Annons:
Etikettundersökningar
Läst 2228 ggr
Citronmeliss
9/1/09, 1:04 PM

Standardfrågor hos samtalskontakt

Finns det några standardfrågor som ställs av ditt samtalsstöd?

För mig är det alltid, har du några självmordstankar nu?…

Har du haft några nyligen?

Du hör väl av dig om du känner att något går överstyr, om du vill ta livet av dig eller om du börjar bli manisk..?

Hur går det med datoranvändandet?

När jag är mindre pratsam kommer alltid frågan hur det är med mitt barnbarn, om jag har träffat honom nyss och om jag är glad över honom..

Får ni också sådana "obligatoriska" frågor ställda?

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Annons:
Aviendha
9/1/09, 1:49 PM
#1

Jo, "hur har du haft det sedan sist" om det nu kan klassas som en sådan fråga, även om den kanske faller sig rätt naturlig.

Citronmeliss
9/1/09, 1:53 PM
#2

Ja, det är väl en standardfråga även om den faller sig naturlig!Flört

Vad brukar du svara?

Själv har jag ett standardsvar på den frågan, som vanligt svarar jag!Skäms

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

David
9/1/09, 2:42 PM
#3

Får alltid samma fråga som Paulina direkt vi sätter oss ner "Hur har du haft det sedan sist". Och det blir alltid samma svar också, som vanligt. Oavsett om veckan varit kaotiskt, det får komma fram under resten av samtalet.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

HannaM
9/1/09, 3:33 PM
#4

Samma som Paulina och sen frågar han nästan alltid hur det är med illrarna och om jag skadat mig sen sist.

annemaria1962
9/1/09, 5:23 PM
#5

ja, så känner jag här oxå. att många utav frågorna du berättar om, så känner jag oxå igen. att dom gånger jag haft kurator-samtal att gå till, både då jag bodde i västerbotten o så i norrbåtten. så känner jag igen dessa frågor!

men vet ju inte om det är något dom "följer" i sitt frågemönster. men det är bekant, helt klart!!

Citronmeliss
9/1/09, 7:15 PM
#6

#1,4…

När ni får frågan om hur ni har haft det sen sist.. svarar ni då sanningsenligt och redogör eller blir det bara ett
-Som vanligt.. som David säger, resten får ev komma senare i samtalet om det blir aktuellt!

Hur är det med dig Hanna, talar du om ifall du har skadat dig?

Berättar du om dina illrar "på riktigt" inte bara kallprat som  -Tack bra!

#5 Ja, jag tror nog att det är så, att många av oss känner igen vissa frågor som återkommer även om det kanske inte ens är med avsikt, så blir det så..

Idag fick jag inte frågan om datoranvändningen, ifall jag fastnar framför burken!!

Men jag kom väl i gång så till den milda grad, innan hon hann till den frågan, att hon blev helt mållös..Skäms

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Annons:
Citronmeliss
9/1/09, 7:17 PM
#7

Jag fick inte heller någon fråga om mitt barnbarn idag, det behövdes inte!Oskyldig

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

David
9/1/09, 8:59 PM
#8

#6. Låter som du hade en hel del annat att prata om? Så hon hann aldrig färdigt med sin "lista"? Obestämd

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Citronmeliss
9/1/09, 9:06 PM
#9

Nej, jag mässade på om allt..

Hon tryckte på en knapp och aktiverade min hypomani.. den triggades igång *puff*

Ett rent under att jag inte blev tvångsinlagd!Skäms

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

HannaM
9/1/09, 11:39 PM
#10

#6.. tja jag brukar svara jag vet inte på frågan hur jag haft det sen sist, det är många dagar i en vecka och många känslor, svårt att sammanfatta och komma ihåg.

Illrarna pratar vi om mycket, för mycket nästan, han tar gärna till den när jag har svårt att prata eftersom jag brukar komma igång då. Vi kan ägna fyrtiofem minuter åt mina illrar ibland. Och ja, jag svarar helt ärligt när han frågar om jag skadat mig. Det spelar ingen roll vad jag säger där ändå.

Yeay
9/2/09, 12:16 AM
#11

Första frågan jag får när jag kommer dit är alltid hur jag har haft det sedan sist och det sista han frågar innan jag går därifrån är alltid hur det känns nu. Har inte vart där så länge men de frågorna har han alltid ställt hittills.

Citronmeliss
9/2/09, 12:28 AM
#12

#10 Ja jag håller med dig om att det är svårt att sammanfatta!Obestämd

Jag känner att det kan vara ganska avdramatiserande att tala om mitt barnbarn en stund, misstänker att det känns liknande för dig med dina Illrar!

Bra att du inte känner dig tvingad att "hymla" om när du gjort dig illa!

Många väljer ju att dölja det.

#11 Det låter som en bra idé att fråga om hur det känns nu.. innan ni är klara.

Då kan ni förhoppningsvis fånga upp om du känner dig osäker eller ofärdig innan ni bryter för dagen!

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Yeay
9/2/09, 12:42 AM
#13

#12 Fast han brukar fråga det när vi redan är klara. Typ när han skriver ut pappret med nästa tid :P

Annons:
Citronmeliss
9/2/09, 12:55 AM
#14

Ojdå, då hoppas jag att han har tid den gången du eventuellt säger att det inte känns bra…

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Yeay
9/2/09, 1:17 AM
#15

Om jag ens vågar säga att det inte känns bra. Har väldans svårt för nya människor, de jag förväntas prata med är dem som är värst så inte riktigt vant mig än. Men det hoppas jag väl att han har om det händer att jag får fram det. Annars är han allt bra dum som frågar :P

zmulan
9/2/09, 8:59 PM
#16

svarade Nej men sen när jag läste era svar kom jag på att hon faktiskt frågade hur jag haft det sen senast… har oxå ett inprogramerat svar "Jag vet inte"…..

//Zmulan

Medarbetare på http://smyckestillverkning.ifokus.se/

David
9/2/09, 9:35 PM
#17

På sätt och vis, tänkte på den här tråden igår eftermiddag när jag fick min standardfråga, och verkligen sa att det var dåligt, då helt plötsligt blev det, ja, mer fart på det hela. Tror de lätt genomskådar "ja, som vanligt", och när det väl blir ett annan svar tas det mer på allvar, hos mig verkar det vara så.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Citronmeliss
9/3/09, 11:42 AM
#18

#15 Ja, det var så jag tänkte att han kan ju inte klämma till med en sådan slutfras om han inte är beredd att ta ett ärligt svar!

Hoppas att du vågar säga ifrån om du behöver det!Glad

#16 Förut sa jag också alltid  -Jag vet inte.

Men, nu har det ändrats till -Som vanligt!

Någonstans kom jag väl underfund med, att jag inte behöver ljuga även för mig själv, med ett -jag vet inte, för jag vet egentligen mycket väl!Skäms

#17 Egentligen var det nog lite det som jag funderade lite över när jag skrev frågan..

De som jag kallar standardfrågorna, undra om de är avsedda som verkliga avkännare eller om de ibland ställs rent slentrianmässigt?

Jag har som du David varit med om att det blivit ett riktigt hallå när jag svarat annat än "förväntat" .. och det är väl det som de frågorna ska vara till för markörer som tydligt visar på ett förändrat läge!

Men som i tex Yeays fall..

Där kommer det en fråga när mötet i princip är slut.

Man kan man undra om tanken faktiskt är att man seriöst ska förväntas svara ,om det inte känns bra! (eller kanske är det mer en slentrianfras?)

Ges det tillfälle att ventilera det som eventuellt känns mindre bra eller ska man gå hem och vänta tills nästa träff då?

I så fall känns den standarfrågan mindre genomtänkt, anser jag!Obestämd

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

David
9/3/09, 12:25 PM
#19

#18. Jag funderar också på det, om det är någon slags avkännare de använder, som både "öppnar" samtalet, men också ger lite feed-back direkt om måendet.

Själv har jag turen att ha kontakter som numer aldrig avslutar ett samtal om det finns saker som inte är "avklarade". Även om nästa patient måste vänta, eller om de måste jobba över. Det känns jättebra faktiskt. En trygghet att veta. Som i förrgår när allt blev så superstressat, då tog han sig tid att sitta och gå igenom det stressade mötet med en uppspeedad läkare och en sur sköterska, och både han och jag kom därifrån först 17.30.

Men jag har förstått att jag ska vara väldigt glad att det är så, verkar inte direkt fungera så överallt… Rynkar på näsan

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Citronmeliss
9/3/09, 1:25 PM
#20

"om det är någon slags avkännare de använder, som både "öppnar" samtalet, men också ger lite feed-back direkt om måendet"

Så tänker jag, att det är den avsedda funktionen!

Fast, som du säger så fungerar det inte lika bra på alla andra ställen som hos dig, även om det vore önskvärt!

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Annons:
Yeay
9/3/09, 5:06 PM
#21

#18 Jag hoppas också att jag vågar det. Men det hade varit lite intressant att svara att det verkligen inte kändes bra bara för att se hur han hade reagerat på det, fast det kan man ju inte riktigt göra :P

Citronmeliss
9/6/09, 5:10 PM
#22

Kanske man ska göra som i den där TV-reklamen där tjejen erbjuds en löneförhöjning och hon säger - Det känns inte alls bra..? Samma som med det förälskade paret som ligger och tittar på stjärnorna och hon svarar honom att.. - Det känns inte alls bra..?

Då får vi se om det är av genuint intresse eller om det faktiskt bara är rutinfrågor som ställs lite slentrianmässigt, utan någon egentlig tanke på att man kanske helt plötsligt öppnar upp sig..Tyst

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Upp till toppen
Annons: