Annons:
Etiketterdepressionångest
Läst 2864 ggr
Bettybony
2009-09-23 21:03

Utbränd pga personliga problem - ej arbetet?

Hej,

jag undrar ifall man kan bli utbränd pga att ens eget liv alltid går i 100? Då menar jag inte vanlig stress med hem, familj, barn, fritid osv. Utan jag menar att den ena kriser avlöser den andra och du hinner inte med att andas under tiden - sen PANG.

Allt bara stannar, du blir tyst, känner ingenting, bryr dig inte om något, allt är liksom "dött"?

Trasig barndom/tonår och överaktiv/hetsig/impulsiv under den tiden - även in i vuxen ålder.. Ekonomiska kriser (hot om vräkning, kronofogden etc. flertal tillfällen under flera år), alkoholproblem - dock inte idag (dricker ingenting), otaliga relationer med män - 2 resulterade i våldtäkt (som jag inte kommit över helt än, den senaste var för 2 år sen), familj som inte förstår mig - jag är ju så stark och har så jobbigt humör (kanske jag har..), stänger in mig ibland i perioder - orkar bara inte vara social, kronisk värk i över 10-15 år - minns inte (man vänjer sig vid den), har en mor som är psykiskt sjuk och hatar mig så pass att hon förföljt mig under x antal år, ett barn som varit nära döden pga sjukdom ett antal ggr - höll på att knäcka mig totalt…. Ja, så här håller det på.

År efter år efter år. Under tiden försöker jag ordna med jobb, har dyslexi så det är inte många jobb jag klarar.. Privatliv? Vad är det? Det kommer jag aldrig att ha något.. Inte vad det beträffat ett förhållande, arbete, lugn och ro, stadig ekonomi..

Är jag utbränd? För jag känner att jag inte orkar mer snart, mitt barn är den enda anledningen till att jag fortfarande finns. Var hos läkare idag för att få bli sjukskriven, men mina problem ansågs inte vara en bra anledning… Jag reste mig upp och gick innan hon var klar, hon fortsatte prata.. 150 kr åt helvete.

Någon som vet om detta kan göra att man blir utbränd?

Annons:
David
2009-09-23 21:11
#1

Självklart kan man det! Tror att många "utbränningar" sker i privatlivet.

Hoppas någon annan som kan formulera sig svarar snart, för idag får jag inte ihop mina ord till något vettigt.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

[aspie]
2009-09-23 21:12
#2

Det låter som om du mkt väl kan vara utbränd. Dessutom låter det som om du skulle kunna ha typ ADHD eller liknande av det du berättar. Då har man ännu lättare att bli utbränd. Klart PTSD (posttraumatisk stress) kan ge liknande symtom som ADHD. Har du läst om dessa diagnoser?

Titta in på bokstavsfolk.ifokus.se där kan du läsa lite om ADHD. Jag har själv PTSD och förmodad ADHD och känner så väl igen mig i det du berättar

Bettybony
2009-09-23 21:24
#3

Tack för svaren.. Blir bara glad över att någon "lyssnar".

Jag googlade på "utbränd" och då kom det bara upp om arbetsplatser/jobb osv. och då läste jag symtomen o tänkte att det typ var "jag". Därför var jag tvungen att fråga.

Jag har frågat om ADHD, utredning - och min psykolog säger att jag har "starka symtom på ADHD", men vill ändå inte riktigt utreda mig.. Livet tuffar bara på liksom under tiden, sen faller jag ner i trötthet/deppig/matt.

PTSD har jag inte kollat på, men ska göra det.

Skulle vara så skönt om nån läkare tog mig på allvar? Men jag känner mig avfärdad hela tiden..

Tack för svaren som sagt Kyss

[aspie]
2009-09-23 21:37
#4

Det skulle nog vara bra om du fick göra en ADHD utredning. Har du ADHD så kommer du att få hjälp på flera sätt. Jag väntar själv på utredning och väntetiden är lång.

Bettybony
2009-09-23 21:40
#5

Vad innebär att du väntar, har de lovat att du ska få en utredning?

Hur har du det med dina symtom och så idag? Är dom samma som när du var ung?

[aspie]
2009-09-23 21:53
#6

Jo, jag står i kö för utredningen. Har väntat i två år nu och har väl 1 år kvar i kö ungefär. Och ja, de har lovat mig utredning. Har redan varit på första samtalet där de sa jag uppfyller kriterierna för ADHD och ev något mer, förmodligen Aspergers.

Symtomen är nog samma som när jag var ung om jag bortser från utbrändheten och PTSD. Är helt slutkörd idag

Annons:
flikkan77
2009-09-23 22:14
#7

Nog kan mnan bli utbränd för att det vanliga livet är jobbigt. Jag är redan sjukskriven men min sjuksköterska tycker att jag börjar få tecken som pekar mot utbrändhet. Men vad ska man göra… kan ju inte bli mer sjukskriven än jag redan är. Glad

"You just have to belive…"

Upp till toppen
Annons: