Annons:
Etikettakuta-situationer
Läst 2916 ggr
Silvernalles
2009-08-15 00:24

Vad ska jag göra?

Blev utskriven för en månad sen, hade legat inne rätt länge. Blev kompis med en kille på avd. Vi satt ofta uppe på kvällarna och pratade om livet, våra barn och kom varandra nära på ett kompisplan och bytte tfn.nr och sa att vi skulle hålla kontakten.

Han är fortfarande inlagd, och i början ringde han varje kväll. Nu har det övergått till tre-fyra ggr om dagen, och han tror uppenbarligen att vi är tillsammans.

Han ringde ikväll och sa att han pratat med avd. läkaren och att jag nu räknas som anhörig(?) och att det därför är ok att jag hämtar honom för permission. Jag ringde förtvivlad upp avd. och pratade med sköterskan, hon sa att det inte stämmer, finns inte noterat någonstans. Hon sa åt mig att inte svara på hans samtal, men jag har ingen nummerpresentatör.

Han lever uppenbarligen i en fantasivärld, och jag tycker inte jag fick någon hjälp av skötesrkan på avd. Jag har sagt flera ggr till killen att vi bara är kompisar, men det går inte in. Vad ska jag göra?

Annons:
David
2009-08-15 01:12
#1

Oj! Nu vet jag inte alls vad han vårdas för, rent spontant låter det som vanföreställningar (?).

Har inga sådana här jättebra råd eller tips att komma med. Kanske försöka få kontakt med avdelningsläkaren? Misstänker att det finns en telefonautomat på avdelningen som han använder? Kanske går det att kontrollera den bättre och hans användning av den?

Du behöver hur som helst få hjläp med situationen, och passa på nu när han fortfarande är inlagd och kan få rätt hjälp direkt, så det inte övergår till någon slags förföljelse när han skrivs ut.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

evrekaw
2009-08-15 03:59
#2

Köp en nummerpresentatör - det är inte dyra…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

David
2009-08-15 05:22
#3

#2. Frågan är om han ringer ifrån sjukhusets telefonsystem, då står det nog som dolt nummer ändå Rynkar på näsan

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Bergspuman
2009-08-15 09:40
#4

Mitt konkreta råd är att du söker upp en person som den här killen respekterar och ser upp till mycket. Ni har ju pratat och lärt känna varandra mycket, säkert vet du vilka människor som är viktiga för honom. Du lägger fram det hela för den här personen, och ber honom / henne kontakta killen och berätta det du sagt: att ni bara är kompisar och inget annat, och att du inte vill att han ringer så mycket. Det kommer att ta skruv, jag är bergsäker på det.

Jag har använt samma knep vid två tidigare tillfällen i livet. En gång när min f d kille telefonterrade mig, han var alkoholperiodare. Jag ringde hans föräldrar, som jag visste att han pratade mycket om, och sa att deras son telefonterrade mig, att jag hade 110 nya karlar och att jag ville bli lämnad ifred. Telefonsamtalen upphörde bums.

En annan gång var det en väninna till mig som telefonförföljdes av sin f d. Jag bad henne ringa till hans chef, som hon visste att hennes f d såg upp till mycket. Chefen tog kontakt med den här karlen och sa till honom att lämna min väninna i fred. Samtalen slutade, och fortsatte aldrig mer.

Mekanismen är att det blir pinsamt för den förföljande, om någon som h*n är mån om ska gilla honom/henne, vet om att h*n ägnar sig åt ett sånt här beteende. Det blir dubbelt pinsamt att få en tillsägelse för beteendet. Ingen människa gillar att utsättas för att känna sig pinsam.

/Puman

Silvernalles
2009-08-15 10:22
#5

Tack så jättemycket för era svar!

#1 Vi låg på en allvårdsavd. (mest affektiva sjkd) vet inte vad som hänt med honom nu, som fått honom så här. Hans grundsjkd är bipolär. Du har verkligen rätt i att jag måste få stopp på det här innan han skrivs ut, känner mig rädd för hur det kan bli senare. Ska göra som du skrev och be dom åtminstone FÖRSÖKA begränsa hans användning av tfn. Avd. läkaren kanske inte heller vore dumt att försöka få tag i.

#2Ja, det ska jag göra. Vet ändå inte vilka som är hans samtal iom att det  kommer  komma upp som dolt nr (tfn-hytten) mobiltfn är inte tillåtet på avd, men flera av mina vänner har också skyddat nr.

#4 Det var ett jättebra råd att be någon nära honom hjälpa mig, har inte haft en tanke på att kunna göra så. Jag känner till ett par där mannen är en mycket god vän till honom. De har besökt honom regelbundet. Vet vad de heter i förnamn, kan försöka luska ut deras efternamn när killen ringer nästa gång.

Tack för konkreta råd från er, nu känner jag mig lite mer hoppfull!

Aviendha
2009-08-15 10:55
#6

Tycker att pumans råd var bra! Det ska jag lägga på minnet själv, för så långt har jag aldrig tänkt själv.

Hoppas det löser sig för dig Silvernalles.

Annons:
StickyKitten
2009-08-15 13:48
#7

Och om Bergspumans råd inte fungerar så kan du alltid byta nummer, även om det är lite omständigt.

villfungera
2009-08-15 15:42
#8

# 4 Helt rätt! Skam och att tappa sin värdighet (den lilla som eventuellt finns kvar) är under de allra flestas gräns.

Upp till toppen
Annons: