Annons:
Etikettundersökningar
Läst 1771 ggr
David
8/21/09, 3:04 AM

Fasta tider?

Hur är det med dig, tycker du om att ha fasta tider för saker du ska göra?

Ett exempel, jag fick idag en lista på alla våra träffar ända fram till jul. Och för att göra det lite enklare för mig så tog vi varannan tisdag på jämna veckor klockan 15.00.

Känns faktiskt rätt skönt att ha det "planerat".

Hur är det med dig? Tycker du om att ha det så?

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
David
8/21/09, 3:05 AM
#1

Ja, som framgår av mitt inlägg så tycker jag om det. Ju mer kontroll jag har ju bättre känns det. Och det här var ett område där jag kunde få kontroll.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

sayuri
8/21/09, 3:16 AM
#2

Jag tycker om fasta tider och rutiner för det är lättare att planera då men samtidigt så är min energinivå lite svår att beräkna men förhoppningsvis blir det bättre sen när jag får in mer rutin på vardagarna. Och kanske mer att göra men vem vet.

HannaM
8/21/09, 3:23 AM
#3

Jag vill gärna veta när tillexempel någon kommer eller jag ska vara någonstans, framåt eftermiddagen och sånna fraser gör mig jättestressad eftersom ajg inte vet om det planeras att dyka upp ett eller fem och då går jag från typ tolv och väntar på att någon ska komma och är nojig och ännu mer okoncentrerad än vanligt.

Jag vill också veta när mina samtal är, om det är samma tid varje vecka eller oliak spelar ingen roll bara jag vet i god tid när det är.

sayuri
8/21/09, 3:39 AM
#4

#3 Du gillar förutsägbarhet och det gör jag med. Hatar när folk ändrar sig i sista minuten =(

David
8/21/09, 4:00 AM
#5

Ja, för mig spelar det inte heller något roll om det är samma tider på samma dagar, vi tog nog det här mest för att det skulle vara smidigt. Men just tanken att ha det inplanerat och färdigt känns skönt.

Om någon skulle komma till mig utan att jag vet om det, skulle jag bli smått panikslagen och troligtvis inte öppna dörren. Jag MÅSTE veta sådant innan. Annars fungerar det inte. Visst, skulle någon komma och hade kapat av sig foten, eller stå där utanför med en katt och verkligen behövde hjälp, då skulle jag nog lyckas, men inte annars…

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

[aspie]
8/21/09, 5:43 AM
#6

Japp, jag gillar fasta tider. det ger en trygghet stabilitet. Om mågot ändras kan jag bli otroligt besviken eller irriterad för då har allt det trygga/stabila rubbats och allt blir fel.

Jag går till min psykolog varje torsdag 10.15 och det känna bra

Annons:
Citronmeliss
8/21/09, 11:42 AM
#7

Jag tog annat!Obestämd

Samtidigt som det känns bra för mig att ha en fast tid planerad för det tillfredställer mitt kontrollbehov, lika ångest triggande är det att veta att jag har det!

Det är det som har gjort att jag EJ kan fullfölja saker och ting genom livet. 

Jag känner mig så ofri av att veta att något är bestämt, att jag lätt flyr..Skäms

På något sätt så hamnar jag i konflikt med mig själv!

Jag har lätt att drabbas av ett alldeles för starkt kontrollbehov på ett plan, samtidigt som jag egentligen är i behov av struktur då jag är mycket oförutsägbar.. Vem vill ha en oförutsägbar strukturfacist?Skäms

Jag jobbar på att försöka finna en vettig balans..

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

annemaria1962
8/21/09, 12:07 PM
#8

jag tryckte på ja! behöver inte ha såå långt fram planeringen. det vill min sambo ha! han vill ha datum o klockslag, helst i lång tid innan det är dax, för vad det nu kan vara som han ska göra.

men jag tycker inte heller om att behöva göra saker helt oförberett. då blir jag bara slut o värken blir ofta bara värre, o tankarna dom far runt i huvet o inget funkar! så jag vill då helst få kanske ett par dar på mig. helst få ordna med dag o tid själv! o helst ska det vara från morgonen om man ska åka iväg någonstans…för det tar på krafterna! bara en sådan sak som att åka till någon affär. jag är helt slut efteråt. o vill gärna lägga mig o vila efteråt. så allt som går att planera det är till fördel, helt klart!

Citronmeliss
8/21/09, 12:17 PM
#9

När något kommer oförberett så hinner jag inte bygga upp förväntansångest kring det, det är bra! Men det är inte samma som att jag tycker om det, jag vill ju ha koll?Obestämd

Om något, å andra sidan, är förberett så kan jag disponera den tiden mycket bättre, planera och bestämma vad jag vill ha ut av den redan innan mötet. Det gillar jag!

Även om ovanstående alltså vore det optimala så riskerar dock de mötena att bli inställda för att jag känner mig tvingad och då kanske inte går dit..Skäms

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

David
8/21/09, 12:37 PM
#10

Melissen, hade det varit något annat, nästan vad som helst, hade jag tyckte att det var jättestressande och superobehagligt att ha hela hösten planerad. Men just att träffa honom känns helt ok, sedan är det en tid varannan vecka, och sent på eftermiddagarna.

Kommer säkert bli så att någongång måste han ändra, och någongång måste jag ändra, men lite hållpunkter. Tror också han kanske gjorde så här för att jag skulle veta att jag inte blir "övergiven" bara för att jag väntar på en utredning som ingen riktigt vet när den blir… Äsch, jag bara spekulerar. Just i det här fallet känns det skönt.

Men jag fixade inte DBT-n eftersom det var två fasta tider i veckan.

Men å andra sidan, jag är ju dubbel… Obestämd

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Zaphix
8/21/09, 12:42 PM
#11

Ja, jag måste ha fasta tider, annars kommer jag aldrig ihåg!

Men är det en regelbunden tid så kommer jag ihåg. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Citronmeliss
8/21/09, 12:47 PM
#12

Egentligen är jag rörande enig med dig! Glad

Så skönt att veta om, att träffarna blir av, när de blir av och på tider som passar, dessutom.. Jag vill också bara gå på eftermiddagen!Flört

Sen fixar jag inte vissa saker bara för att det faktiskt är så bestämt.. som med din DBT!

Visst är det knäppt!Oskyldig

Det är nog dubbelheten då, vi får väl skylla på den!Flört

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

flikkan77
8/21/09, 4:58 PM
#13

Tycker inte alls om fasta tider. Klarar inte ens av att ha middagsmedicin på grund av stressen att jag då måste minnas något mitt på dagen varje dag…

"You just have to belive…"

Annons:
Bergspuman
8/21/09, 8:08 PM
#14

Det funkar bra att ha en andel fasta tider, t ex arbetstider, eller tider för en kvällskurs. Eller tider för fasta möten på jobbet. Men resten av tillvaron vill jag ha FRI och OUPPBOKAD. Känner mig bara låst om jag måste dyka upp på nånting vecka efter vecka, samma tid. Nej jag vill ha mer flexibilitet. Jag gillar t ex inte lagsporter, då måste man ju infinna sig till träning ihop med de andra, samma tid jämt! Jag vill träna när JAG vill!

imilija
8/21/09, 9:32 PM
#15

jag gillar regenbundenhet och kontroll. fast ibland kan det bli motsatt effekt med, att jag får panik då jag vet att jag SKA vara borta en viss tid.

Citronmeliss
8/21/09, 9:38 PM
#16

#14 Ja, fri och ouppbokad låter skönt!

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

flikkan77
8/21/09, 9:48 PM
#17

Jag är nervös för hundkursen jag ska gå på. En fast tid på samma dag i flera veckor.

Kursen ska bli kul, men jag ser inte framemot att vara inbokad.

"You just have to belive…"

LinnB
8/21/09, 10:06 PM
#18

Jag gillar fasta tider… det känns lättare på något sätt. Jag är en planerare. :)

Va hjälp ä å fly om du ha töjje fel väg?

flikkan77
8/21/09, 10:12 PM
#19

Så fort jag får en fast tid så vill jag ändra på den…

"You just have to belive…"

Loucar
8/21/09, 10:26 PM
#20

Jag har ju nån fix ide om att gå iväg så sent som möjligt till allt jag ska på typ som att testa hur länge kan jag vänta innan jag missar bussen o kommer försent….helt idiotiskt men klarar inte o sluta med det

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Annons:
Citronmeliss
8/21/09, 10:42 PM
#21

Fy, det låter jobbigt!Obestämd

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Bergspuman
8/21/09, 10:49 PM
#22

#20 Du har transportångest, som jag brukar kalla det… *L* … har en väninna som är sån hon med…

Bromelia
8/23/09, 9:46 PM
#23

jag tycker om fasta tider

Hawknestgrove
8/24/09, 5:04 PM
#24

ja jag gillar ochså att ha fasta tider för viss saker.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Upp till toppen
Annons: