Annons:
Etikettundersökningar
Läst 3162 ggr
Citronmeliss
2009-09-08 11:35

Sagor

När jag var liten läste jag mycket sagor!

Så fort jag kunde läsa själv så slukade jag allt jag kom över, från Pelle Svanslös till Bröderna Grimm!

Tänk vilken krydda det gav till vardagen.

Jag hade en mycket stor inlevelseförmåga så jag formligen levde sagorna jag läste.

Undra om jag inte, till viss del, blev kvar där ..Flört

Funderar på hur mycket sagorna format mitt sätt att uppfatta och se på livet?

Hur är det med dig, läste du mycket sagor som barn?

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Annons:
kerstinjo
2009-09-08 11:41
#1

Jag läste otroligt mycket som barn och även nu som vuxen läser jag mycket böcker.

 Kerstin 

 

Zaphix
2009-09-08 11:52
#2

Läste mycket som barn och innan jag kunde läsa själv så läste mamma enormt mycket för mig. Även efter att jag lärt mig läsa så läste hon alltid högt ur böcker vid läggdags. Underbart!

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Vargnatt]
2009-09-08 11:55
#3

Jag har alltid läst mycket, gör det fortfarande. Det är en skön paus från vardagen för mig, att få rymma in i en bokvärld.

Citronmeliss
2009-09-08 12:01
#4

Ja, för mig var sagoläsandet en inkörsport till vuxenvärldens all litteratur!

Från början mest skönlitteratur, men senare blev jag mer och mer intresserad av facklitteratur.

Det har varit väldigt tomt de perioder i livet då jag inte klarat av läsa pga av mitt dåliga mående.

Tyvärr har det suttit i år i sträck!

Är innerligt glad att ha återfått förmågan igen!Glad

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Citronmeliss
2009-09-08 12:06
#5

#2 Härligt med läsande och berättande föräldrar!Glad

Konstigt nog minns jag inte att mina föräldrar läste sagor för mig, men någonstans måste väl ändå mitt tidiga intresse för att läsa alla underbara sagor, ha kommit ifrån?Obestämd

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Zaphix
2009-09-08 12:37
#6

5: Ja, det var riktigt härligt. Mamma, som har dålig fantasi, läste högt en massa och pappa, som har riktigt bra fantasi, berättade historier.

Om de inte gjort det hade jag nog inte läst lika mycket som jag gör nu.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
LenaR
2009-09-08 12:44
#7

Sagor betydde jättemycket för mej. Och precis som Melissen säger, jag tror de har format min bild av världen väldigt mycket. För min del var nog Bröderna Lejonhjärta och Mio min Mio de riktigt formande böckerna.


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[Vargnatt]
2009-09-08 14:01
#8

Pappa brukade berätta historier som han själv hittade på, det var riktigt mysigt att lyssna till :)

evrekaw
2009-09-08 14:12
#9

Läste och läser fortfarande massor… En bokknarkare säger min man…Flört

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Citronmeliss
2009-09-08 14:32
#10

#8 Det gjorde min man för våra barn, härligt med fantasi!Glad

#9 Härligt beroende!Flört

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

evrekaw
2009-09-08 14:41
#11

#10 Ja, tur att det finns bibliotek och fjärrlån - annars vore jag ruinerad…Flört

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

AnneN
2009-09-08 16:38
#12

Jag är dyslektiker vilket gjorde det svårt för mig att läsa själv då jag var liten, men jag lyssnade på många sagoband

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Citronmeliss
2009-09-08 16:57
#13

Anne! Vilken tur att det fanns band så du slapp gå miste om sagorna!

Talböcker som många idag "läser" är en stor tillgång för alla som av olika anledningar nyttjar dem!Glad

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Annons:
AnneN
2009-09-08 17:18
#14

#13 Ja jag älskade att sitta och lyssna på banden samtidigt som jag satt med boken och tittade på bilderna Glad

En stor favorit var Aristocats!

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

David
2009-09-08 19:55
#15

Som liten var det mycket sagor, men nu som större har bokintresserat nästan växt bort. Kan iofs bero på att jag har svårt att koncentrera mig längre perioder. CD-böcker går däremot utmärkt.

En favorit när jag varit lite var "Pojken som alltid kom försent". Tycker den stämde så bra på mig då, och även nu. Skäms

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

kerstinjo
2009-09-08 20:06
#16

Jag har även läst otroligt mycket böcker för mina barn. Något som de minns än idag. Skoj!

Jag tror att jag en period var den evige sagoläsaren, både för mina och för andras barn.

Ibland kunde jag tröttna på någon favoritsaga och ändrade om den, till ungarnas stora förargning. Mamma då, så står det inte.Glad

 Kerstin 

 

annemaria1962
2009-09-08 21:32
#17

jag var rätt sen med att lära mig läsa ordentligt.. blev egentligen kitty-böckerna o typ liknande, som blev min stora passion!! Glad o det har suttit kvar genom livet. deckare o thrillers, men nu för tiden orkar jag inte koncentrera mig på läsning som förr…

leva mig in i det jag läste, det kunde jag! det är nog de jag saknar så mycket nu för tiden, då jag inte orkar koncentrera mig

Raderad
2009-10-08 17:09
#18

Jag svarade "Annat" för när jag var liten så läste min far alltid för mig, men sen när min lillebror lärde sig läsa så fick vi läsa själva, själv var jag inte så glad för det, men efter tiden så blev jag van med det. Nu för tiden (är 13 för er som undrar) så har jag ganska svårt för att komma igång, men när jag är igång så har jag svårt för att sluta ^^

flikkan77
2009-10-08 19:02
#19

Älskar sagor och böcker över lag. Har faktiskt börjat samla på barnböcker nu på senare år. Jätteroligt!

"You just have to belive…"

HannaM
2009-10-08 20:14
#20

Jajjamen, mina föräldrar läste tills jag lärde mig själv (och litegrann efter också) och jag läser massvis nu med. Läser fortfarande gärna barnböcker ibland, framförallt när jag mår dåligt (trygghet?). Mamma Mu och Pettsson är och har varit stora favoriter. Astrid Lindgrens sagor är lästa många många gånger.

Annons:
Upp till toppen
Annons: