Annons:
Etiketterboktipsfilmtipsrecensioner
Läst 2493 ggr
isa
2009-08-25 21:44

Tv-tips

Om en kvart. Kl.20.00 på tv 2 Dr. Åsa ska tala om placeboeffekten. Kan man tänka sig frisk?

Funkar sockerpiller mot smärta och ångest?

Hmmmmmm…låter intressant tycker jag. Ska kolla, eller spela in det och titta senare.

mvh isa

Annons:
LenaR
2009-08-25 23:33
#1

Ah, vad synd att jag missade det! Såg du det Isa? Lärde du dej något?


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

isa
2009-08-26 11:08
#2

Ja, jag såg det och det var så kort.Bara en halvtimme. Och dr. Åsa-programmen har en viss tendens att också prata mycket "runt omkring" själva ämnet. Jag lärde mig inget nytt.

Intressant var det dock när hon hade cirka 4 st. "försökspersoner" som skulle ta ett sockerpiller mot rynkor. Fast personerna trodde det var ett nytt läkemedel.

Personerna skulle rapportera biverkningar. Det var lite kul. Man kan ju inte få stickningar, och handsvett av sockerpiller. Det finns "negativ placeboeffekt" också, som kallas något annat. Och det var, det som de ville ha fram i detta test. Flera hade upplevt olika biverkningar av sockerpillret. Detta för att deras hjärnor var inställda på att de provade ett nytt läkemedel.

En annan intressant sak i detta ämne är en grej som jag märkt själv.´Ibland om jag inte kan somna, så kan jag ta en insomningstablett. Ibland kan jag lika gärna ta ett sockerpiller, för jag somnar på mindre än 5 minuter ibland efter jag tagit tabletten, och den kan ju omöjligt ha hunnit verka. Det är bara för att jag blir lugn, då vet jag att nu kommer jag somna, för jag har tagit en insomningstablett.Det måste ju vara en riktig placeboeffekt!

Det står att programmet kommer i repris 4 gånger! 27/8, 29/8, 26/8 i svt 24 och 31/8

LenaR
2009-08-26 21:36
#3

Jag har inte hört talas om negativ placeboeffekt, men jag blir inte förvånad över att det finns! Jag skulle tro att många människor med negativ inställning till mediciner råkar ut för det.

Ska försöka fånga någon av repriserna iaf!


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

isa
2009-08-26 21:40
#4

#3, jag tror som dig. Och en av försökspersonerna , en kille, var ju en hypokondriker också………..

Men en av dem, en kvinna hon kände ingenting förutom att hon inbillade sig att hennes skrattrynkor inte syndes lika mycket längre. hi hi hi

Citronmeliss
2009-08-27 17:04
#5

Jag ska också försöka få tillfälle att se en av repriserna för det verkar riktigt intressant..

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

isa
2009-08-27 17:38
#6

#3 Googlade på ordet , som Dr. Åsa sade i programmet. Den negativa placeboeffekten heter Noceboeffekt .

Annons:
LenaR
2009-08-27 21:29
#7

#6 Ja där lärde jag mej något nytt i alla fall! Glad


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

isa
2009-08-27 22:17
#8

#7 Kul! det gjorde jag också! Har du hunnit kolla på någon av repriserna ännu? Är tacksam om du skriver sen vad du tyckte om programmet, om du tittar på det sen.

LenaR
2009-08-27 22:39
#9

Då får du hålla tummarna för att jag kommer ihåg det först! Skrattande Såg att det går efter midnatt ikväll, så kanske!


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Upp till toppen
Annons: