Annons:
Etikettallmän-psykologi
Läst 2217 ggr
pernillaa
2009-09-19 15:36

Hypotetisk fråga

Den förra blev fel med svarsalternativen så den får gärna någon moderator ta bort!

Vilket av dess två alternativ tycker du skulle vara värst?

Alternativ 1

Du har ett fast förhållande med din partner. Ni bor ihop och du älskar honom/henne väldigt mycket. Du har en vision av ett helt liv tillsammans med just denna personen och känner dig väldigt trygg i den relationen ni har.

En dag får du reda på att h*n är otrogen och allt rasar. H*n har inga känslor kvar för dig och väljer att kliva ur ert förhållande för den andra personen.

Alternativ 2

Du har ett fast förhållande med din partner. Ni bor ihop och du älskar honom/henne väldigt mycket. Du har en vision av ett helt liv tillsammans med just denna personen och känner dig väldigt trygg i den relationen ni har.

En dag hittar du mängder av porr på hans dator. Vanlig porr, porrfilmer och porrbilder på din partner och h*ns ex när dom håller på, lättklädda och nakenbilder av h*ns ex och djurporr. Allt detta uppdelat på flera hårddiskar vilket innebär att det är flera fleeera Gb. Och som grädden på moset vill inte partnerns göra sig av med det men vågar inte erkänna det och en kamp uppstår er emellan kring detta.

Ha en bra dag! // Pernilla

Annons:
AnneN
2009-09-19 15:53
#1

Alternativ 2 vore nog värst, inte pga porrbilder med "vanlig" porr och hans ex utan pga djurporr, det är för mig bland det vidrigaste brott någon kan begå och jag skulle utan att tveka kasta ut han och bryta all kontakt!

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Zaphix
2009-09-19 16:01
#2

Säger som #1, att om han hade djurporr hade det varit värst. Men hade det bara varit vanlig porr hade jag inte brytt mig det minsta. Låt honom titta på det om han nu har det som intresse.. Då hade 1 varit värre.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Aviendha
2009-09-19 16:18
#3

Jag har en lite avig inställning till porr pga tidigare händelser så det kanske färgar mitt "val", men djurporr är rent ut sagt fruktansvärt! Sen hade jag inte kunnat tolerera sådana bilder/filmer med hans ex.

Samtidigt så hade det ju smärtat något brutalt med en otrohet, speciellt när man tror att allt är suveränt. Men då blir det ju ett uppbrott, ett slut. I alt. 2 så smärtar det ju på ett helt annat sätt, för antagligen så kände man ju inte den människan så bra som man trodde..

Nja, jag vet inte, hugget som stucket.

[aspie]
2009-09-19 16:26
#4

Lika illa båda delarna tycker jag. HATAR förresten allt som har med porr att göra

David
2009-09-19 16:27
#5

Säger som övriga, djurporr skulle jag gå fullständigt i taket för. Vet inte hur lagstiftningen ser ut än, men jag skulle nog fundera allvarligt på en polisanmälan, även om den med 99% sannorlikhet lades ner direkt.

Annars är det hugget som stucket. I alternativ 1 så lämnar hon frivilligt förhållandet, absolut kommer det göra j*vligt ont, men jag slipper ta något beslut. I alternativ 2 hade jag troligtvis lämnat förhållandet, mycket tack vare djurporren och bilderna/filmerna med hennes ex som hon vägrar radera.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

pernillaa
2009-09-19 16:44
#6

Jag valde hugget som stucket själv. Alternativ 1 är ju enklare på ett sätt för att det går nog rätt fort ändå och i alternativ 2 uppstår en kamp som då pågår ett tag innan man tillslut accepterar att den andra inte kommer ändra sig. Men otrohet i sig är mer smärtsamt på ett annat sätt, framförallt att det är mer koncentrerat och rakt på sak och därför slår hårdare direkt. Men å andra sidan, om man som i alternativ 2 inte får ett ärligt svar så blir det ju så utdraget.

Ha en bra dag! // Pernilla

Annons:
flikkan77
2009-09-19 19:12
#7

Djurporr klarar jag helt enkelt inte av så jag valde att bortse från just den biten eftersom just det skulle färga mitt val väldigt mycket.

Då blev faktiskt val 1 värst. Porr kan jag klara av men att min man helt plötsligt inte skulle ha känslor för mig mer, det hade varit fruktansvärt.

"You just have to belive…"

StickyKitten
2009-09-19 19:32
#8

# 0 Jag valde 1 som värst. Porr gör mig inget, inte djurporr heller om han inte själv deltar (då är det äckligt, men ok om djuren inte lider).

Men det faktum att han inte har varit öppen med dessa grejer skulle få mig att fundera på att avbryta relationen. Ärlighet och kommunikation är A och O, jag vill inte vara med någon som döljer saker på det viset.

#1 Brott? Tidelag är ju lagligt, så djurporr är väl ändå inget brott?

pernillaa
2009-09-19 19:35
#9

Kanske är du men vad är tidelag?

Ha en bra dag! // Pernilla

David
2009-09-19 19:40
#10

#10. Sexuellt umgänge med djur… Skrikandes

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

pernillaa
2009-09-19 19:42
#11

HUR F*N KAN DET VARA LAGLIGT?????

Ha en bra dag! // Pernilla

David
2009-09-19 19:44
#12

#11. Ja, den frågan har vi ställt många gånger. Och jag vet inte hur många organisationer som uppvaktat jordbruksministern, men icke. har iofs inte hänt något oavsett vem som varit jordbruksminister eller vilket parti som setat vid regeringsmakten.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

pernillaa
2009-09-19 19:48
#13

SJUKT! Usch vad arg jag blir! Det är ONATURLIGT! Djuren kan ju inte välja!!! Djävla övergrepp och helt enkelt onaturligt! Vem kan sitta och bestämma att det ska få fortsätta vara lagligt att sätta på djur och sen kunna gå och lägga sig med gott samvete? Stackars djuren alltså.

Ha en bra dag! // Pernilla

Annons:
David
2009-09-19 19:51
#14

Det är lite spännande faktiskt, för lagen säger också såhär;

Men handlingar av människor där djur utsätts för smärta eller tvång faller under bestämmelserna mot djurplågeri, och är brottsliga på denna grund i Sverige.

VEM kan berätta om djuret utsätts för smärta eller TVÅNG? Knappast att djuret kan ge sitt medgivande…

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Raderad
2009-09-19 19:53
#15

#13 Jag har läst någon stans att djuren kan bli psykiskt sjuka av det också…
Usch, jag förstår inte, djur är inte värda en sådan behandling… :-(

AnneN
2009-09-19 20:02
#16

#8 Enligt mig så är det våldtäckt mot djur eftersom djuret är i beroendeposition och inte heller kan tala om om de vill eller ej, minst lika illa som sexuellt övergrepp mot småbarn i mitt tycke, sedan vad lagen säger är en annan sak, de lagar som finns mot övergrepp och annat hemskt mot djur är under all kritik!

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Aviendha
2009-09-19 20:10
#17

Jo, har för mig att det var i samband med att vi ändrade vår "lag" på 70-talet som sade att homosexualitet var en psykisk sjukdom som vi skrotade vår tidigare lag som förbjöd tidelag.

AnneN
2009-09-19 20:18
#18

#17 Helt rätt

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

evrekaw
2009-09-19 21:05
#19

Hugget som stucket…

Hade det inte varit porr med hans ex och djur - utan "vanlig" porrfilm hade jag inte brytt mig…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

AngelStatue
2009-09-20 11:34
#20

Alternativ 2 för det visar att han inte var den människa jag trodde att han var. För mig skulle det vara mer smärtsamt att ha levt hela förhållandet i en lögn än att ha levt i ett kärleksfullt förhållande som får ett tråkigt slut.

Dessutom ser jag rött vad gällande porr. En gammal gymnasiepojkvän till mig hade en kalender med lättklädda tjejer som jag starkt ogillade och han ville inte ta ner den. Det slutade med att jag slängde den i vedpannan. Skäms

Annons:
pernillaa
2009-09-20 11:58
#21

Jag är lite tudelad #20 angående den där kalendern som du berättade om. Jag kan tycka att det var bra gjort av dig att sätta ner foten på det sättet du gjort. Men samtidigt kan man ju börja tänka att det trots allt ändå var hans ägodel och att man inte riktigt har anspråk på varandra och varandras grejer. Jag hade gjort likadant som dig om jag inte varit så djävla mesig. Har faktiskt råkat ut för alternativ 2 med min sons pappa, precis när vi fått en pojke tillsammans och jag åkt på en förlossningsdepression. Han fick mig inlägd på psyket och jag höll inte på att få komma hem till nyår, för honom alltså, men när jag gjorde det så hade han lämnat pojken till sin mamma och pappa och uppenbarligen haft kvinnlig påhälsning för det var hå i badkaret som inte tillhörde mig, en tampongförpackning som inte var min låg under ängen och det luktade parfym på min kudde. Jag är helt förstörd p.g.a. det han utsatte mig för. Hur som helst så ville jag mååånga gånger sparka sönder datorn eller slänga ut den på vår asfalterade gård. Men samtidigt så är det ju hans egendom…. hur djävligt det än känns. Det är ju egentligen upp till mig att stanna eller gå.

Ha en bra dag! // Pernilla

StickyKitten
2009-09-20 15:06
#22

#13 Vad spelar det för roll om djursex är onaturligt? Hur naturligt är det för dig att sitta vid en dator? Inte ett dugg liksom.

Men aja, lite Off Topic.

David
2009-09-20 15:26
#23

#22. Det där får du gärna utveckla. Jämför du djursex med att sitta framför en dator?

Det är väl en aningen konstig jämförelse.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

AngelStatue
2009-09-20 15:46
#24

#21 Jag håller med dig, man ska inte ge sig på andras ägodelar. Starka åsikter hade jag redan då och jag var ung och kanske inte nödvändigtvis så dum, men ung. Glad

pernillaa
2009-09-20 16:11
#25

#22: Vilken otroligt konstig jämföresle om jag nu utgår ifrån det du skrev. Du får gärna utveckla så jag inte missförstått någonting.

Visst, att sitta vid datorn hör inte heller till det "naturliga" eftersom vi inte gjorde det i början, dock har människan utvecklats och vår intelligens och därmed också vårt beteende. Att vi sitter vid en dator anser jag vara snarare en positiv utveckling. Eller tja, det beror ju på, ur många aspekter är det ju negativt för både oss själva och miljön men vi har ju gjort mycket bra med datorn också.

Låt oss då jämföra sexuellt umgänge mellan människa och djur på samma sätt. Vi är sexuella varelser både djuren och vi människor och vi är ju ett däggdjur visserligen. Vi satte inte på djur tidigare, vill jag tro i alla fall. Vi åt djuren. Att sitta viden dat or är ingenting som direkt skadar någon men att sätta på ett djur som ingenting har att säga till om är, som tidigare nämnts här, våldtäkt! Vad gör det för gott att sätta på ett djur? Jag vill säga att det i dagens läge är onaturligt att sätta på djur men att det numera har blivit någonting naturligt för oss att sitta vid en dator. Det är BARA sjukt att knulla djur!

Ha en bra dag! // Pernilla

imilija
2009-09-20 16:27
#26

hade jag hittat djur- eller barnporr hade det varit raka vägen till polisen och sen hade jag troligvis kastat ut allt han äger genom fönstret och sen hade jag skickat min hund i terapi ifall han hade tallat på den med.

zmulan
2009-09-20 20:53
#27

Valde lätt alternativ 2. Bara på grund av djursex biten. Att han skulle ha porr i datorn eller porrtidningar eller porrbilder på nått ex rör mig inte i ryggen. Det känns som att de flesta män (jag känt i alla fall) har porr någonstans och då jag är väldigt asexuell i perioder så är det ok. Fantasier har vi alla.

Vist skulle det göra ont med otroheten men jag förväntar mig inte att ett förhållande ska vara i all evighet, jag kan hoppas och känslan kan finnas för stunden men min rationella del säger att så inte är fallet. Skulle min man hitta någon ny skulle jag önska han och henne lycka till och förbli hans vän om han ville det.

//Zmulan

Medarbetare på http://smyckestillverkning.ifokus.se/

Annons:
StickyKitten
2009-09-20 21:00
#28

#25 Bara för att du personligen tycker att något är äckligt så blir det inte per automatik onaturligt eller sjukt.

Människor har satt på djur länge faktiskt. Enligt min historialärare var tidelag (djursex) den vanligaste orsaken till att folk blev landsförvisade på 1700-talet. Om det är sant vet jag inte, men tidelag är en gammal företeelse hur som helst. Står om det i bibeln till och med.

Och jo, djur kan säga ifrån. De är inte infantila, de har klor och tänder. Skadar man dem så säger de ifrån.

#26 Polisen gör ingenting gällande djurporr. Det är inte olagligt.

Aviendha
2009-09-20 21:08
#29

#28 Visst, djur har kapacitet att säga ifrån, det betyder inte att de alltid kommer göra det, det hänger mycket på psyket hos individen och vilken relation den skadande personen har till djuret i fråga.

Bara för att vi sedan urminnes tider har utfört sådana handlingar så rättfärdigar det inget. Vi har även våldtagit och mördat sedan vi evolverade, men det är ändå inget accepterat beteende. Det enda det säger är att det i alla tider funnits dumt, egoistiskt och hänsynslöst folk.

StickyKitten
2009-09-20 21:16
#30

# 29 Det kan stämma visserligen, men återigen kommer man tillbaka till att om djursex skadar djuret så är det olagligt, eftersom djurplågeri är olagligt.

Visst, djur kan inte berätta om djurplågeri, men det gäller även vanligt djurplågeri liksom. Därför ser jag ingen mening med att göra det olagligt.

Sedan påstod pernillaa just att det inte var en gammal företeelse och att djur inte kan säga ifrån, och det stämmer inte, vilket var vad jag svarade på. Att det hängt med människan såpass länge visar (tycker jag) att det är fullt naturligt, precis som mord är naturligt. Destruktivt och fel visserligen, men ändå naturligt.

Aviendha
2009-09-20 21:38
#31

Jag vet inte om jag skulle kalla det naturligt. Vi kanske har olika definitioner för det. Artöverskridande parningar är mycket ovanligt. Även om en zebra kan paras med en häst (det har gjorts i fångenskap) skulle dessa arter inte göra det om andra val fanns. Deras parningsmönster skulle även förhindra det.

Ex amurtiger och vanlig tiger kan para sig, men eftersom det är två olika underarter skulle de hellst hålla sig till egna arten om möjlighet fanns, men där är de brutalt nära släkt med att knappt några morfologiska eller beteendemässiga skillnader förhindrar det.

Men, en apa skulle aldrig ha sex med en varg, uroxe eller stäpphäst. Eller hur? Det är vi människor som "infört" detta, och därför skulle inte jag kalla det naturligt.

Andra djur "mördar" varandra, men de har oftast motiv till det, konkurrens om föda, habitat eller partners etc. Människor mördar av de orsakerna med, men samma vansinnesdåd finns i mitt tycke inte i natuern. Men det kanske har med vår genetiska soppa att göra med ;)

StickyKitten
2009-09-20 22:32
#32

#31 Allt som är naturligt för människor måste inte återfinnas inom djurriket, människor och djur har olika preferenser.

Människor kan som sagt tända på lite allt möjligt, men jag tvivlar på att djur tänder på staket eller dockor. Det betyder inte att människor som tänder på dessa saker är onaturliga.

Jag tror att eftersom människor är mer avancerade, och eftersom evolutionen inte tillämpas fullt ut i vårt samhälle, så finns även mer utrymme för avvikelser.

HannaM
2009-09-20 22:57
#33

Djuret kan hur intelligent det än är aldrig anmäla att det är djurmisshandel. Även om det finns en gräns som säger att lider djuret är det olagligt ja vad spelar det för roll för djuret som inte själv kan säga det till någon. Bita den som gör illa men inte mer. Det kanske inte slutar för att människan blir biten? Kanske fortsätter han eller hon ändå? Vem kontrollerar att djuret inte lider?

Jag ser det som något man måste ta hänsyn till, varför inte förbjuda allt djursex då så man slipper dom som lider och inte kan säga till? Ska det vara tillåtet att våldföra sig på människor som inte är kapabla att själva säga att det gör ont eller anmäla den som gjorde det?

Raderad
2009-09-20 23:03
#34

#33 Jag håller med, hatar sådant skit!

Annons:
AngelStatue
2009-09-21 00:16
#35

#32 Bara för att människan är "mer avancerad" som du skriver betyder det inte att vi kan bete oss hur vi vill och det är okej. Det betyder tvärtom att vi har medvetande nog att kunna visa mer hänsyn mot de som inte är lika evolverade som vi själva. Att vi har en förmåga att tänka rationellt och avgöra konsekvenser av vårt handlande gör att vi också bär på ett större ansvar, särskilt gentemot de som inte uppbär samma förmåga.

Jag tycker att ditt resonemang brister när du skriver att evolutionen inte tillämpas fullt ut i vårt samhälle och att det därför finns mer utrymme för avvikelser. Men om man tänker så, att exempelvis tidelag är en avvikelse, så är ju normen något annat. Och normen kan man väl inte se som något annat än det naturliga? Gör inte det avvikelsen per automatik "onaturlig"?

annemaria1962
2009-09-21 01:56
#36

BÅDA alternativen är lika illa!! jag skulle adrig kunna vara kvar hos honom efter någon av dessa 2 svek…HEMSKT

LenaR
2009-09-21 02:06
#37

Jag valde alternativ 1, men det var för att jag missade ordet "djursex" i alt.2. Hade jag sett det hade jag valt 2.

En så vidrig tanke, att en pojkvän skulle gilla djursex, nej, det hade förstört allt! Bara tanken på att man varit tillsammans med en som tände på tidelag… Skrikandes


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

pernillaa
2009-09-21 12:49
#38

I #28 nämns en teori om att folk blev landsförvisade p.g.a. tidelag, vilket då alltså betyder att människan skulle ha kämpat mot det här tidigare. Varför det, hmm? Jag tror inte att majoriteten av mänskligheten tänder på djur och därför anser jag det inte som någonting normalt.

Människan är ett elakt djur. Elakt just för att vi är medveten om konsekvenserna av våra gärningar och för att syftet med gärningarna inte är av godo. Djuren dödar för att äta, för att överleva. Varför knullar vi djur när vi vet att det inte gör något gott, snarare tvärtom, när vi vet att det kan ge konsekvenser för djuret? Vi förbjuder sex med andra människor som är för unga, varför det? Jo för att dom inte vet vad som är rätt och vad som är fel och inte förväntas säga ifrån även fast hon rent teoretiskt kan. Men en människa som är 10 år kan prata och har för det mesta ändå grunderna. Vi är hur som helst mer utvecklade än djuren och kan lättare uttrycka oss och därmed lättare också meddela om någonting är fel. Hur vet vi att en hund inte i tysthet lider psykiskt av en sån sak t.ex.? En hund som blir slagen kan bli förstörd psykiskt, precis som en människa blir, varför skulle inte en hund kunna reagera likadant men på sex och inte lika uppenbart utåt?

Vi kan varken bevisa det ena eller det andra om huruvida djuren lider av det här och då tycker jag att vi som de intelligenta varelser vi är borde kunna lagstifta så att vi inte riskerar att göra ont.

Men tydligen kan vi ju inte det och det tycker jag är fördjävligt! Visst finns det många fler aspekter att ta hänsyn till vid lagstiftning som jag inte är medveten om men jag tycker ändå att det är hemskt att det ska behöva bli så att vi inte kan åtgärda en sån här sak. Vansinne enligt mitt tycke, världen har blivit så konstig.

Ha en bra dag! // Pernilla

David
2009-09-21 14:13
#39

Jag har fortfarande inte fått något svar på min fråg i #23.

Hur det går att jämföra att sitta framför datorn, som jag bland annat gör i arbetet, med att ha sexuellt umgänge med dig.

Vore tacksam för att få likheten förklarat för mig.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

StickyKitten
2009-09-21 19:52
#40

#35 Allt som avviker från normen är INTE onaturligt. Det är bara ett annat alternativ.

Jag menar, det är inte onaturligt att vara punkare… eller bög/flata. Eller vara albino. Alla dessa saker är inte "normala" men fan inte onaturliga för det.

#28 Jaha? Människan har kämpat emot homosexualitet också, står även i bibeln att det är fel (om ryktet stämmer). I vissa länder är det olagligt och bekämpas fortfarande. Betyder det per automatik att homosexualitet är fel? Knappast.

Men varför tycker du att det är dåligt att det inte är normalt?? Finns en jävla massa grejer som inte är normalt, typ ketshup på knäckemackan, men inte blir det fel eller dåligt för det.

Grejen är att folk som idkar djursex INTE tycker att det är fel, de anser inte att de gör skada. Alltså är de inte elaka.

StickyKitten
2009-09-21 19:57
#41

#39 Min poäng är att när man försöker kalla det ena naturligt, och det andra onaturligt, så är man ute på jäkligt djupt vatten.

För det ÄR inte "naturligt" att sitta vid en dator, att flyga flygplan eller bygga partikelacceleratorer etc. Då är sex snarare mer naturligt, även om tidelag är en avvikande version. Men avvikelser är fullständigt naturliga de med. Ibland skadliga, men knappast onaturliga.

Vem kan säga vart gränsen går liksom?

Men om man ska säga att det som är onaturligt är dåligt så ska man också tycka att datorer etc är dåligt.

Annons:
pernillaa
2009-09-21 20:30
#42

Ja ska vi börja gå in på det där med bibeln så kan nog det här bli en mycket lång diskussion. Bibeln säger emot sig själv hela tiden och jag personligen tror inte på bibeln. Jag tror inte på Gud. Jag tror på någonting större än oss människor men jag tror inte på Gud enligt bibelns benämning.

Jag har inte alla fakta som jag behöver för en sån här diskussion så därför kommer jag inte gå så himla mycket djupare in på ämnet än såhär.

Att jämföra en macka med ketchup på med tidelag för att påvisa innebörden av ordet "normalt" tycker jag är väldigt fel då det är två helt skilda saker som är laddade på två helt skilda sätt. Särskilt i den bemärkelsen att ingen annan påverkas av att jag lägger ketchup på min macka. Vill nån använda ett bananskal för att runka så är väl det helt okej, kanske inte heller så himla normalt men det är väl en bra sak. Bananskalet lär ju inte lida. Har inte påstått att allt som är onormalt är dåligt. Menar bara att tidelag är onormalt på ett dåligt sätt enligt mitt tycke. Allt är inte bara svart eller vitt. Och så inte heller tidelag. Visst kan jag tro att de som gör det njuter. Och visst kan jag tro att det finns djur som inte klagar heller av det som sker, men så finns det en grupp som far illa som inte kan uttrycka sig om detta och ingen kan egentligen avgöra hur stor eller liten den gruppen är, och just därför, för att ta det säkra före det osäkra, borde det finnas en lag mot sånt här. Ingen far väl illa av homosexualitet då båda parterna är med på det. Då är dom ju bara fler också som kan ta hand om alla dessa föräldralösa ungar som ingen vill ha.

Men jag anser att bibeln inte är ett rimligt argument att ta till då det inte finns någon säkerhet i att det som står i den ens är sant.

Egentligen vet jag inte varför vi håller på och argumenterar såhär då vi uppenbarligen tycks ha olika åsikter om detta och vi gärna båda vill behålla våra olika åsikter som dom är.

Ha en bra dag! // Pernilla

AngelStatue
2009-09-21 20:39
#43

#40,41 När ordet "avvikelse" används har det en negativ klang, jag hade i ditt ställe kanske valt att använda "alternativ livsstil" eller något likande för att poängtera min åsikt. Nåja, det om det.

Att vara albino är i högsta grad naturligt, jag håller med. Det förekommer inom alla däggdjursraser och är en genetisk mutation. Det är en naturlig, om än olycklig, utveckling.

Likaså tycker jag även att homosexualitet är naturligt. Det förekommer även i djurvärlden. Samkönad attraktion håller sig dock inom samma art, inte sant?

Angående datorsittandet osv. så handlar det ju om en teknisk, mänsklig utveckling som genererat ett visst beteendemönster.

Jag har dock svårt att se något som tidelag, som ju är artöverskridande sex, som något naturligt hur man än vrider och vänder på det. Jag ser ingen utveckling i att människan skulle idka artöverskridande sex, och absolut ingen utveckling jag skulle kalla naturlig.

Bergspuman
2009-09-21 21:27
#44

Alt 2. För att det är så grymt perverst med tidelag. För att han blir en okänd snuskis med sjuka böjelser som jag absolut inte vill ha att göra med mer.

Om han förlorat känslorna för mig, vad ska jag göra åt det????? Jag kommer troligen att sörja mig halvt ihjäl, men jag kan inte få en man som slutat älska mig, att fortsätta älska mig… och jag är stolt, vill inte kräla och tigga och be.

StickyKitten
2009-09-22 01:14
#45

#42 Diskussionen handlade inte om själva Bibeln. Poängen är att även om ett samhälle fördömer något så blir det inte per automatik något dåligt.

Kanske lika bra att lägga ner diskussionen då.

#43 Och jag ser absolut ingen skillnad på tidelag och de andra sakerna jag nämnde.

Folk tänder på både småbarn, amputerade kroppar, döda, träd.. och så vidare. Folk tänder på ALLT, utan att det finns någon naturlig mening. Det är inte onaturligt, det är bara annorlunda.

AngelStatue
2009-09-22 14:05
#46

#45 Jag ser en stor skillnad, och jag tycker verkligen inte att det är ett naturligt element i en sund människa att ha den typen av böjelser då andra levande ting (djur, barn, osv.) är föremål för en handling som inte sker på lika villkor.

Oavsett vad så tror jag nog att vi får agree to disagree och acceptera att vi har olika åsikter.

KadjaNina
2009-09-22 15:40
#47

Båda är för mig lika hemskt. Personen har sårat mig i vilket fall som helst. Otrohet är för mig en av de sämsta saker man kan göra. Djursex äcklar mig något så fruktansvärt och det är inte acceptabelt i mina ögon och porrbilder på h*ns ex hade sårat mig något så grymt mycket.

StickyKitten
2009-09-22 19:02
#48

#46 Vad har "lika villkor" med saken att göra? Naturen är inte rättvis eller jämlik, utan bäst lämpad överlever. Så varför ska sådant utan lika villkor vara onaturligt?

Kan inte se någon logik i det resonemanget faktiskt.

Annons:
Aviendha
2009-09-22 19:10
#49

Med lika villkor antar jag att artöverskridande sex är ett tydligt sådant fall. Våldtäckt kan ju förekomma hos vissa djur, men för det allra mesta så är det en gemensam överenskommelse, för att vara lite antropomorfistisk.

Aviendha
2009-09-22 19:11
#50

Med lika villkor antar jag att artöverskridande sex inte är ett tydligt sådant fall. Våldtäckt kan ju förekomma hos vissa djur, men för det allra mesta så är det en gemensam överenskommelse, för att vara lite antropomorfistisk. Men det blir ju inte så pass ojämt att en gorilla parar en antilop.

AngelStatue
2009-09-22 22:48
#51

#48 Eftersom vi är en överlägsen, logiskt tänkande ras med medvetenhet (och förhoppningsvis även etiska förbehåll) så anser jag att lika villkor har allt med saken att göra. Det har med det mänskliga medvetandets utvecklingen att göra och framväxten av etik och moral.

Uppenbarligen har vi inte samma åsikt och jag är beredd att lämna det vid det.

Upp till toppen
Annons: