Annons:
Etikettallmän-psykologi
Läst 2722 ggr
Zaphix
2009-08-30 00:30

Positiva tankar..

Hur mycket trore ni positiva tankar kan hjälpa en människa egentligen?

Hade en diskussion igår med min svärmor. Hon är helt inne på att tankarna styr allt, att bara man tänker positiva tankar så botar man det mesta. Hon tror till och med att positiva tankar kan bota cancer.. Jag är mycket tveksam.

Men även jag tror att tankens kraft är stor. Att man kan komma ur många problem, även sysiska åkommor, genom att ändra sina tankemönster.

Men tänka positivt.. Hur gör man det?

Jag är en, enligt andra, negativ och cynisk person. Själv tycker jag att jag är realistisk, och jag triovs i mitt tänkande. Skulle jag försöka tänka positivt hela tiden skulle det kännas som en lögn. Jag är liksom inte sån.

Men åter till grundfrågan.. Hur mycket kan man läka genom att tänka positivt? Tror ni man kan bota fysiska åkommor genom att ändra sitt tankesätt?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
AndersE
2009-08-30 00:52
#1

Fast detta med "positiva tankar" är ju inte bara att allt ska vara rosensött…

Uttrycket betyder snarare detta att du "styr" dig själv effektivt med bilder. Och ordet "inte" går inte att visualisera.

Så om du t.ex. vill sluta röka ska du tänka "positiva" tankar, inte "negativa" och med det menas att om du tänker att du ska "inte röka" så är det negativt eftersom du inte kan göra en bild av ordet "inte" utan när du tänker "inte röka" så är det ordet "röka" som blir en bild som styr ditt handlande.

Alltså ska du istället skapa positiva tankar som inte har ordet "inte" med. Det är alltså bättre att tänka att man ska bli "rökfri". Ännu bättre är kanske att tänka på det man hoppas uppnå med att sluta röka - bättre kondition, bättre luktsinne, renare lungor, bättre ekonomi.

Så med uttrycket "posítiva tankar" avses minst lika mycket en teknik att skapa mål där negationer (inte) saknas.

EmmaRJV
2009-10-31 22:55
#2

Jag håller med henne om det där med att det kan bota cancer, det kan det. Det är om man vill tro på det själv, livet är underligt men det man tror är omöjligt brukar vara det möjliga. En människa med cancer är en mycket svag människa, kanske fick man cancer för att man ska lära sig att bli stark. Om man klarar av att bli frisk från en sådan sjukdom så antar jag att man måste vara väldigt stark psykiskt. kanske tror jag fel jag e bara 13 år kanske den enda här på sajten som är så ung. Men jag älskar att hjälpa människor som har det svårt. Jag vill hjälpa dom att få det liv dom förtjänar. Brukar hjälpa mina vänner, dom brukar komma till mig när dom inte mår särkilt bra. Jag har velat hjälpa människor så länge jag kan minnas. Jag är även vädligt stark fysiskt, många bli chockerade av den styrka jag har. Själv tror ja att jag faktiskt inte är så stark för att jag tror det är mitt självförtroende som är enormt starkt. Jag har inte muskler som man skulle kunna tro att jag skulle ha, jag är en person som verkligen tror allt på mig själv. Jag måste klara livet själv rentutsagt. Det började redan när jag började skolan, jag har aldrig varit den som behövt hjälp med matten, för att jag själv förstått det med egen vilja. Jag tror att man kanske måste försöka mer en man gör. Man måste våga tro att man kan .

ursäkta om jag kom lite OT :/ !

Cochon
2009-10-31 23:28
#3

EmmaRJV du är inte ensam, hihi jag är osse 13 år, jag som trodde jag var ensam ;P

Ja ja, åter till ämnet, jag tror faktiskt på din svärmor, och det finns ju även undersökningar som visar att en optimist har ett längre liv än en pessimist.
Men sen om man är pessimist så tror jag det skulle vara väldigt svårt att bli optimist, jag tror liksom att man är född ti att vara något av det :P

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Upp till toppen
Annons: