Annons:
Etiketterdepressionångest
Läst 4230 ggr
sayuri
8/27/09, 4:33 AM

Tips vid beslutsångerst?

Finns det någon som har något tipps/råd till folk med beslutsångerst?

Det spelar ingen roll hur "töntiga" eller oviktiga ni tycker att de är så länge ett tipps kan hjälpa någon annan så är det utan tvekan värt att posta.

Hur gör man i en sittuation där valen känns omöjliga, pulsen höjs, svetten runner och paniken börrjar krypa ….

Finns det nåhot man kan göra för att:

  • Minska risken att den överhuvudtaget kommer

  • Lyckas distrahera hjärnan så att paniken kanske släpper

  • Lättare ångerst och paniken kommer smygande … Vad gör man när man känner att den är på väg (vissa har inte detta stadiet dock, vad jag märkt) Vad gör man för att hindra attPanik smällen kommer, om den ens går att förhindra ..

  • Panik! Vad gör man nu då? Lider?

  • Vad gör man efteråt, för att samla ihop sig själv? Några tipps?

  • Om du har haft det tidigare, hur lång tid tog det att bli fri från "biverkningarna" vid senaste atacken?

Berätta gärna om er egen syn på panikångerst eller grov ångerst rentallmänt men svara gärna på mina frågor och kom gärna med tipps…tror att det kan behövas ibland. :) Utveckla gärna om jag missat någonting, skulle inte förvåna mig det minsta med take på hur trött jag är. :P

Annons:
AnneN
8/27/09, 5:36 AM
#1

Gäller frågan beslutsångest eller panikångest? För mig är dessa 2 väldigt olika.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

sayuri
8/28/09, 4:35 AM
#2

#1 Det jag menade (tror jag) var nog om någon hade några bra metoder för att komma ur just beslutsångersten. Att underlätta för en när man står där och mår dåligt över besluten.

Sen la jag även till att övriga tips var välkomna också för jag har ganska lätt för att anpassa tips och ideer efter mina egna förutsättningar och problem.

Jag är ganska flexibel som person så att säga och tydligen väldigt förvirrad nattetid för den här tråden har jag absolut inget minne av att jag har skrivit. Fast det var intressant att läsa en tråd man gjort sådär i nattmössan… tror jag måste lära mig att inte skriva när jag sover, kan bli väldigt konstigt då har jag märkt. :$

Bergspuman
8/28/09, 5:40 AM
#3

När jag har beslutsvånda, brukar jag göra två saker:

1) Prata med kompisar / andra människor, höra deras syn på saken - dryfta min oro och mina tankar. På något sätt lättar ångesten när jag fått lyfta över mina börda till andra, sätta ord på den. Då är jag ju inte ensam med mina tankar längre. Ångest är alltid en reaktion på tankar/känslor/minnen man inte känner igen och därför blir skräckslagen inför.

2) Göra listor med fördelar och nackdelar över beslutet som ska tas. Försöka förutsäta motpartens argument.

Detta beror ju på förstås vad för slags beslut det gäller. Om det är ett jobb man ska ta. Om det är något PÅ jobbet. Om det gäller att välja mellan olika utbildningar man söker. Om det gäller något inom läkare / sjukvård / behandling.

När jag väl fattat beslutet, så får jag anta att jag brukat mitt förnuft, vett och omdöme på bästa sätt. Och därmed leva med konsekvenserna. Då gäller det att litegrann "stålsätta" sig inför det som komma skall.

Om du inte vet exakt vad som ska hända, kan det vara ångestladdat. Men då får du korta ditt tidsperspektiv. Försök att inte se för långt in i framtiden. Ta en dag i taget, kanske rentav bara några timmar eller en del av dagen i taget. Fokusera på det du ska göra, som handlar om beslutet, när det väl är dags. Mental styrning är vad det handlar om. Man kan träna sin hjärna att plocka fram de tankar som är bra och nyttiga, istället för de tankar som handlar om negativt, oro, svärta och dysterhet.

Ett konkret tips kan vara att skriva lappar med de argument som är fördelar med ditt beslut, och klistra upp dem t ex på köksskåpen. Så¨ser du dem jämt och påminns om varför du fattade beslutet och varför det var bra.

Så gjorde en f d kurskompis till mig när hon tentapluggade, skrev upp viktiga nyckelord på lappar och klistrade upp dem på köksskåpen. Hon hade tentaångest så hon gjorde så för att lugna sig inför det som skulle komma.

Du kan också ha lappar i plånboken eller på andra ställen du ser ofta, där du har skrivit fördelar med ditt beslut. Om du upprepar det positiva med ditt beslut kommer det att ge dig mer trygghet i beslutet och minska ångesten.

Sen själva panikångesten - den kan jag inte alls ge några tips om, vet ingenting om sådant!

Om du vågar, kan du väl bolla ditt beslut på iFokus? Här finns massvis med folk som verkligen inte skulle döma dig.

Kramen

Puman

pernillaa
8/28/09, 9:07 PM
#4

Jag brukar göra så när jag har beslutsångest att jag tar alternativen, säg att det är två alternativ, oavsett vad, och eftersom de bara är två så kan jag singla slant om vilket utav alternativen jag ska välja. När jag då singlar slant så kommer jag nästan alltid på mig själv precis innan jag kastar slanten eller precis innan den landar att jag hoppas att den landar på ett visst alternativ och då väljer jag det. Jag pressar mig själv till ett beslut. och om jag nu är likgiltig så spelar det ingen större roll egentligen trots att jag känner annorlunda. För ett beslut måste fattas och antingen lutar jag ju åt någonting eller så spelar det ingen roll vad jag väljer.

Ha en bra dag! // Pernilla

isa
8/28/09, 9:24 PM
#5

Angående beslutsångest: jag har ofta väldigt svårt för att bestämma mig. Ibland blir jag galen på mig själv för att jag inte kan ta ett beslut. Ibland går det så långt att jag oroar mig i onödan , innan jag bestämt mig, så att jag oroar mig så mycket så jag till slut får magkatarr. Då brukar jag bestämma mig bara för att magkatarren inte ska eskalera och bli värre.

Om det är någonting som råkar "poppa upp" precis innan jag ska gå och lägga mig och sova så - då är jag duktig på att bestämma mig snabbt, för jag vet att om jag inte kan ta ett beslut så kommer jag inte kunna somna.

Annars  skriver jag också listor med två rader, fördelar och nackdelar. Om fördelarna är flest så väljer jag naturligtvis det alternativet. Brukar inte prata så mycket med andra längre för jag får för många olika svar och då blir jag bara ännu mer förvirrad.Sen får jag bara höra hur "dum " jag är som inte fattar vilket man ska välja. Så jag väljer och beslutar själv efter mina listor eller efter magkatarren……..

Fast jag får aldrig ångest över att jag inte kan bestämma mig, fast jag har varit en "velhöna" i hela mitt liv. Jag blir bara arg och irriterad på mig själv då. I alla fall en slags ångest som jag slipper. Men det kan vara nog så jobbigt ändå, även utan ångest, att inte kunna bestämma sig.

Vad gäller panikångestattacker så är det ett kapitel för sig…………det kan vi ta i en annan tråd.

LenaR
8/28/09, 9:56 PM
#6

Precis som Pernilla har jag en slumpmetod för att fatta beslut. Jag tar en innehållsrik bok - bibeln funkar utmärkt - ställer en fråga, och slår upp boken och läser. Oftast får jag svar!

Jag tror det är ett sätt att frigöra det undermedvetna, som redan fattat rätt beslut.


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Annons:
Chrome
8/28/09, 11:45 PM
#7

Jag har ofta beslutsångest. Men mitt tips är att välja den saken eller klädesplagget som du såg först eller valt först för det är den du kommer mest bli glad över.

MVH Agnes

isa
8/29/09, 12:31 PM
#8

#7 Bra tips! Att följa sin magkänsla är bra! 

det man först bestämde sig för brukar vara det rätta.

sayuri
8/29/09, 1:33 PM
#9

Jag fick göra ett test på min beslutsångerst och jag klappade ihop fullständigt när det var fler val än tre (som enligt mig var likvärdiga och kunde varieras med de andra i all oändlighet) Det sa stopp och sen fick man självklart göra fler test. Hur gör ni när ni har helt (till synes) meningslösa val ni MÅSTE tvunget välja mellan…

Bra tips ni har gett, ska garanterat notera dem och utvärdera dem. Tack alla :)

pernillaa
8/29/09, 2:30 PM
#10

Ja finns det möjlighet att diskutera dessa val med någon annan så gör det. Man ska aldrig vara rädd att be om hjälp och ett litet till synes meningslöst råd från någon annan kan avgöra hela saken. Men går inte det och alternativen tycks vara rätt lika och man måste välja något så kör jag singla slant-metoden eller ole dole doff.

Ha en bra dag! // Pernilla

sayuri
9/1/09, 4:00 PM
#11

#10 man får överföra lite av ångersten på slumpen :)

pernillaa
9/1/09, 7:05 PM
#12

Ja precis. =)

Ha en bra dag! // Pernilla

Upp till toppen
Annons: