Annons:
Etikettmedia
Läst 2466 ggr
Citronmeliss
2009-09-15 15:00

Spelade psykiskt sjuk - blir återbetalningsskyldig

Läste i en artikel i Dagens GP på nätet att en kvinna "spelade" psykiskt sjuk och hann få stora summor från Försäkringskassan samt personligassistent innan "fusket" uppdagades.. Förvånad

Läs mer här

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Annons:
[aspie]
2009-09-15 15:04
#1

Blir så ledsen när jag läser sånt där. Det bara ställer till det för de som verkligen är sjuka på riktigtRynkar på näsan

Citronmeliss
2009-09-15 15:27
#2

Ja, det är hemskt hur kan läkaren ha gått på bluffen så totalt?Obestämd

Samtidigt tänker jag..

Tänk om någon läkare eller FK träffar mig när jag är i mitt "Esse".. välfungerande och käck som få?

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

[aspie]
2009-09-15 16:07
#3

Ja, så har jag oxå tänkt, det kommer ju små ljusa ögonblick även om de infaller sällan när det gäller mig

isa
2009-09-15 16:11
#4

Hua vilken skådespelare! Hon har säkert en mycket manipulativ personlighet också, för de brukar klara av de lura de flesta.Jag blir inte heller glad. Det ställer bara till det som sagt, för dom som är sjuka på riktigt.

HannaM
2009-09-15 16:52
#5

Det är dom få, dom ytterst få som gör att fk är så gnidna och griniga på oss som verklgien är sjuka och allt ska prövas om och om igen.

Sen är ju frågan, hur frisk är man om man lägger ner hela sin själ i att spela sjuk?

HannaM
2009-09-15 16:53
#6

Fast.. jag uppträder ofta som "fullt frisk" när jag är ute. Det är min mask, mitt  sätt att kalra av det. Jag kan inte tillåta mig att se dålig ut, då känner jag mig sämre och sen rasar det. Hua, ska sluta röra mig nära sjukvården.

Annons:
Allamej
2009-09-15 17:18
#7

Det är sådana här människor som får en att skämmas för att vara människa :skamsen:

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

impish
2009-09-15 17:27
#8

Ja, dessa som spelar sjuka för att lura till sig pengar från fk och de som låtsas må dåligt för att få mediciner utskrivna som de sedan kan gå hem och bli lite roliga på har verkligen satt en del käppar i hjulet för människor som mår dåligt på riktigt. Jag blir så arg. Får god lust att bygga en point-of-view-gun och sikta mot samtliga puckon som tycker att det är ett smart och enkelt sätt att skaffa sig pengar och knark på.

evrekaw
2009-09-15 22:08
#9

Mmmm tänker mig en annan aspekt också på det hela… Det säger onekligen en hel del om individen som har mage att göra så här..

Men det säger än mer om psykiatrin i Sverige i dag… Om det fanns personal, om alla fick tät uppföljning, terapi, samtal… Med andra ord en tät fungerande kontakt med psykiatrin - och inte bara enstaka, glesa besök och piller och mediciner i drivor för att de inte har tid och resurser att ge det de borde…

Då skulle inte dessa människor lyckas lika bra… Det är väl inte så svårt att fejka när det är svårt att få tid mer än 2 ggr/år hos sin psykiatriker. Att spela så sällan klarar väl de flesta…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

David
2009-09-15 22:49
#10

Det där låter som något som skulle kunna hända mig också, om man bara hårddrar det. Läkare och andra inom sjukvården uppfattar mig som väldigt svårbehandlad, eftersom de inte riktigt hittat rätt än.

Men skulle de träffa på mig i en affär eller liknande skulle de tro att jag är helt frisk. För mig är det masken, jag kan gå och vara "social" i varuhuset och handla, inombords växer paniken, men utåt sätt märks inget alls.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Upp till toppen
Annons: