar
10/12/09, 6:44 PM
#24

#23 Vi lyckades bo 5 pers och tvätta var annan vecka i vår tvättstuga ^^'' då han man köra 6 maskiner och de två sista han man inte köra i torktummlaren. Då var man tvungen att välja noga vad man ville ha tvättat.

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

Hawknestgrove
10/12/09, 8:34 PM
#25

Huvva…. jag beundrar dig….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

KadjaNina
10/13/09, 3:13 PM
#26

Det är någon som snor min systers kläder från tvättstugan. Skrikandes Trosor, leggins, sockar. Har människorna inget vett!?

Jag förstår dig, hade varit sjukt irriterad om personen innan mig inte hade städat och lämnat kvar kläder.

Tavar
10/13/09, 3:48 PM
#27

#26 Det kanske är en sniffare? O.O

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

Annons:
Hawknestgrove
10/13/09, 8:51 PM
#28

Ytterligare en anledning till att jag inte skulle tvätta i en allmän tvättstuga. Vill fasen inet ha nån som r**k*r i mina grejer….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Upp till toppen
Annons: