Annons:
Etikettmedia
Läst 1372 ggr
David
2009-09-04 16:54

17 miljarder satsas...

Ja, inte på psykiatrin utan att få ut sjukskrivna i "arbeten", om det så må vara på Samhall eller vad som helst, bara statistiken blir bättre, men det ska visst finnas ventiler i systemet…

Debattartikel på Svenska Dagbladet

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
Bergspuman
2009-09-04 21:16
#1

Tja… Har följt debatten på Aftonbladet. Jag gör då ingen hemlighet av att jag är starkt kritisk till regeringens agerande i den här frågan. Det är inte OK att sätta människor i kläm på det här sättet. Att klubba hårdare regler INNAN man lägger förslag för dem som hamnar mellan stolarna.

Att bidra till att sprida oro, misstroende, negativa förväntningar. Att vara så naiv att man inbillar sig att ett introduktionsprogram (hur lång tid pågår det?) vips ska göra människor som varit sjuka i åratal, så friska att de kan arbeta heltid i någon form. Att man sätter ersättningen på en låg nivå som 223 kr om dagen, vilket inte går att överleva på och är långt under socialbidragsnormen.

Visserligen säger man i förslaget att man vill utöka den överhoppningsbara tiden eller vad det kallas, från 5 till 10 år. Och kvalificeringstiden till a-kassa ska kortas för dem som hunnit försvinna ur akassesystemet. Men kvalificering till a-kassa kan ju bara ske genom arbete. Räknas introduktionsprogrammet som arbete? Om det pågår 3 månader, då måste den deltagande i alla fall överleva den tiden på 223 kr om dagen. Det är inte mänskligt!

Regeringen agerar dumt, okunnigt, oempatiskt och hänsynslöst.

Man förbättrar inte den sjukvårdsorienterande rehabiliteringen - där brister det väldigt. Se bara på hur det är inom psykvården. Här finns massvis med medlemmar som vittnar om hur jobbigt och svårt det är att få adekvat behandling och terapi för att tillfriskna såpass att man åtminstone kan få en normal tillvaro.

Man gömmer sig under floskler att man vill hjälpa, men det här är inte att hjälpa. Man vill piska fram människor till arbete till varje pris. Visst har alla människor behov av att känna sig behövd, ha en uppgift. Men det måste inte alltid vara i form av ARBETE. Jag gillar inte konceptet att stressa fram människor till arbete, kosta vad det kosta vill, under hot om utförsäkring och hänvisning till en slaversättning.

David
2009-09-05 00:37
#2

Sjukvården och sjukförsäkringssystemet har inte fungerat på många många år. Oavsett vilket parti som setat vid regeringsmakten.

Men jag är helt ening med dig om att de drastiska förändringar i sjukförsäkringssystemet har varit "lite" ogenomtänkt. Att tvinga ut svårt cancersjuka på arbetsmarknaden för att de kanske klarar att arbeta en dag i veckan. Ibland känns det nästan som att bara för att jag kan bädda min egen säng, diska, dammsuga och tvätta så är jag fullt arbetsför och ska jobba heltid. Det har blivit en hetsjakt på sjukskrivna, men jakten var redan påbörjad för länge sedan (minns bland annat ett reportage i Insider (?) om hur försäkringsbolag spionerat på sjukskrivna)

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

lakrits69
2009-09-05 12:39
#3

Jag är inte sjukskriven men arbetslös och ska få hjälp av ett resurs team för personer som är sjukskrivna eller riskerar att bli sjukskrivna. De ska kartlägga och bedömma min aktivitets- och funktionsförmåga. De erbjuder också rehabilitering om behov finns.

Känner någon igen detta?

kerstinjo
2009-09-05 15:04
#4

En positiv tolkning av alliansens hantering av sjukförsäkringssystemet  är att regeringen inte har kontroll över situationen. En mer realistisk tolkning är att synen på sjukskrivna är befläckad  av en konservativt i grunden negativ människosyn. En syn som misstror människor och som anser att sjuka är friska  och hellre  går på sjukbidrag än tar ett jobb. 

Först utförsäkrar man långtidssjukskrivna och sedan skapar man ett nytt system med lägre ersättning. Enligt Dagens Eko kommer  den lägsta ersättningen att bli 223 kronor per dag, medan den som är med i en a-kassa får mellan 320 och 680 kronor. Lägsta ersättning motsvarar nivån på försörjningstöd (socialbidrag). Tror regeringen att man blir friskare genom att ersättningen sänks? 

50 000 personer kommer att slussas in i ett system med sämre ersättning  och förväntas friskna till och skaffa ett jobb . Hur nu det ska de gå till när inte fullt friska ens hittar nytt jobb i en tid då arbetslösheten är tvåsiffrig. 50 000 personer som är för sjuka för att arbeta portas från  sjukförsäkringen och ska istället få sitt stöd och handläggning av Arbetsförmedlingen. En myndighet som redan idag ska ge stöd åt en halv miljon arbetslösa.  

I Sverige drar regeringen undan fötterna på sjuka och ger mer pengar i plånboken till de som redan har.

 Kerstin 

 

Upp till toppen
Annons: