Annons:
Etikettoff-topic
Läst 3178 ggr
David
2009-09-11 03:10

Nu är det illa!!

Jag får alltid DN supertidigt. Fick nyss dagens DN.

Nu är det riktigt illa! Första sidan;

  • Vinterkräksjukan är här.
  • Snart väntar influensatoppen.
  • Det finns ingen handsprit kvar på apoteken - så här gör du din egen.

Usch, hur ska det här gå, känns riktigt illa ställt med Sverige nu. Glad

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
Citronmeliss
2009-09-11 03:17
#1

Det var det värsta?Tyst

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

LenaR
2009-09-11 03:19
#2

Hur gör man sin egen handsprit? Med vodka? Tungan ute


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

David
2009-09-11 03:25
#3

Här kommer receptet. Tror inte det är något jag tänker prova dock,

För 50 centiliter handsprit behöver du:
35 cl T-röd
15 cl vatten
1 cl glycerol

Blanda bara ner allt i en lämplig behållare och rör om. Sen kan du sprita dina händer direkt.

Glycerol kan köpas på apoteket och kostar 57
kronor för en flaska.

T-röd kan köpas på bland annat bensinmackar och kostar 65 kronor litern.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Citronmeliss
2009-09-11 03:31
#4

Inte? ..Annars kanske det kan bli din nästa storsäljare David!Oskyldig

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Anders 50
2009-09-11 10:04
#5

Kan man inte helt enkelt bara ta det som kommer ur "apparaten" eller från dunken?  Det man gör själv är ju inte så dyrt. Är ju lite starkare också….. Flört

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

kerstinjo
2009-09-11 11:02
#6

Folk tror att handsprit ska göra underverk, men god handhygien är minst lika viktigt!

 Kerstin 

 

Annons:
Katarina
2009-09-11 11:10
#7

Tror inte man ska låta sig skrämmas av alla "värsta scenariot" prognoser. Visst, inte är det roligt att vara sjuk, men så har det ju alltid varit?

Man kan inte förvänta sig ett liv när man inte blir sjuk ibland, eller?
Magsjuka är inte kul, men det går över på ett par dagar. Flunsan är inte alls trevlig, men även den går över!

Är förvånad över vilken hysteri detta skapat? Vad folk ist. borde oroa sig över är; dricker jag förmycket? Rör jag mig tillräckligt? Hur ser min kosthållning ut- lever jag på snabbmat & micromat enbart? Hur ser miljön ut där jag bor? (har själv bott bredvid en äldre soptipp, där det läckt ut lakvatten i skogen och man har råtts att inte äta svamp & bär mm)

Detta är saker som påverkar vår hälsa på riktigt, och lever vi osunt är risken stor att vi inte lever så länge som vi annars kunnat.Det spelar mycket större roll än huruvida vi får vinterkräksjukan eller inte!

Saker som oroar mig är cancer, att världen ser ut som den gör med ofördelade resurser. Att sjukförsäkringssystemet håller på att smulas sönder mm.

Anders 50
2009-09-11 11:51
#8

Kollade på Plus på TV i går och där sas att tvål och vatten var lika effektivt mot virus som sprit.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Aviendha
2009-09-11 14:20
#9

#8 Hmm.. Det beror helt på virusets uppbyggnad. Bakterier har ofta kapslar som kan förstöras (antibiotika angriper ofta kapseln) men det är ju en hel vetenskap det där.. Men att tvätta labbarna är helt klart ett efftektivt sätt att förhindra smittspridning!

Tycker mest att det är kul att se på hysterin på håll och småle åt den allmänna okunskapen. Jag älskar kvällspressens inverkan på folk, många är ju jätteoroliga för att de verkligen ska dö, egentligen är det väl mest tragiskt, men jag är en ond människa ;)

HannaM
2009-09-11 15:24
#10

Är så trött på handspritshysterin.. stackars jag som hanterar rå kyckling två gåger dagligen får inte tag på det längre… jag gör det innan frukost som jag sedan äter med händerna så jag är rätt sugen på att sprita av mig.. just nu görs det med ytdesinfektion för det var vad som fanns att få tag på.

flikkan77
2009-09-11 21:06
#11

Jag och maken vill gärna kunna sprita händerna efter att hanterat våra ormar med. Nu får vi minimera det för inte katten tänkte vi på att hamstra handsprit!

"You just have to belive…"

HannaM
2009-09-11 21:28
#12

#11 Visst är det kul.. mutter mutter på hysteriska människor…

villfungera
2009-09-12 01:30
#13

Såg reprisen av Plus idag….med Sverker….som hade en mycket övertygande sjuksköterska som gäst….Hon försäkrade att det inte gör ett dugg att handspriten är slut på Apoteket….Att tvätta med tvål och vatten i 20 sek och att inte glömma nån enda del av händerna är viktigast! Enl henne kan virus inte smitta då. och det allra viktigaste: Låta bli att peta sig i ansiktet i onödan. Mun….näsa…ögon….och så förstås….viktigast av allt ….att inte låta någon hosta eller nysa på dig!

För mig var det ny information…att tvål och vatten skulle vara LIKA effektivt.FörvånadF ö har jag sett att fler affärer än Apoteket säljer handväskförpackningar av handspriten….om det nu ska behövas…..trots allt…

Annons:
David
2009-09-12 02:13
#14

Jag använder handdesinfektion alltid för katternas skull. Men visst, nog står de framme lite mer synligt just nu. Som tur är köper jag dem via en grossist, så jag slipper "bli desperat" att apoteket har slut! Tungan ute

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

HannaM
2009-09-12 02:15
#15

#4 Kan du skicka.. jag betalar frakt, nemas problemas… Jag tror tvål och vatten hjälper mot det mesta men rå kyckling innan frukost utan handsprit är inte vad jag tycker känns mest behagligt.

David
2009-09-12 02:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Självklart kan jag det!

Det är den här modellen jag har,

Tvål Sterisol 4120 desinfektion 120ml

Effektivt i arbetsmiljöer som kräver mycket noggrann hygien. En gel baserad på isopropanol (60 volymprocent) som dödar mikroorganismer på huden. Desinfektionsmedel

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

villfungera
2009-09-12 02:37
#18

#15 Håller med! Då vill man ha spritFlört.

David
2009-09-12 02:37
#19

Only if you send me the adress… Även fast du är brevbärare så vetesjutton om dina kollegor hittar rätt Flört Räcker det med en flaska, eller ska vi satsa på två direkt?

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

HannaM
2009-09-12 03:07
#20

Tuta och kör på två, adressen kommer på pm

Annons:
kerstinjo
2009-09-12 14:02
#21

#8 God handhygien, med tvål och vatten, är som du säger också jätteviktigt.

Att vi inom vården använder oss av handsprit stup i kvarten, beror på att det är så enkelt.

 Kerstin 

 

Stephanie
2009-09-12 14:33
#22

Jag ser till att tvätta händerna hela tiden i skolan. Tvål och varmt vatten en bit upp på underarmarna, sen stänger jag av vattnet med armbågen, torkar händerna (med papper visserligen..) och öppnar dörren med armbågen Flört Sen använder jag handsprit om jag inte har möjlighet att tvätta händerna, men känner att det kan vara trevligt… Ex på bussen om jag ska äta ett äpple eller liknande. Handsprit har jag hemma i alla fall, eftersom jag har det med mig på djurutställningar.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Zaphix
2009-09-12 18:40
#23

Ska jag vara ärlig tvättar jag inte händerna speciellt mycket. Oftast efter jag har varit på toan men nästan aldrig annars.. Och jag är inte sjukare än andra.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Hawknestgrove
2009-09-14 00:02
#24

Nä den där tvätthysterin tycker jag tar överhand. Ok, när jag varit på muggen och skall laga mat eller äta, men inte annars om jag inte grisat ner mig. Vilket händer… JAg byter tex både olja och oljefilter och tändstift på min bil själv. OCh jag är väldigt sällan förkyld.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Upp till toppen
Annons: