Annons:
Etikettmedia
Läst 2530 ggr
HannaM
8/29/09, 1:22 AM

Jaha?

Bara jag som tycker att hon överreagerar? Kommer man till en psykläkare och säger att man bara vill dö så är det ävl inte ås märkligt att man blir inlåst och får extravak?

http://www.aftonbladet.se/wendela/article5704654.ab

Jag var inlåst efter rem minuter och tvångsvårdades efter 20.. så vad är det märkliga? Är det verkligen något man kan anmäla om man själv dessutoim utryckt en önskan om att dö? Inom psykiatrin är det livsfarligt att tänka att alla gör som hon dvs säger att dom vill dö när dom "bara" är lite ledsna, då skulle man skicka hem alldeles för många som faktiskt ÄR självmordsbenägna. Varför klaga när vården faktiskt för en gångs skull agerar.

Annons:
AnneN
8/29/09, 1:25 AM
#1

Varför ens säga att man vill dö om man inte menar det? Förvånad Speciellt till en psykläkare!

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

fridaas
8/29/09, 1:32 AM
#2

Skrattretande.. och ytterst korkat av tjejen..

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Aviendha
8/29/09, 2:29 AM
#3

Men nöt, och att pressen ens kan göra en snyftis om det? Jäklar anåda om de skickat hem henne för att hon "bara var lite ledsen" och sedan tog sitt liv!

Det tog mig inte lång tid att bli inlagd heller, iofs inte tvångsvårdad men en stark rekomendation. Jag vill inte heller tillbaka dit, vem vill hamna på psyket egentligen? Men det är bra att de finns, och pratar man om att vilja dö så ska det tas på allvar, även om det idag tyvärr blivit lite av en kliché, underligt nog.

AnneN
8/29/09, 2:42 AM
#4

Hoppas att det inte gör något att jag lånade länken till artikeln till ett inlägg på Filosofi iFokus?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

LenaR
8/29/09, 9:57 PM
#5

Jag svarade nej och så sa jag att jag bara ville dö. Men det var inget jag menade, det är ju sådant man bara säger när man är ledsen.

Smart brud! Det är nog många som "bara säger så" till psykologen…

Man ska förstås ha rätt att överklaga tvångsvård, vi ska inte spärra in vem som helst. Men som redan sagts i tråden, om läkaren INTE reagerat, det hade varit skandal!


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Zaphix
8/29/09, 10:36 PM
#6

Väldigt smart tjej..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
HannaM
8/30/09, 1:39 AM
#7

Skönt, det var inte bara jag som tyckte det var… en lite väl stark reaktion från hennes sida. I en del lägen är det liksom bättre att agera utomifallatt och sedan som dom gjort här omvärdera beslutet senare. Med tanke på hennes uttalande så tycker jag tvångsvård var befogat och inte ett dugg märkligt.

StickyKitten
8/30/09, 3:32 AM
#8

#2, #3, #5, #6

Det känns bra att hacka på folk som inte kan försvara sig, eller?  Hon var förmodligen oerfaren, inte ointelligent.

Hon övervägde förmodligen inte sina ord särskilt noga, även om det knappast är ovanligt att folk slänger ur sig dramatiska saker när de är upprörda och särskilt tonåringar.

Sedan fick det väldiga konsekvenser, och jag kan förstå hennes reaktion. Hon blev sannolikt väldigt rädd av att bli inlåst och få höra talas om elchocker, inte konstigt att hon vill anmäla någon. Även om de bara gjorde sitt jobb.

Skärp er för fan.

LenaR
8/30/09, 3:52 PM
#9

#8 StickyKitten, bra att du säger ifrån! Men jag håller inte med om allt du säger.

Flickan är 18 år, och det stod i artikeln att hon var en duktig elev, så hon borde inte vara alltför korkad. Att ändå säga "det är ju sådant man bara säger när man är ledsen", det tycker jag visar på bristande omdöme?

Ett barn kanske kan ursäktas som så "oerfaren", men inte en 18-åring. Då tycker jag att det är något som inte stämmer.

Alla har rätt att överklaga tvångsvård, givet. Annars har vi inget rättssamhälle. Men hur resonerar tjejen, när hon inte inser att hon inte kan hota med självmord och sen bara åka hem? Hade hon inte blivit inlagd, då hade något verkligen varit fel.

Klart att hon blev rädd, när det nu inte var på allvar, men hon måste ju stå för vad hon gör. Det är en viktig läxa för att bli vuxen!

Den som verkligen borde hängas ut är förstås Aftonbladet och deras cyniska snyftjournalistik, inte flickan, som lät sej utnyttjas till en gråtartikel.

Stickykitten, du nämner  #2,3,5,6. Jag kan se att du kan tolka tre av våra uppgivna kommentarer som att vi tycker att tjejen var "ointelligent". Men hur åkte Avienda in i smeten? Hon skrev ingenting som kan tolkas som att "hacka" på någon.


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Aviendha
8/30/09, 4:02 PM
#10

#8 Visst, man ska inte hacka på folk som inte kan försvara sig, men jag är inne på samma spår som LenaK ovan, att man får ta ansvar för det man säger. Hon sade ju uttryckligt att hon inte hade några ljusglimtar alls och ville dö. Det är i min värld saker man inte bara säger, speciellt inte om man pratar med någon läkare eller så.

Klart hon blev skraj! Vem blir inte det av att bli inlåst?! Det jag vänder mig mest emot är pressen, hur de kan få detta till den artikel det är. Ena sekunden klagar de och skriver snyftisar om folk som inte fått hjälp, men när de gör sitt jobb på psyk så får de en snyfthistoria på halsen för det.

Psyk tar ingen hänsyn till om man är erfaren eller oerfaren, och det ska de inte behöva göra. Jag klarade mig utan hot om elchocker och jag var mycket mer än "bara lite ledsen" trots min oerfarenhet och unga ålder.

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för eventuell hackning och för min icke-existerande åsikt om att tjejen i fråga är ointelligent. Det är handlingen jag är tveksam till, inte intellektet för jag känner henne inte. Men återigen. Förlåt för mina "åsikter".

StickyKitten
8/30/09, 9:50 PM
#11

#9 En 18-åring kan vara lika oerfaren som ett barn och ett barn lika erfaren som en vuxen. Åldern säger inte allt Glad

Det jag främst syftar på är hennes bristande erfarenhet av psykvården. Hade hon vetat hur de jobbar så hade hon förmodligen aldrig hävt ur sig det hon sa. Grejen är att ni här inne glömmer att alla inte är bekanta med psykvården, och har man ingen eller liten erfarenhet så är det verkligen inte självklart att man blir inlåst när man häver ur sig att man vill dö.

Givetvis ska psykvården göra sitt jobb och inte få skit för det. Men jag förstår hur tjejen resonerar, hon känner sig dåligt behandlad.

Aviendha började sitt inlägg med "Men nöt". Det bidrog till den hackiga tonen tyckte jag, men jag kanske tolkade det fel.

Raderad
8/30/09, 9:59 PM
#12

#3 Pressen hade väll slut på ideér Flört

Själv så tycker jag att man ska tänka före man svarar, speciellt på såna frågor…

HannaM
8/30/09, 10:53 PM
#13

Tja, jag var nyss fyllda tjugo i min första kontakt med psykiatrin och det var den gången jag blev inlåst och tvångsvårdad ändå har jag inte fått det till en snyfthistoria i aftonbladet. Det är så psykvården fungerar och jag ser inte varför det är SÅ hemskt, hon hade inte koll men om hon tänker efter, hur tror någon att man ska kunna säga "jag vill bara dö" till någon som dagligen träffar folk som verkligen vill ta livet av sig och inte förvänta sig att dom tar det på allvar.

Annons:
Ceciliaolucifer
8/31/09, 3:37 AM
#14

#11 Psykvården har väl handlat exemplariskt i det här fallet som tog ett snabbt beslut att tvångsvårda en person som aldrig tidigare varit i kontakt med psykvården som kommer dit och säger att hon vill dö? Man har inga journaler på henne och man vet ingenting, då är det väl jätte bra att man la ner resurser på någon som verkligen behövde det!?

Det negativa i det här fallet var att hon inte tänkte efter innan hon öppnade munnen eftersom hon egentligen inte menade det hon sa.

Artikeln är ett hån mot psykvården som för en gångs skull valde att göra någonting för den personen som bad om hjälp. Om man pratar med någon som säger att den vill dö, och som inte precisierar sig så har man väldigt lite att utgå ifrån.

Jag tror att hon skäms över sitt eget agerande och behövde rättfärdiga sig själv och målade ut vården som syndabocken bara för att slippa stämplas. Gräver man sig egen grav så får man ligga som man bäddar ;)

Citronmeliss
8/31/09, 12:38 PM
#15

Jag instämmer Cecilia!

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

StickyKitten
8/31/09, 9:46 PM
#16

#14 Jag skrev ju "Givetvis ska psykvården göra sitt jobb och inte få skit för det."

Jag har aldrig påstått att psykvården har gjort något fel, tvärtom. Det jag reagerade på var tonen här i tråden, och förklarade varför jag förstår tjejens reaktion. Bara för att jag förstår henne betyder inte det att jag håller med henne.

kerstinjo
8/31/09, 10:19 PM
#17

Vi ska vara otroligt tacksamma för att personalen på psykvården tar patienter på allvar när de söker hjälp.

Personalen inom psykvården gör sitt bästa och att de tog ett liknande psykotiskt tillstånd på allvar, gör att det handlar som de ska. Man får ALDRIG nonchalera en uttalat självmordsrisk och bedömmer man att personen inte förstår sitt eget bästa, så handlade personalen helt enligt "regelboken".

Vänd på steken och tänk att ni gick till en vanlig läkare och klagade på hemska buksmärtor. Skulle ni då vilja att läkaren nonchalerade er för att han misstänkte att ni fejkade, att det inte var så allvarligt som ni sa?

Att han skulle ha någon slags övernaturlig syn och kunna se att era hemska magsmärtor endast var ett litet skrapsår på magen.

 Kerstin 

 

Denna kommentar har tagits bort.
LenaR
8/31/09, 10:34 PM
#19

Kerstin, hamnade ditt inlägg i fel tråd?

*Förvirrad* Glad


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

kerstinjo
8/31/09, 11:01 PM
#20

#19 Tack för det. Men om jag redigerar det lite så passar mitt inlägg in här ocksä.

 Kerstin 

 

Annons:
Upp till toppen
Annons: