Annons:
Etiketttänkvärt
Läst 2564 ggr
StickyKitten
2009-09-05 22:35

Människovärde?

Saxat från tråden om "människa vs djur":

Jag tycker verkligen att alla människor är lika mycket värda,och är övertygad om att alla här också gör det!

Är det så? Tycker du, om du är helt ärlig, att alla människor är lika mycket värda?

Jag tycker inte det och har svårt att se hur någon människa kan tro på ett lika människovärde, av två anledningar.

  • Jag värderar själv inte andra människor lika

  • Människan har aldrig någonsin behandlat sina medmänniskor likvärdigt utan alltid gjort skillnad på ex. snygga och fula, smarta och korkade etc.

Om du tror på ett allmängiltigt människovärde så beskriv gärna hur du får det att gå ihop med verkligheten Glad

Annons:
Aviendha
2009-09-05 22:48
#1

Jag vill sträva efter detta eftersom det borde vara så i det ideala samhället. Men visst värderar jag en duktig och omtänksam vän högre än en massmördare.

David
2009-09-05 23:24
#2

Nej. Mitt svar är kort och gott, och brutalt ärligt, nej. Jag värderar en hel del människor mer än andra. Och jag tror att alla gör det. Hur mycket man än strävar efter att värdera alla lika.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Zaphix
2009-09-05 23:53
#3

Ja, alla människor har självklart samma värde, även mördare, pedofiler och andra brottslingar. Men bara för att jag respekterar alla och tycker att vi alla är lika och har samma värde tycker jag inte om alla. Det har liksom inte med saken att göra. Självklart gillar jag min mamma mer än en okänd person i Peru, det handlar om kärlek.

Jag ser inte ned på någon, och jag värderar inte ned någon efter deras handlingar. Bara för att en person är en mördare är den inte mindre värd, även en mördare kan ändra sig och bli en fantastisk människa.

Äh, hoppas nån förstår mitt flum.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Viilja
2009-09-06 01:30
#4

Människovärde har inget med personliga värderingar att göra. För naturligtvis hat mina barn, barnbarn m.m. mycket större värde för mig än alla andra människor.

Människovärde är om du kan se att tant Persson i grannhuset har lika mycket värde som Andersson alkoholiserade son. Om de har lika stor rätt att finnas.

Det har de!

Så jag förstog dig precis Zaphix.

kerstinjo

Katarina
2009-09-06 09:23
#5

Jag anser att alla människor har ett lika stort människovärde!! 

# 1 ; "Människan har aldrig någonsin behandlat sina medmänniskor likvärdigt utan alltid gjort skillnad på ex. snygga och fula, smarta och korkade etc."

Förtydliga gärna? Tänker du som så att en ful människa har ett lägre människovärde??

Kom att tänka på den där fantastiska kvinnan Åsa (efternamn?) som levt ett kriminellt liv som narkoman, och nu när hon tagit sig ur "skiten" föreläser och skriver böcker om självkänsla. En av böckerna heter "mera självkänsla nu". Hon har hjälpt många.
Det har iofs inget med människovärdet att göra, bara en reflektion.

David
2009-09-06 13:38
#6

#4. Ja, där håller jag helt med dig, och kan ha tolkat frågan fel. För visst är det skillnad mellan personliga värderingar och människovärdet.

Så jag får kanske ändra mig, att mina personliga värderingar gör att vissa människor har större värde än andra, i mina ögon.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
StickyKitten
2009-09-06 13:51
#7

# 5 Jag menar att de flesta människor gör skillnad på andra människor, av olika anledningar.

Det är ett faktum att vackra människor behandlas bättre i samhället, liksom feta människor behandlas sämre och möts av fördomar av de flesta. Det tycker jag är ett bevis på att vi till naturen inte värderar människor lika.

Om jag aldrig pratat med 2 personer, och den ena är snygg och den andre ful… Ja, då värderar jag den snygga personen högre, för stunden. Det ligger i människans natur att dras till skönhet.

Jag menar också att människan aldrig har behandlat andra människor med jämlikhet, aldrig någonsin. Se till historien och försök hitta ett sådant samhälle. Det går inte.

StickyKitten
2009-09-06 13:58
#8

#4 Varför har de lika stor rätt att finnas?

Problemet med människovärde är att det är en tanke, eller en idé. Det är inget konkret och inget man kan mäta. Det är något som folk tror existerar, för att man säger att det existerar. Men egentligen så gör det ju inte det, eller?

Lika lätt som du kan säga att alla har lika rätt att existera, så kan jag säga att alla människor inte har lika rätt att existera. Det blir inte sant bara för att man säger att det är det.

isa
2009-09-06 15:43
#9

#4 håller med dig där. Människovärde skall inte ha något att göra med personliga värderingar. Så om jag inte lägger in någon personlig värdering och tänker rent konkret så har alla människor ( och djur ) rätt att finnas till och är lika mycket värda.

Citronmeliss
2009-09-07 12:35
#10

Det mesta hos oss människor ser jag som tankekonstruktioner!

Att människor är lika mycket värda är en av dem.. att de inte är det är en annan!

Hur det än förhåller sig så finns det nog ingenstans som det verkligen, fullt ut,
är så.. att människor har exakt samma värde?

Att det verkligen tillämpas och visar sig i det eventuella samhället som det i så fall skulle praktiseras..Obestämd

Jag menar, från minsta lilla "bystam" till det mest elitistiska samhället, finns skillnader i hur man värderar och behandlar människorna som lever där.

Även om tankekonstruktionen "lika värde" finns och anses politiskt korrekt.. så undrar jag, var i så fall ..i den bästa av världar, i Utopia?

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

StickyKitten
2009-09-07 15:55
#11

# 10 Precis min tanke. Det finns ju ingenstans på jorden (och har aldrig funnits) ett samhälle utan exempelvis fördomar eller särbehandling. Inte ens i fina, jämlika Sverige liksom.

Däremot håller jag med Aviendha om att sträva efter något sådant är en bra idé.

sayuri
2009-09-07 20:33
#12

Kort sagt, nej.

Jag värderar inte alla lika men jag kan ha förståelse för andra personer men jag bryr mig inte mer om dem bara för att jag förstår dem eller deras handlingar. Jag orkar inte bry mig likvärdigt om alla för det skulle garanterat bli för mycket krav för mig.

Bergspuman
2009-09-07 22:31
#13

Människovärde, är ganska krasst sett, ett nutida och lyxigt begrepp. Det är enbart pga den höga levnadsstandard vi uppnått senaste 100 åren som vi kan unna oss att prata om människovärde. På medeltiden hade ett enstaka människoliv just inget värde alls. Dessutom betraktar kanske vi svenskar alla människor som likvärdiga, eller hur man ska säga. Men långt ifrån alla länder i världen har det synsättet. Även om de skrivit på FN:s stadga.

Så nej, jag anser inte att alla människor har ett lika värde, men det är inte jag som person som anser det utan det är ett enkelt konstaterande av att en mångfald människor över hela världen inte anser det och manifesterar det genom sina handlingar.

Annons:
Upp till toppen
Annons: