Annons:
Etikettbehandling
Läst 1743 ggr
[aspie]
8/19/09, 8:32 AM

Tips vid ångest

Funkar verkligen detta?Obestämd

http://www.angest.se/riks/node/25

Annons:
David
8/19/09, 9:43 AM
#1

Om det fungerar vågar jag inte säga, men det vet är typiskt det "vanliga" råden sjukvården kommer med nu.

Acceptera, andning, beskriv utan dömande tankar, håll dig till en saklig beskrivning.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

[aspie]
8/19/09, 10:16 AM
#2

Har svårt att tro det skulle fuka på min ångest faktiskt för den kommer inte i vågor utan är konstant mer eller mindre

lakrits69
8/21/09, 11:34 AM
#3

För många år sedan när jag var runt 10 år ( är 39 år nu) pratade jag med en kompis mamma (som är socionom) att  jag "kommunicerar aldrig med själv i ord. Jag trodde ingen gjorde det utan bara att man tvingas till dig när man kommunicerar ut. Är det fler som känner igen sig?

Men hon sa att hon pratar alltid verbalt med sig själv och trodde nog att de flesta gjorde det.

I vilket fall som helst är det jätte bra att prata med sig själv (inombords) vid en panikattack, helst innan den accelerar.

Det spelar ingen roll vad man säger, det behöver inte vara perfekt eller en massa smarta saker, det viktiga är att man inte slutar att hjälpa sig själv att hålla sig kvar så att man inte tappar förståndet.

I mitt huvud kan det låta så här ungefär:

Okej nu känns det inte bra, andas in med näsan, låt bröstet växa med syre, släpp ut med munnen, det gör inget att du känner så här, det är inte ditt fel. Fan vad jag hatar den här skiten.

Jag känner en varm hand mellan skuldrorna som ligger kvar stilla. Det känns lugnt och tryggt.

Skorna jag har på mig idag är jätte sköna men gud vilken skoskav jag fick av dem ibörjan, blää! compeed plåster gud va du é bra

Jag känner två händer som håller om mitt huvud, det är lungnande och skönt.

Gud vad det blåser idag! Nu är det höst! Hmmm ganska mysigt, då ska jag försöka att läsa alla böcker som jag vill läsa, jag måste försöka att få ro att göra det.

Jag känner en lenhand som smeker min kind, jag är en fin människa, jag är jag och detta är mitt liv ingen annans. Om jag hade varit en "vanlig" och "normal" männsika hade jag inte fyllt någon funktion, om jag är mig själv kan jag bidra med något, tillföra något nytt. Det är bra! Jag är intressant!

Undra hur hon är som står bakom mig, hon ser ledsen ut…

-Hela tiden tvingar jag mig själv att tala till mig själv fastän jag inte vill-

Om jag känner mig skit rastlös och håller på att krevera t ex i affärskö så kan jag säga:

Jaha hon har en röd jacka, är det snygg eller ful?…Nä den hade nog inte jaag köpt själv, den ser inte regntät ut men hon har fin friss, undra om hon har färgat håret…

-Tvinga dig själv att reflektera över din omgivning-

Då menar jag verkligen tvinga för det är inte särskilt lustfullt när man man bara vill försvinna.

Många människor gör nog just denna med andra männsikor när de känner sig spända och vill lätta på trycket.

Ibland försöker jag göra så här också när jag känner att en panikattack håller på att komma när jag pratar med folk..man liksom kanaliserar en massa dålig energi på att resonera med sig själv.

Om det är helt åt helvete om en attack har kommit försöker jag räkna till 10 långsamt

[aspie]
8/21/09, 11:39 AM
#4

Så där brukar jag alltid tänka vare sig jag har ångest eller inte. Alltså inte exakt de orden men på ett liknande sätt.

lakrits69
8/21/09, 11:47 AM
#5

Pratar du med själv i ord?

Djur kan ju tänka men inte i ord, eller hur!?

[aspie]
8/21/09, 11:51 AM
#6

Jag pratar med mig själ i ord och bilder tror jag. Ofta pratar jag högt med mig själv eller med mina hundar

Annons:
Citronmeliss
8/21/09, 12:08 PM
#7

Det gör jag också aspie!Glad

Jag har nästan alltid långa konversationer på gång i mitt huvud..Jag talar både till mig själv och med mig själv.. Flört

Pratar högt med mig själv gör jag också, dock inte lika långa samtal (som tur är kanske..)

 "Det viktiga är att vi som lider av ångest och panik förstår att känslorna som utlöses av tankarna i sig är helt ofarliga och att det går över om man bara har modet att stanna upp och släppa taget. Den dag som den drabbade verkligen vågar tro att ingenting hemskt kan hända under en pågående ångestattack, den dagen är också den första dagen i frigörelsen från sin förlamande ångestproblematik" 

Inte vet jag, men min ångest känns lika djup och förlamande trots ovanstående..

Ångestattacker kan jag dämpa riktigt bra!

Däremot den andra.. Den generella, mer konstanta som du säger aspie..där vete sjutton, den sitter där den sitter, oavsett..Obestämd

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

[aspie]
8/21/09, 12:25 PM
#8

Melissen, ja den generella ångesten den sitter där den sitter. SKITJOBBIGT Skrikandes

Citronmeliss
8/21/09, 12:52 PM
#9

Ja, den är skitjobbig!Skrikandes

Ändå kämpar vi tappert på och det är inte skit minsann!Tungan ute

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

[aspie]
8/21/09, 12:58 PM
#10

He he, nä du har så rätt Melissen Tungan uteFlört

isa
8/21/09, 1:39 PM
#11

Håller med er om att panikångestattacker, och andra ångestattacker har jag lärt mig att dämpa så gott det går. Men den andra ångesten, den sitter som sagt där den sitter oavsett hur man gör eller tänker.

[aspie]
8/21/09, 1:45 PM
#12

#11 Ja, det var därför jag undrade om det verkligen skulle funka. På den ångesten som sitter där hela tiden alltså

lakrits69
8/21/09, 2:29 PM
#13

Den genrella ångesten tycker jag försvinner när jag distraherar mig, typ tittar på tv, läser en bok, bakar, lagar mat, möblerar om, trådgårdsarbete, meditera med mera men ibland eller rättare sakt ofta är det svårt att ta sig för dessa saker.

Människor som gillar spänning och action, tävlingsmänniskor, de som gillar klara färdiga gå och fjärilar magen kanske också har samma spänning (ångest) men de upplevar det som positivt. Adrenalinkickar!

Man kanske skulle gå till en hypnositör som programmerar om ens tolkningar av spänning.

Typ Wov vilken känsla, häftigt,vilka deminsioner,  kul, det är kul med bergodalbana, vilken utmaning, det vill jag testa, se på mig, jag vill bli sedd, jag vill bli bäst, farliga saker bevisar att jag är odödlig, ju mer människor det är i ett rum desto bättre, det blir som ett härligt fyrverkeri, jag fylls av en massa intryck som gör mitt liv meningsfullt, det ska hända mycket på en gång då känner man att man lever, jag vill att många männsikor ska åtrå mig, jag älskar när andra människor avundas mig, jag växer av beröm, trygghet är tråkigt och enformigt, variation berikar mitt liv,gillar motstånd ibland det stimulerar mitt intellekt, konflikter leder till lösningar etc etc

Det som står ovan är faktiskt min totala motsats, det kanske det som är lite av problemet.

Annons:
Upp till toppen
Annons: