Annons:
Etikettbehandling
Läst 2326 ggr
[aspie]
8/18/09, 2:15 PM

Stresshantering hos sjukgymnasten

Ska på mitt första besök idag för stresshantering då det gäller min PTSD. Ska bli spännande att se hur detta utvecklar sigObestämd

Annons:
isa
8/18/09, 2:29 PM
#1

Hoppas det går bra och att det finns något du kan lära dig. Tack för tipset. Det ska jag fråga min sjukgymnast om på torsdag.

kram isa

Raderad
8/18/09, 2:50 PM
#2

Hoppas du lär dig något nytt då Tungan ute

zmulan
8/18/09, 2:51 PM
#3

Hoppas det går bra!! =)

//Zmulan

Medarbetare på http://smyckestillverkning.ifokus.se/

Citronmeliss
8/18/09, 3:22 PM
#4

Intressant aspie!Glad

Har ni tillgång till denna sjukgymnast via psykiatrin eller är det på annat håll?

Här hade vi sjukgymnast anställd inom öppenpsykiatrin och det var jättebra då det där fanns en helt annan kunskap och behandlingserfarenhet än inom den traditionella som erbjuds via vårdcentralen!

Som det är nu får man gå till vanlig sjukgymnast utan "rätt" förståelse och specialkunskaper och som till största delen, sätter det somatiska i fokus! 

Det kan vara viktigt vid psykisk ohälsa att få  förståelse för att det ibland är tufft att hantera det psykiska kring situationen, att gå dit till att börja med.

Tro nu inte att jag "dissar" alla vanliga sjukgymnaster, utan det handlar om tryggheten i att möta en person som är införstådd med den psykiatriska problematiken redan som utgångspunkt.

Något som inte alltid är fallet i den vanliga sjukvården!

Lycka till!Glad

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

[aspie]
8/18/09, 5:17 PM
#5

Tack tjejer! Skrattande

Melissen, det var min psykolog som tyckte jag skulle kontakta sjukgymnastiken där jag bor för att höra om de oxå hade stresshantering för min PTSD och de hade de.

Det som var extra bra är att en av sjukgymnasterna hade vidareutbildat sig i detta och dessutom var insatt i neuropsykiatriska diagnoser.

Visserligen lärde jag mig inte nåt nytt för det mesta hade jag redan lärt mig på smärtrehab, men så klart, det kommer mer saker som avslappningsmassage och mera och det ska bli intressant.

Men hon verkar införstådd i hur det är att må psykiskt dåligt så hon är bra.

Citronmeliss
8/19/09, 3:22 PM
#6

Det låter toppen med en så engagerad och påläst sjukgymnast!

Det vore intressant om du delar med dig av erfarenheterna där ifrån, allt eftersom..Glad

Jag har varit hos min idag och vi har lagt upp ett litet enkelt program för mina höfter och knän, de håller på att ta kål på mig.

Nästa gång ska jag ta upp om hon kan ge någon form av avslappning, då jag alltid är spänd i kroppen, utom när jag aktivt fokuserar på att inte vara det.

Hur ofta går du dit?

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Annons:
[aspie]
8/19/09, 6:19 PM
#7

#6 Jodå, kommer jag bara ihåg så ska jag uppdatera hur det går. Jag ska visst gå en gång i veckan men nu blir det ett hopp på två veckor.

Är det artros du har i höften och knäna? Hoppas du kan bli bättre och att du kan få nån form av avslappning

Citronmeliss
8/19/09, 7:50 PM
#8

Förmodligen är det flera olika orsaker.

Artros är en av dem. Obestämd

Hoppas att du också blir hjälpt, aspie!Glad

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

isa
8/19/09, 7:55 PM
#9

Visst är det trevlig med pålästa sjukgymnaster. Min sjukgymnast visste ingenting om Endometrios första gången jag var hos henne. Andra gången jag kom dit, så visste hon nästan lika mycket om sjukdomen som jag själv, för hon hade tillbringat sin lediga tid , privat, med att läsa allt hon kunde om Endometrios. Det kallar jag att bry sig. Hon är underbar min sjukgymnast. Jag ska till henne i morn, för den nya knasiga smärtan i höfterna. Kryckorna var mera till en börda för mig.

Förlåt om jag "tog över " din tråd Aspie.

Hoppas din sjukgymnast kan lära dig någonting nytt i alla fall.

sayuri
8/19/09, 7:55 PM
#10

Hoppas det går bra med stresshanteringen, jag ska nog försöka se om det finns något sätt att få ner min stressnivå också, fast sjukgymnaster är smått obehagliga tycker jag.

lakrits69
8/19/09, 8:16 PM
#11

Jag går också på sjukgymnastik för mitt diskbråk. Just nu har jag ingen värk av fibromyalgin så jag är igång igen med rygg gympa. Min sjukgymnast sa att jag var väldigt stel i den övre delan av ryggen och då blir belastningen större i svanken. Så när jag låg i massagbänken/undersökningsbristen tryckte hon ned mig mot bänken och jäkla vad det knakade Skrattande i ryggen och sedan blev jag så avslappnad, som hon själv sa nu tog jag ned dig flera nivåer!

Synd att man inte kan få massage via sjukvården, jag älskar massage och zonterapi.

David
8/20/09, 7:50 AM
#12

I de här lite större städerna finns det ofta en hel öppenvårdsmottagning med sjukgymnaster och liknande. I Borås fanns den "psykiatriska sjukgymnastiken". Tror de hade 7 eller 8 sjukgymnaster. Som både arbetade med inneliggande patienter, men också patienter ifrån de andra öppenvårdsmottagningarna.

De jobbade med allt ifrån kroppskännedom, stresshantering, vattengymnastik och hade även träningsutrustning, samma som hos en vanlig sjukgymnast.

Här uppe vet jag inte hur det är. Vet att det finns en stressmottagning i alla fall.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Upp till toppen
Annons: