Annons:
Etikettallmän-psykologi
Läst 2563 ggr
Zaphix
8/21/09, 3:15 PM

Är jag hypokondriker?

Jag har ont lite överallt.. Och inte bara lite ont, utan mycket ont. Mina ben är stora problem. Bröt ena benet i början av sommaren och fick gå med gips. Var bra i en månad efter att jag tog av gipset, men efter det har det börjat gjort rejält ont.
Dessutom har jag ont i andra fotleden, "stukade" den i samband med olyckan där jag bröt benet. Gör ont när jag går och kan inte gå på ojämt underlag.
Dessutom så hände en annan olycka för ett par veckor sedan där jag skadade knät. Har fortfarande ont och knäskålen är deformerad.

Jag tror att benet jag bröt har läkt ihop fel, ska till ortopeden på måndag och kolla upp det. Jag är störtsäker på att de kommer få bryta benet igen, operera ihop det och hoppas på att det läker ihop rätt den här gången. Jag får panik varje gång jag tänker på det.

Jag är dessutom säker på att den andra fotleden inte bara är stukad, utan något känns fel. Den är röntgad utan att det han synts något. Men jag är säker på att det måste vara något fel, ett litet brott eller en mjukdelsskada. Det gör mig arg och less att inte sjukvården vill göra en undersökning igen.

Dessutom känns det konstigt att det inte syntes något på röntgen i knäskålen. Den känns deformerad när jag tar på den. Det är inte formad som den varit innan. Och det är läskigt. Och den gör ont! Jag vill underöka även den, men jag vågar inte be sjukvården om hjälp..

Jag har pratat med både sambon och föräldrarna om detta, men de säger bara att jag är hypokondrisk och gör lite narr av mig.

Jag har nämligen många gånger varit säker på att jag haft diabetes, cancer, lunginflammation, hjärnhinneinflammation och sånt. Men det har varje gång visat sig att jag har fel.. Men alla kan väl ha fel..?

Men den här gången är jag säker, men ingen tror mig!

Hur ska jag kunna övertyga om att jag faktiskt inte är hypokondrisk och att jag faktiskt har stora problem? Att jag behöver bli uppkollad och att jag faktiskt inte inbillar mig?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
sayuri
8/21/09, 3:48 PM
#1

Kan du inte be ortopeden kolla på ditt knä lite när du ändå är där. Även om h*n inte är en läkare så vet de nog där hur ett knä ska vara och är det fel på foten kanske de kan känna lite på den? Jag vet inte men ibland käns det bättre att prata med någon som är van vid att se skador och sen kan man kanske söka hjälp oavsett vad ortopeden säger om det nu känns bättre.

Hoppas det löser sig för dig

och att någon kanske kan e dig bättre tipps än vad jag kan. =/

Zaphix
8/21/09, 3:55 PM
#2

Ortopeder är läkare. :)

Jo, ska försöka be om det. Men är rädd att de inte tar det på allvar. :\

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Citronmeliss
8/21/09, 4:04 PM
#3

Jag håller med sayuri!

Be att du får en tid att undersöka ditt knä och din fot grundligt, en gång för alla!

Att du oroat dig över andra åkommor behöver inte innebära att du inte kan ha rätt i att du har något fel på knäet eller foten!

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Zaphix
8/21/09, 7:46 PM
#4

3: Jo, vill göra det. Ska försöka övertyga ortopeden.

Ja, jag vet. Det är något fel på fötterna. Men ingen tar mig på allvar. Blir tokig.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Upp till toppen
Annons: