Annons:
Etikettundersökningar
Läst 2484 ggr
kerstinjo
9/11/09, 11:18 AM

Svininfluensan.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kommer du att vaccinera dig mot svininfluensan?

Antingen du sarar "Ja" eller "Nej", så motivera varför.

 Kerstin 

 

Annons:
kerstinjo
9/11/09, 11:26 AM
#1

Jag blir vaccinerad genom jobbet.

Jag är inte orolig för svininfluensan för egen del. Men eftersom jag jobbar inom sjukvården, så är det nödvändigt att jag vaccinerar mig och inte går till jobbet med ev. smitta.

Utan vaccination och utan symtom kan jag bära på viruset och orsaka att jag sprider smittan till redan svårt sjuka människor och orsaka att de blir mycket svårt sjuka eller ev. avlider pga att jag är smittbärare.

Jag vaccinerar mig således för att inte sprida smittan till svagare/redan sjuka personer och inte för min egen skull.

Så därför blir det vaccination för mig.

F.ö. hörde jag nyss på nyheterna att det ska räcka med en vaccination och inte två, som tidigare sagts.

 Kerstin 

 

[aspie]
9/11/09, 11:29 AM
#2

Jag har inte bestämt mig ännu. Är livrädd för att bli jättedålig av vaccinet som en del blir. Är dessutom orolig för att tillhöra de i riskzonen. Sen verkar det ju som om vaccinet kommer för sent eller?Obestämd

Citronmeliss
9/11/09, 11:33 AM
#3

Nej det ska jag inte.

Jag har inte vaccinerat mig mot tidigare influensor under mitt 50 åriga liv.

Kan inte se att behovet skulle vara större denna gång, rent hälsomässigt!

Så nej, jag avstår!Glad

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

kerstinjo
9/11/09, 11:40 AM
#4

Jag har även en KOL-sjuk in min närhet och även om jag själv inte är rädd för svininfluensan så skulle det kunna bli förödande för honom, om jag spred smittan till honom.

Så, kort sagt, vaccinerar jag mig för mina medmänniskors skull.

 Kerstin 

 

[aspie]
9/11/09, 11:43 AM
#5

Bra tanke Kerstin, att vaccinera sig för sina medmänniskor. Jag träffar ju en del riktigt gamla och sjuka människor jag oxå och de vill jag absolut inte smitta ner

Citronmeliss
9/11/09, 11:47 AM
#6

Ja, vi gör som vi gör, baserat på olika bevekelsegrund! Flört

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Annons:
kerstinjo
9/11/09, 11:48 AM
#7

#5 Nja, tanken är inte min, utan sjukvårdens. Men det är en stor anledning till att vaccinera sig, för att inte smitta ner människor, som redan har ett dåligt allmäntillstånd eller redan är sjuka. Det kanske inte är så många som tänker på det?

 Kerstin 

 

Citronmeliss
9/11/09, 11:52 AM
#8

Jag gör mina val baserat på fler än sjukvårdens råd.. storebrorsamhällets pekpinnar är inte alltid det samma som den absoluta sanningen!

Men det är min uppfattning, Kerstin!Flört

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

David
9/11/09, 11:56 AM
#9

Jag är fortfarande väldigt osäker. Ska man tro på pressen får vi snart en influensavåg, och det innan vaccinet hunnit komma.

Jag har otur eller tur, så får jag influensan då, och slipper ta beslut om vaccin eller inte.

Annars tillhör jag en av riskgrupperna x 2 tror jag. Så rådet är att jag ska vaccinera mig.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Stephanie
9/11/09, 12:00 PM
#10

Jag har inte bestämt mig än. Är inte så rädd själv, men däremot rädd att smitta andra.

Dock kan man väl fortfarande bära viruset, även fast man är vaccinerad?

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Citronmeliss
9/11/09, 12:02 PM
#11

Influensan pågår redan i min närhet..

Den smittar redan innan den brutit ut så det är nog hög tid att vaccinera sig nu för de som vill slippa.

De i riskgrupperna borde redan vara vaccinerade annars är risken överhängande att de hinner drabbas ändå!

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

kerstinjo
9/11/09, 12:02 PM
#12

 #8 Kom att tänka på förra influensavaccinationen. Då blev jag minsann sjuk. Av vaccinet!

 Kerstin 

 

[aspie]
9/11/09, 12:07 PM
#13

Hur vet jag om jag tillhör riskgruppen eller inte?

Annons:
Citronmeliss
9/11/09, 12:10 PM
#14

När du har blivit väldigt, väldigt, väldigt sjuk av influensan..Förvånad

Förlåt men jag kunde inte låta bli..Skäms

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

kerstinjo
9/11/09, 12:10 PM
#15

Riskgrupperna är personer med:

  • kronisk hjärt-kärlsjukdom 
  • kronisk lungsjukdom (till exempel astma, KOL) 
  • svårinställd diabetes 
  • nedsatt immunförsvar (till exempel ärftliga immundefekter, pågående behandling som sätter ned immunförsvaret, leukemier) 
  • hiv 
  • neuromuskulära sjukdomar
  • extrem fetma

och även:

  • gravida 
  • barn med nedsatt immunförsvar, kronisk njursjukdom, hiv/aids, diabetes, astma eller andra lungsjukdomar.

 Kerstin 

 

[aspie]
9/11/09, 12:12 PM
#16

Om jag har nedssatt imunförsvar pga av stress då?

Citronmeliss
9/11/09, 12:22 PM
#17

Det var det jag menade aspie, förutom de redan fastställda grupperna som kommer att rekommenderas vaccination..

Så kommer resten inte att veta förrän de ev blivit väldigt, väldigt sjuka..Oskyldig..att de också hade ett nedsatt försvar och kanske borde ha vaccinerat sig!

Vad jag menade, kort sagt är, att det är nog först med facit i hand som vi vet det?

Om vårat försvar var väl fungerande eller ej..Obestämd

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

[aspie]
9/11/09, 12:23 PM
#18

Aha du menade så. Tja det är väl bara att vänta och se då?Obestämd

Aviendha
9/11/09, 1:08 PM
#19

Vet ej. Det kanske kan vara aktuellt med tanke på hur många studiebesök som är inställda eftersom de är rädda för att vi ska smitta deras besättningar. Så för den sakens skull kanske jag gör det om det rekomenderas via skolan.

Sen är det ju för illrarnas skull, men njä, tror inte jag kommer göra det. Är brutalt nålrädd :S

Stephanie
9/11/09, 2:01 PM
#20

#19 För illrarnas skull? Kan de smittas? Eller menar du att du inte ska bli sjuk, så att du inte skulle orka pyssla med dem? Tungan ute

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Annons:
Aviendha
9/11/09, 2:16 PM
#21

#20 Dels för att jag blir klen och har svårare att sköta dem, fåglar och möss, men dels för att de "lätt" blir smittade av flunsor från folk och just svininfluensan går värre åt dem än en vanlig flunsa. De används som modelldjur för flunsaforskning.

Det här med prioriteringar för egen del kanske inte är min starka sida som synes :P

LenaR
9/11/09, 2:30 PM
#22

Kommer att vaccinera mig för omgivningens skull. Själv får jag inte influensor *peppar peppar* men man kan ju vara smittbärare ändå.


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

HannaM
9/11/09, 3:58 PM
#23

Jag gissar att jag tillhör en riskgrupp men har inte fått det bekräftat. Har fortfarande anemi som jag är för dum för att göra något åt och har märkt av att mitt immunförsvar har gått och gömt sig någonstans. Men vem avgör om man är riskgrupp? För dom ska väl få chansen först? Eller avgör är kanske inte så svårt men hur vet man om alla som finns? Min anemi är bekräftat av en läkare som slutat…

Men.. hade det inte varit för just den riskfaktorn hade jag inte övervägt det. Jag umgås mycket lite med folk och har tidigare klarat mig bra ifrån diverse olika sjukdomar överlag.

Hur fungerar det.. om man har ett dåligt immunförsvar, hur hanterar kroppen ett vaccin då? Är risken större att bli dålig av vaccinet då än om man är frisk från börja?

änglaflickan
9/11/09, 4:05 PM
#24

Jag tillhör dels en riskgrupp, sedan så kommer jag att praktisera inom vården nu under hösten så jag lär väl bli vaccinerad! Egentligen kan jag känna att jag hade klarat mig utan att göra det, för min egen skull, men för mina medmänniskors skull kommer jag ändå gå med på att vaccinera mig.

[LucyInTheSky]
9/11/09, 5:52 PM
#25

Kommer inte vaccinera mig, har aldrig haft influensa i hela mitt ehh jätte långa 24 åriga liv. =)

Tycker inte om hysterin, känns inte ens som de tänkt igenom vacinet.. Typ: "skynda skynda" Världen går under.. så har dom bara plockat i hop lite mediciner och ta daa ett vaccin..

flikkan77
9/11/09, 6:46 PM
#26

Vet inte än… men tror att både jag och Maken ska vaccinera oss.

"You just have to belive…"

Eine
9/11/09, 6:50 PM
#27

Jag ska låta vaccinera mig.Inte för min egen skull så mycket som för omgivningens.I en familj där flera har astma är det befogat tycker jag.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Annons:
Katarina
9/11/09, 7:22 PM
#28

Ska inte! Dessutom är det här vaccinet framtaget med dispens från de större studier som ska göras innan ett vaccin släpps. Allt för att få fram det snarast möjligt.

Anders 50
9/11/09, 8:26 PM
#29

Ska kolla upp om jag behöver vaccineras. Tillhör jag inte riskgruppen så blir det nog inget.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Zaphix
9/11/09, 11:26 PM
#30

Ska inte vaccinera mig, inte min grej. Pratat runt med en massa och tittat på debattprogram och min magkänsla säger nej.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Raderad
9/11/09, 11:28 PM
#31

Jag är ganska säker på att jag inte ska vaccinera mig, men jag ändrar mig kanske Tungan ute

Allamej
9/12/09, 12:55 AM
#32

Jag tillhör 2 riskgrupper men jag kommer inte att vaccinera mig. Riskerna med vaccinet uppväger inte risken att bli sjuk.

Jag kommer aldrig att godkänna att dom vaccinerar mig med något som med min tur kommer att ge mig sjögrens eller MS… jag kan även klara mig ifrån Gulf war syndrome och autism. Har jag inte fått det än så känns det inte nödvändigt att ta en spruta för att få det.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Santhe
9/12/09, 1:20 AM
#33

Jag kommer inte att vaccinera mig. Tror inte att flunsan kommer drabba så hårt som det sägs. Tror inte något positivt om vaccinet heller. Skulle nästan drista mig till att säga att det är något knas med det hela.

Citronmeliss
9/12/09, 1:47 AM
#34

#32 instämmer!

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Annons:
imilija
9/12/09, 1:19 PM
#35

jag kommer inte vaccinera mig. jag liggar inte i någon riskgrupp och tror det är lite väl uppblåst det hela, precis som alla andra mediasjukdomar, galna kosjukan, fågelinfluensan och allt vad dom heter.

blir man sjuk så blir man, jag har inga i min direkta närhet som jag skulle kunna smitta OM jag nu skulle bli sjuk.

Destany
9/12/09, 11:48 PM
#36

jag ska vaccineras genom jobbet.. jobbar med gamla o sjuka.. o mitt immunförsvar e lite knäppt ibland så jag hade väl hamnat i respirator så jag känner att jag gör bäst i att vaccinera mig..

annemaria1962
9/13/09, 12:07 AM
#37

borde göra det!…min sambo, som är taxichaufför, han har då tänk göra det. eftersom han har att göra med människor så pass mycket i sitt jobb

Jenahbella
9/13/09, 7:23 PM
#38

nej jag kommer inte göra de om jag inte kommer vara tvungen för jobbet.

jag anser att allt bara e förstorat genom media, tidningarna hade inget annat att skriva om och förstorade/förstorar de hela.

Upp till toppen
Annons: