Annons:
Etikettbehandling
Läst 18814 ggr
lakrits69
2009-08-24 19:58

Sertralin, tappar hår!?

Är det fler med mig som upplever att ni tappar väldigt mycket hår när ni äter sertralin?

Annons:
Santhe
2009-08-24 20:35
#1

Japp, min frisör sa att jag hade tappat 70-75% av mitt hår. Jag hade inga kala fläckar eller så utan det tunnades ut helt enkelt. Bytte till citalopram och slutade tappa hår.

Aviendha
2009-08-24 21:32
#2

Kan det inte ha med att göra att du kanske inte mår bra? Många tappar mycket hår vid dåligt mående.

Fast, jut nu tappar jag enormt mycket, kanske ska jag glo igenom biverkningslistan för citalopram, för jag vill inte bli tunnhårigare 'n jag är nu!

imilija
2009-08-24 21:41
#3

#1 men shiiit, det var inte lite hår du tappade då! :O

isa
2009-08-24 21:42
#4

Jag tappar hår , när jag äter mycket värktabletter.jag tror det är en kombination av att både att man mår sämre och tabletterna.Ang. Sertralin vet jag ej.Har ingen erfarenhet av det.

Kul är det inte. Jag vill inte heller bli tunnhårigare än vad jag redan är.

kram isa

Aviendha
2009-08-24 21:55
#5

ahapp, vid sertralin och citalopram förefaller risken för håravfall större enligt en medicinsk utgivning. De menade samtidigt att risken var relativt liten, men självklart ska man få det… För något annat kan det knappast vara, det lossnar verkligen tussar och har gjort under de senaste veckorna.

lakrits69
2009-08-24 22:04
#6

Jahaa! Dags att gå till frissan och klippa sig kortare då?

Undra varför? Jag vet att om man har för mycket testosteron så tappar man mycket hår men det ökar också sexlusten och det gör ju inte sertralin Obestämd

Annons:
Santhe
2009-08-25 00:42
#7

#3 ja, fast jag har tjockt hår så det fanns mycket att tappa.

#5 Lossar det tussar? Har du kala fläckar? Då kan det vara alopecia.

#6 Jo jag klippte mig med, 15-20 cm. För det såg helt sjukt ut. Och så vågade jag inte gå till min vanliga frisör. Den jag kom till bara tog i håret flera gånger och frågade vad jag hade gjort. Jag kollade en gång för länge sedan om jag hade för mycket testosteron men det hade jag inte.

indaa
2009-08-25 01:26
#8

oj.. jag har tagit sertralin i fyra månader men jag har inte märkt nåt, ni kanske har tagit längre tid?

Aviendha
2009-08-25 04:02
#9

#7 Jag kan dra lös rätt mycket, men jag har inga fläckar, bara att det är lite tunnare än normalt (hade jättetjockt hår) alopecia?

lakrits69
2009-08-25 12:25
#10

Inga kala fläckar, utan jag tappar mycket mer nu dagligen. Jag brukar dra fungrarna i genom och slänga i toa för att slippa ha hår i hela lägenheten.

Jag har använt sertralin i 2 månader och har nog tappat 25 % av mitt hår, men hur ska det sluta?

Santhe
2009-08-25 18:14
#11

Jag tappar mycket hår nu med, fast det blir inte tunnare. Det finns alltid korta nya småhår på tillväxt.

ca 100- 150 hårstrån per dag är normalt att tappa.

#10 Om du känner att håret blir tunnare så kanske det kan löna sig att byta medicin.

När jag sa till min läkare att jag tappat mycket hår och misstänke sertralinet, så höll hon inte med. Hon trodde istället det kunde varit ett traumatiskt besked jag fått 18 månader innan. För det var vanligt att tappa hår om man gått igenom något chockartat.

I vilket fall som helst så tycker jag fortfarande att det talar sitt tydliga språk att direkt jag bytte medicin upphörde hårtappandet. Min frisör håller med med mig.

Santhe
2009-08-25 18:28
#12

#8 Det är ju inte alls säkert att just du får den biverkan. Lyckost där!

#9 Jo, det låter som vad sertralinet fjorde på mig. Sedan kan man väl tappa mer hår när man inte mår bra?

Alopecia - autoimmun sjukdom som gör att man i perioder tappar hår. Kala fläckar i ex hårbotten stor som femkrona som kan växa sig större under några månader. Sedan kommer håret tillbaka igen. Den är vanligast, tror jag.

lakrits69
2009-08-25 18:29
#13

fass.se sertralin hexal

Mindre vanliga (förekommer hos färre än 1 av 100 användare):

Ökad aptit, viktökning, överaktivt beteende eller tankar (mani), förvärrad depression, hallucinationer, migrän, vidgade pupiller, snabb puls, förhöjt blodtryck, svimningsanfall, små blödningar i hud och slemhinnor, håravfall, klåda, diffust röda utslag särskilt i ansiktet, på armar och ben och i munnens slemhinnor, ledvärk, ofrivillig vattenkastning, feber, diffus obehagskänsla, vätskeansamling, onormala laboratorievärden.

Två andra biverkningar som jag inte dör av men noterar: svettas mycket, svullen framför allt på morgonen, fler med samma symtom

Annons:
indaa
2009-08-25 19:12
#14

jag får vidgade pupiller, svimningsanfall, klåda (SJUUUKT JOBBIGT, kliar fucking överallt), ledvärk, svettas ovanligt mkt, sömnlöshet.. osv :O

lakrits69
2009-08-25 19:24
#15

Precis ovanligt mycket!Skrattande

Det är ju tur att min inte har komplex för det i alla fall!

Upp till toppen
Annons: